Jednoho času jsem řešil problém kdy po zapnutí přístroje se ozvala rána jak ze startovací pistole. Byla vadná série NTC kdy po zapnutí se z termistoru uštíplo kousek hmoty.
Založen: Nov 28, 2010 Příspěvky: 257 Bydliště: Šlapanice
Zaslal: pá září 06 2024, 18:26 Předmět:
V autotrafech LSS xxx od RFT je soft start řešen pomocí odporu a třípolohového přepínače s překrývajícími se kontakty (první poloha vypnuto, druhá poloha zapnuto přes odpor, třetí poloha zapnuto na přimo). Obsluha není pro lamy, aneb v mezi poloze je už na výstupu napětí aneb se jede přes odpor (což by se dalo vyřešit zapojením výstupu přes vypínač). Samo není to odolné proti krátkodobému výpadku a časovač je ta věc mezi autografem a židlí ale pořád lepší než nic. Je to jednoduché a spolehlivé při správné obsluze. _________________ Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna. Jsem dysgrafik a dyslektik.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18537 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so září 07 2024, 19:02 Předmět:
Hned 1. příspěvek 2 x 22R/15W. Lepší by byl 2 x 27/15W ale nemám.
K těm havarijním stavům.
Odpor 15R/15W zamotanej kapton samolepkou a pak silnou Al samolepkou na 230V sčoudnul za 9 sekund. Trochu to zasmrdělo ale na povrchu Al pásky jsem udržel prst. A ta keramická čokoláda teplo nikam nepřenesla. Takže nefunkční relé by spálilo odpory ale nic by se jinak nestalo.
Pokud by se svařil startér, tak se to pozná až při dalším zapnutí, relé by seplo ihned a vyletěl by jistič zásuvkovýho okruhu.
Pokud by se speklo relé, tak při následným zapnutí by to zase vyrazilo jistič.
Krabka je samozhášivá.
Další havarijní stavy mě nenapadají.
Jestli jo, tak sem s nima. _________________ Jirka
Nejpravděpodobnější havarijní stav je že ti nesepne startér, odpory začnou žhavit a protože trafo tak nějak pojede, ty toho nevšimneš a podle momentální zátěže dříve či později něco vyhoří.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18537 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po září 09 2024, 20:53 Předmět:
Když necvakne relé, tak to vypnu. Ty dva odpory vydrží cca 10 sekund. Na kontrolu startéru jsem osadil paralelně doutnavku, pokud svítí dýl než sekundu, tak startér nesepnul. Vlastní doutnavka startéru je moc utopená, na indikaci použít nejde, možná kdyby se startér upravil futrál aby doutnavka koukala v čelní stěně škatule Gewis. Takže tudy porouchanej vlak nejede. _________________ Jirka
Na kontrolku koukneš poprvé, podruhé, podesaté... až se z toho stane rutina a ty to prestaneš vnímat, pak se to posere. Dej si k těm odporům aspoň bimetal.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12454 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út září 10 2024, 22:47 Předmět:
Kontrolka je nesmysl.
Typ těch odporů je jaký, tuzemské TR512/UR006 ?
Ve většině softstartů máme větší hodnoty odporu, 22 až 47R v sérii.
Co se týče havárií - některé odpory při tvrdém zkratu zátěže dokážou explodovat (hlavně pouzdřené v kovu, nebo tmelené v keramickém tělísku). Zato vinuté na tělese a tmelené mají tendenci se někdy rozmotat a potulující se odporový drát pod napětím nikdo moc nechce vidět v přístroji.
V každém případě důrazně doporučuji dát do série s těmi odpory tepelnou pojistku v kovovém pouzdře a vhodně ji umístit. Vyrábějí se speciál odpory pro softstarty s integrovanou pojistkou, ale dostupnost typů nad 7W je problematická. _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18537 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: st září 11 2024, 15:58 Předmět:
Sendys, viděls fotku toho mýho softstartu? Odpory jsou omotaný kaptonem a pak pěti vrstvama samolepící Al fólie 0,2 mm tlustý, takže jsou v trubce se stěnou 1 mm. Takže rozmotávající se vlákno či exploze nemá šanci. Tohle opancéřování má ale nevýhodu, než se teplo z odporů dostane na povrch trubky, tak jsou odpory dávno přepálený. A bimetalovku v tomhle zapojení jde dát jen na silovku, to znamená 16 A. To zvládají jen knoflíky s dvěma nástrk packama pro elektrický topidla a ty jsou k prdu, hrozně pomalý. _________________ Jirka
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12454 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st září 11 2024, 17:38 Předmět:
Fotku jsem viděl. Příležitostně sem dám pár fotek, jak to může dopadnout. T
Tu pojistku si dej do série s těma odporama, ale NE bimetalovku, ale něco jako https://www.enika.cz/tc121-tepelna-pojistka-121-c_z1345/ a tepelně svázat. Je to přesně kvůli tomu, co popisuje kolega výše, tedy selže přemosťovací relé a nějak to žhne... _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.