Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18533 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so září 21 2024, 23:35 Předmět:
Hmm, zajímavé. Když se kámošovi v Atmosu Atasák spálil a volal kvůli tomu do Náchoda, tak první dotaz technika byl: "Nemáte u toho odtahu náhodou regulátor otáček?" Proč se asi na to ptal si elektrotechnik nejspíš domyslí... _________________ Jirka
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 980 Bydliště: Brno
Zaslal: po září 30 2024, 17:39 Předmět:
Jak tak hledám různé možnosti regulace toho nešťastného ventilátoru, narazil jsem na nějaké další (snad) možnosti:
1-Někde radili pohlížet na tento druh motoru jako na dvoufázový, odstranit běhový kondenzátor a napájet obě vinutí z dvou fází frekvenčního měniče,
(jak ale už teď vím, měniče si asi budou hlídat zatížení fází a dvoufázový těžko seženu, navíc není jisté, že jsou vinutí stejně dimenzovaná)
2-řídit motor jakýmsi střídavým PWM, kdy by se síťových 50Hz přerušovalo nižší frekvencí (např. 10Hz).
Snad se prý cosi podobného i prodávalo.
V obou případech jde vlastně o to, jak vyje*at s tím kondenzátorem.
Rád bych se konečně dozvěděl něco jako "jo jo, tohle by fungovalo! nebo tak něco...
Přece ten motor musí jít nějak korektně zpomalit.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7159 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: st říjen 02 2024, 11:45 Předmět:
On by ten střídač nemusel být přímo dvoufázový, stejně dobře by posloužil třífázový.
Ta třetí fáze by byla připojena na uzel mezi hlavním a pomocným vinutím.
Ale, a to je zásadní, musel by mít přímo ve svém řídícím obvodu vestavěnou schopnost pracovat s nesymetrickým vinutím.
Pokud existuje vrtulka ventilátoru jako náhradní díl, koupit ji a z té části listu (listů), co nabírá vzduch (spaliny) odstřihnout po délce milimetr nebo méně a vyzkoušet. Popřípadě opakovat.
Založen: Feb 08, 2010 Příspěvky: 566 Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Zaslal: st říjen 02 2024, 12:46 Předmět:
jade napsal(a):
...Rád bych se konečně dozvěděl něco jako "jo jo, tohle by fungovalo! nebo tak něco...
Přece ten motor musí jít nějak korektně zpomalit.
No, pokud ti nevyhovuje na předchozí stránce zmíněná regulace TECH ST-81 zPID, tak ti dám ještě tipy na dvě možnosti řízení otáček ventilátoru. První je transformátorový regulátor [1],[2], druhý je ve videu na YouTube.
Podle toho co napsal _luky_, by měl být regulátor TECH ST-81 zPID spolu s ventilátorem ATAS vyzkoušený a používaný.
Jestli bude vhodný ten transformátorový regulátor, nebo regulace z YouTube nevím, to už si budeš muset zjistit sám dotázáním prodejce, nebo autora, případně výrobce ventilátoru fy. ATAS.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 980 Bydliště: Brno
Zaslal: st říjen 02 2024, 21:19 Předmět:
barnodaj: Díky za reakci. O této možnosti jsem uvažoval jako o první, ale jelikož chci při zátopu využít i plný výkon, zavrhl jsem ji.
Také mě trochu odrazovala nutnost vyvážení rotoru po takové úpravě.
Naposledy upravil jade dne st říjen 02 2024, 21:27, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 980 Bydliště: Brno
Zaslal: st říjen 02 2024, 21:26 Předmět:
Hape: Snad ani tolik nejde o to, že je TECH ST-81 zPID poněkud drahá, ale nejsem si jist, jestli může uživatel nastavit výkon ventilátoru. Pokud si to jednotka řídí jenom sama, nemusí tím pádem řešit můj problém s vysáváním popela a uhlíků z komína.
Založen: Feb 08, 2010 Příspěvky: 566 Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Zaslal: čt říjen 03 2024, 9:07 Předmět:
Řídit otáčky odtahového ventilátoru od oka, nebo jen tak jak se mi zrovna líbí nebude moc dobré pro kvalitu spalování, účinnost kotle ani jeho životnost. Ale dělej jak myslíš. Pro správné spalování a spálení maxima spalitelných složek uvolněních z paliva je potřeba udržet ve spalovací komoře vysokou teplotu a to při bezhlavém snižování otáček ventilátoru nemusí být dodržené.
Vysávání uhlíků z kotle není podle mně způsobené vysokým výkonem odtahového ventilátoru, ale vysokým tahem komína. Ten způsobuje vysokou teplotu spalin, protože prolítnou moc rychle kotlem a nestihnou předat teplo teplosměnným plochám kotle. Vysoká teplota spalin ještě víc podporuje vysoký tah komína. Podle mého laického názoru, při průměru komína 160 mm a hladkém povrchu nerezové vložky, mají spaliny dostatečně vysokou rychlost na to, aby si udržely dostatečnou teplotu až k ústí komína i při použití regulátoru tahu. Měříš, nebo měřils teplotu spalin za kotlem? Jaká je v porovnání s teplotou udávanou v tech. údajích kotle?
Trochu pomoci by mohli i brzdiče spalin, které se dají podle typu kotle objednat jako ND u Atmosu, pokud je v kotli nemáš již z výroby.
My máme doma kotel Atmos DC 18SPL a komín Schiedel vysoký cca 10 m o Ø 200 mm. Vadila mi vysoká teplota spalin, která dosahovala i víc jak 270°C. Podle tech. údajů v návodu by měl náš kotel mít při jm. výkonu na dřevo teplotu sapalin 208°C. Chtěl jsem to řešit řízením otáček ventilátoru na základě teploty kotle a spalin nějakou ŘJ, ale rozmyslel jsem si to a dokoupil jsem brzdiče spalin do kotle a do komína do vybíracího otvoru jsem instaloval regulátor tahu. Od té doby kotel rychleji dosáhne provozní teploty, teplota kotle je stabilnější a teplota spalin se drží mezi 200°C - 220°C. Vedlejší efekt je, že většina popela zůstává ve spalovací komoře a není tolik strháván na dno zadního výměníku, nebo až do komína. Od řízení otáček odtahového ventilátoru jsem už upustil.
A jen pro úplnost. Našel jsem podrobný návod na ŘJ TECH ST-81 zPID v češtině, kde je zmínka o možnosti natavení MAX a MIN otáčky ventilátoru a o možnosti vypnutí PID regulace a manuálním nastavení otáček v %.
Založen: Dec 28, 2004 Příspěvky: 980 Bydliště: Brno
Zaslal: pá říjen 04 2024, 19:03 Předmět:
Hape: Máme kotel Atmos DC 18 S (s akumulační nádrží), který už má brzdiče spalin v bočních komorách nainstalované z výroby. Teplota spalin hned za kotlem málo kdy dosáhne 200°C. Spíš většinou odpovídá dokumentaci, kde je udávaná ideální teplota spalin 157°C.
Palivové dřevo mám vždy cca 14-20% vlhkosti, povětšinou topím tvrdým dřevem.
Český návod k té regulaci se mi nepodařilo otevřít, 502 Bad Gateway...
Edit: našel jsem popis té jednotky, ale bohužel neumí ovládat trojcesťák, takže bych musel ponechat současnou řídící jednotku TC11M+ a ještě přidat další, která by převzala veškerou současnou regulaci kotle...
Edit 2: Dneska se mi podařilo otevřít ten dokument a zdá se, že jednotku nebudu moct použít, protože očekává odsavač spalin s halovou sondou.
"Součástí regulátoru ST-81 je modul ST68, který sklouží k řízení výkonu otáček odtahového ventilátoru pomocí zvyšování nebo snižování velikosti el. napětí. Modul ST68 dále zpracovává impulsy z Halovy sondy (snímač otáček odtahového ventilátoru)
Odtahový ventilátor UCJ4C52 nemá zabudovanou Halovu sondu.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.