Založen: Sep 28, 2005 Příspěvky: 1479 Bydliště: ZČ + JM
Zaslal: pá září 06 2024, 18:47 Předmět:
EKKAR napsal(a):
... starým osvědčeným Sojuzem žebrat u ruSSáků
Asi žebrali dost, NASA si nechá vyvézt Pettita Sojuzem nahoru na ISS ve středu příští týden, no problem. _________________ Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Oni mají i tak dohodu, že snad 2x do roka poletí Američan Sojuzem a zas Rus pomocí SpaceX. Jde o to, aby měl obě části stanice kdo udržovat, když by jednomu státu vypadla možnost startovat, což se může snadno stát i jen nepovedeným startem nějaké sondy používající stejný nosič.
V pátek přistála v poušti Gobi „opakovaně použitelná čínská družice nové generace“ s názvem Shijian-19.
Dnes v 13:05 se od Mezinárodní kosmické stanice měla odpojit pilotovaná kosmická loď Dragon 2 Endeavour, která s čtyřčlennou posádkou měla zamířit zpět na Zemi.
- Snímek týdne: skrz okýnko lodi Dragon 2 Endeavour (sloužící nyní misi Crew-8), který zachycuje polární záři.
- Video týdne: V pondělí úspěšně odstartovala evropská mise Hera, která míří prozkoumat, jak po zásahu sondou DART vypadá planetka Dimorphos – měsíček větší planetky Didymos. Video zachycuje okamžik odpojení sondy od posledního stupně rakety Falcon 9. Sonda i stupeň se v té chvíli nacházely na únikové dráze od Země.
Kosmonautix CZ: Cesta k ledovému měsíci Europa začíná
Když se hovoří o místech ve sluneční soustavě, která by mohla mít podmínky vhodné pro život, velmi často bývá zmiňován Jupiterův měsíc Europa. Podle dosavadních poznatků jeho povrch tvoří několik kilometrů silná vrstva ledu, pod kterou se zřejmě nachází desítky kilometrů hluboký oceán kapalné vody. Prozkoumat Europu a především to, zda opravdu skýtá podmínky pro život, bude úkolem americké sondy Europa Clipper. Její start na raketě Falcon Heavy nás čeká možná už zítra 14. října v 18:06 našeho času. Podrobnější popis mise i vybavení na palubě sondy Europa Clipper viz odkaz výše.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2339 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: po říjen 14 2024, 10:27 Předmět:
Primárně jde hlavně o peníze. Podle některých analýz činí přímé náklady na start Falconu 9 kolem 15 milionů USD i méně. Metan je přitom bezkonkurečně nejlevnější, následuje o 30 % dražší kerosin a srovnatelně drahý vodík, kterého by však pro stejný nosič bylo potřeba několikanásobně víc. A tady už začíná hrát významnou roli to, zda pohonné látky reprezentují desetinu ceny startu, nebo čtvrtinu.
Kromě nákladů na samotné palivo při použití metanu vycházejí z hlediska objemu menší a levnější nádrže a díky podobné teplotě kapalného kyslíku a metanu nemusí být mezi nádržemi kyslíku a metanu až tak silné přepážky jako u vodíku.
Vodík je sice „čistý“, ale zase nesmírně náročný technologicky. A kromě jiného způsobuje tzv. vodíkovou křehkost, jejíž příčina tkví v difuzi neboli pronikání zmíněného prvku do krystalové mřížky kovu, typicky v místech svarů: Atomy vodíku proniknou do kovu, spojí se do molekul a zvětší svůj objem – čímž dojde k vnitřnímu napětí a často k prasknutí svaru. Naproti tomu kryogenní teplota molekul metanu vede ke zvýšení pevnosti ocelových nádrží, které díky tomu nemusejí být tak silné a těžké jako by tomu bylo v případě vodíku.
Na poli opakované použitelnosti, k níž směřuje většina stávajících raket, tak metan zcela dominuje i navzdory některým jeho nevýhodám.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33410 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po říjen 14 2024, 12:23 Předmět:
Největší pozitiva metanu proti vodíku je o skoro 100K vyšší skladovací teplota a fakt, že tolik nepodchází pod těsněním. Cena je další důvod a fakt, že ho jde udělat velice snadno z bioodpaduje třešinka na dortu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 19141 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po říjen 14 2024, 16:38 Předmět:
Pronikání vodíku do různých materiálů je pěkná sviňárna. Třeba takový ocelový pružiny, pokud se před galvanickým pokovením neodvodíkují, tak jsou křehký a pokov se z nich loupe. Vlastní zkušenost z výroby pružin. Odvodíkování moc firem nedělá, já to vozil do Dako-Povrchové úpravy Třemešnice.
No a při sváření bez ochranný atmosféry je to ještě větší problém. Třeba takový to nevysvětlitelný praskání ve svaru či těsně vedle něj, málo kdo ví, že to je vodíková křehkost. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33410 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po říjen 14 2024, 17:38 Předmět:
Je něco jinýho povrch kovu v kontaktu s vodíkem za teplot do cca 1000 - 1500°C a něco jinýho když je kov v kontaktu s vodíkem v roztaveným stavu. I proto se daly vyrobit hlavní motory americkýho raketoplánu i japonský motory pro horní stupně raket série "H" elektrochemickým způsobem z měděný slitiny s povrchovým niklem - protože stěny komory, kritickýho průřezu trysky i samotnýho "zvonu" trysky jsou u nich protékaný během hoření kapalným vodíkem, kterej je tak ochlazuje, takže teplota vnitřního povrchu nepřekračuje cca 1000°C i když plyn hořící těsně vedle tý stěny má spalovací teplotu vyšší než 3000°C. A zrovna motory Shuttlu měly životnost 7,5 HODINY běhu do generální opravy - při sekundový spotřebě KPH v řádu stovek kg, tah regulovatelnej mezi 67% a 109% maxima, který činilo 2,1MN ve vakuu (1,67MN na hladině moře - rampy jak na Canaveralu, tak ve Vandenbergu stojí prakticky pár desítek až stovek metrů od moře) ) na každej kus. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.