Zaslal: po září 09 2024, 17:00 Předmět: Měření akumulátorů
Dobrý den
Měl bych dotaz, který se týká měření akumulátorů. Mám sestavu PWM modelářského motoru pro dron, regulátoru a akumulátoru. Akumulátor má kapacitu 38 Ah, 22.2 V, celkový maximální špičkový odběr mi vyšel lehce pod 1 kW. Mým úkolem je abych vypracoval protokol kde bude uvedeno jak je možné akumulátor zatěžovat a do jaké míry je možné akumulátor přetížit. Dle informací, kterými momentálně disponuji by přetížení mělo být o 30 % vyšší než je současný maximální odběr (1,3 kW).
První možnost která mne napadla je vyrobit odpor 1.32 Ω (1,3 kW), přičemž bych následně měřil v čase jak klesá napětí a odpor bych chladil vodou. Další možnost je půjčit si umělou zátěž a výše uvedený test provést za pomoci tohoto zařízení, ale v životě jsem s takovým zařízením ještě nepracoval, takže nevím co od toho očekávat.
Existuje způsob jak výše uvedené realizovat za pomoci tužky a papíru, případně nenáročné simulace? Případně maté v tomto ohledu k dispozici relevantní literaturu či jiné informační zdroje?
Mým úkolem je abych vypracoval protokol kde bude uvedeno jak je možné akumulátor zatěžovat a do jaké míry je možné akumulátor přetížit.
Nevím co a jak tam chceš naměřit, tohle by měl mít uvedeno výrobce akumulátoru v datasheetu a závisí to především na vnitřní konstrukci akumulátoru. Hodnoty jež uvádí výrobce by se neměly překračovat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33071 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 09 2024, 18:01 Předmět:
Co ty víš, třeba tím přetížením chce vyvolat sebevražednou autodestrukci. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 16, 2007 Příspěvky: 341 Bydliště: Ostrava
Zaslal: po září 09 2024, 19:22 Předmět:
TAdy něco nevychází... Aku je 6ti článek, OK, ale 38Ah, to je při průměrné kapacitě aku 5Ah sedum článků paralelně. To jest 42 článků celke. Chtěl bych vidět ten dron...... A jak si přišel na ten 1,32R a 1,3kW?
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 35094 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po září 09 2024, 19:37 Předmět:
Bateria 38Ah 22.2V podla Googlu existuje - 6S9P z clankov SANYO 20700B. Tieto clanky su na 15A, takze v zapojeni 9P bateria zvladne teoreticky az 135A.
Samozrejme plati, ze pri vyssom odbere klesa pouzitelna kapacita baterie. Odporom sa to mera blbo, pretoze nedokazes zabezpecit konstantny prud (ako napatie klesa). Preto su umele zataze, kde nastavis prud a koncove napatie a ono ti to zmera a ukaze kapacitu.
Naposledy upravil rnbw dne po září 09 2024, 19:41, celkově upraveno 1 krát.
Založen: May 16, 2007 Příspěvky: 341 Bydliště: Ostrava
Zaslal: po září 09 2024, 19:41 Předmět:
rnbw napsal(a):
Bateria 38Ah 22.2V podla Googlu existuje - 6S9P z clankov SANYO 20700B. Tieto clanky su na 15A, takze v zapojeni 9P bateria zvladne teoreticky az 135A.
Já nepsal nic o neexistující baterce, v modelařině se běžne baterky skládají serioparalelně....
Jeden článek má napětí 3,7 V, články jsou pospojovány do série po šesti. Stabilní odběr je okolo 12 – 19 A. Špička se pohybuje okolo 33 A přičemž se ke mne dostala informace, že by testy měly být prováděny se špičkovým proudem plus 30% až 40% a tak jsem se dostal k hodnotám z prvního postu. I přes několika týdenní urgence se mi od dodavatele nepodařilo získat žádné v tomto ohledu relevantní dokumenty. Destrukci provést nechci, jen chci připravit test, kterým bych zjistil, jak moc je akumulátor přetížitelný.
Budu vděčný za jakýkoliv relevantní příspěvek do diskuze.
Založen: Sep 28, 2005 Příspěvky: 1433 Bydliště: ZČ + JM
Zaslal: pá září 13 2024, 11:29 Předmět:
Nějak mi ty výpočty nesedí, "Stabilní odběr je okolo 12–19A":
12A*22V=264W, 19A*22V=418W
špička 33A*22V=726W, + 40% ke špičce je 1kW (v úvodním příspěvku je 1,3kW)
Pokud platí kapacita 38Ah a špička 33A, tak je to pod 1C vybíjecího proudu. Pokud platí odběr 1,3kW, tak je to asi 60A, t.j. necelé 2C vybíjecího proudu.
citace:
protokol kde bude uvedeno jak je možné akumulátor zatěžovat a do jaké míry je možné akumulátor přetížit
To přece musí říct datasheet k použitým článkům, jestli zvládnou vybíjení 2C, jakou poskytnou kapacitu při 2C, jaká bude napěťová vybíjecí křivka při 2C a kolik bude při 2C cyklů. Při nižším zatížení to bude jen lepší.
Nebo co se má vlastně tím měřením zjistit? A jak je definováno "přetížitelný"? Třeba jak moc při jaké zátěži klesne napětí? Jak moc se aku zahřeje? Kolik vydrží cyklů? Jakou kapacitu dodá při jakém proudu? Jaký maximální proud dodá? _________________ Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Vždyť na to stačí jakákoliv modelářská nabíječka.
Není přece nutné měřit celou baterku, ale jen jeden článek. Spíše několik článků, pro eliminaci, že bych vybral jeden atyp.
Ale stejně nevím jak z toho vyvodit nějaké závěry. Parametry zatížení udává výrobce.
Člověk to sice nějak můře změřit třeba při proudu 10A, 12A, 15A. Udělat si z toh grafy včetně teploty a něco odhadnout, ale to neznamená, že to pro tu baterku je OK.
A to na těch článkách není nic napsáno? Pochybuju, že si články vyrábí sám. Určitě je kupuje od nějaké firmy.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2162 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: pá září 13 2024, 21:31 Předmět:
UAV baterry pack 22,2V 6S9P 38Ah
54 kusů cylindrických Li-Ion článků Sanyo 20700B (jmenovitá kapacita jednoho článku cca 4 až 4,2Ah)
zapojení: sada šest v sérii a celkem devět sad paralelně
hmotnost okolo 3,5 kg
datasheet k článkům
Datasheet obsahuje grafy s negarantovanými předpokládanými hodnotami. Graf "Cycle Characteristics" odhaduje při vybíjení okolo 2C (8A na článek) až na hraniční koncového napětí 2,5V po cca 500 cyklech pokles kapacity o cca 1/3 původní kapacity a při odběrech okolo 3C (12A na článek) pokles o cca 2/3 původní kapacity.
taz napsal(a):
Chtěl bych vidět ten dron...
V nedávné době výrobce dronů DJI uvedl na trh civilní dron DJI FlyCart 30 pro dopravu zásilek, který používá ještě těžší baterie. Tento dron může létat s jednou nebo i se dvěma bateriemi DJI DB2000. Každá z baterií DJI DB2000 má kapacitu 38Ah, jmenovité napětí 52,2V a hmotnost cca 11,25 kg. Takže se dvěma bateriemi na palubě je hmotnost 22,5 kg jen v bateriích. Samotný dron DJI FlyCart 30 má hmotnost bez baterií cca 42,5kg. S jednou baterií na palubě má užitečnou nosnost pro zásilky do 40kg a doletem do 8 km. Se dvěma bateriemi je užitečná nosnost pro zásilky do 30 kg a doletem do 16 km. Jen pro zajímavost tento dron nese na palubě i antikolizní radar a záchranný padák. Rozpětí ceny v závislosti na volitelném vybavení zhruba od půl do jednoho mega v kč. Další info k tomuto dronu viz video v češtině.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.