Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt prosinec 05 2024, 17:51 Předmět:
V prospektu je 12V, 5A max pro batt 10-130Ah. Třeba by to tazateli pomohlo.. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
… s nominální kapacitou 2,2Ah tuhle baterku připojil s 6válcovýmu fordu Sierra (2litry obsah) a normálně to auto nastartoval.
Jenže původním záměrem bylo dobíjet autoaku z přineseného akumulátoru, ne startovat. Takže jediná relevantní informace je, kolik Ah si tam přinese a kolik z toho je schopen přelít- a těch přinesených 4-5 Ah není žádný zázrak.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt prosinec 05 2024, 22:24 Předmět:
Ano - a mým záměrem bylo objasnit, že PRO START ani tolik nezáleží na disponibilní kapacitě akučka, jako na jeho vnitřním odporu a tudíž na schopnosti dodat velkej proudovej náraz pro startér. Už jsem tady nejen já několikrát spočítal, že pro samotnej start správně seřízenýho motoru běžný velikosti (1,5-2 litry) bohatě stačí, pokud startérem proteče náboj asi 2000As a proto se taky určitou dobu uvažovalo, jestli startovací akumulátory nenahradit superkondenzátorama s extrémně vysokou kapacitou, který by byly víc jak 10x lehčí než jakákoliv baterka. Další provoz auta by pak pokryl alternátor samozřejmě poháněnej nastartovaným motorem, kterej by přitom samozřejmě ihned znovu dobil ty startovací supercapy. Jenže tohle řešení právě naráží na potřebu zajištění trvalýho odběru pro dnes často i desítek fičur, postupem věků zabudovávanejch do aut.
Back to theme - požadavek je na přenosný nabíjení, ale já bych to spíš viděl na reálný "konzervační dobíjení" spojený s pokrytím právě tý klidový spotřeby elektronickejch systémů auta. Takže bych to viděl asi následovně - do auta přidat druhou baterku, která by se připojovala jen výhradně pro start a běh motoru a při chcípnutí motoru by ji nějakej stykač odpojil. Klidovej odběr auta by kryla stávající baterka, zatímco ta přídavná by byla odpojená = chráněná před vyčerpáním a zachovávaná výhradně pro následující start. Během chodu motoru by se normálně dobíjela z palubní sítě a energie by se z ní čerpala výhradně pro startér.
Anebo by se to celý dalo otočit - a od stávající baterky odpojovat při chcípnutí celej zbytek auta, v pohotovostním režimu "živenej" jen tou přídavnou baterií. Ze stávající baterky by se živil jen startér a maximálně centrál. V momentě naskočení motoru by přitáhlo relé, který by propojilo napájení zbytku auta s alternátorem a bylo by.
Obojí je ale bohužel dost podstatnej zásah do elektroinstalace auta. Výhodou by bylo, že by se nemuselo vymejšlet žádný nabíjecí měničový heblo, který by přelejvalo energii z baterky do baterky jako to museli dělat na Apollu 13, když jim vybuchlá kyslíková nádrž v servisní sekci lodi odepsala primární elektrický zdroje = kyslíko-vodíkový palivový články ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak si myslím, že koncepce dobíjení aku přes step-up měnič je špatná. Víme, že auto má 20 let. Ale nevíme, jaké parametry má aku, v jakém je stavu, jaká je klidová spotřeba připojených obvodů. Tazatel předpokládá nabíjecí proud 1A.
Dobře, dejme tomu, že aku má 50 Ah a jmenovité napětí 12,6 V. To znamená, že při plném nabití, je v něm 630 Wh energie. Dejme tomu, že vlivem krátké jízdy, se aku nestihne dobít. Odhadněme deficit na 5% po každé jízdě. To znamená, že musíme doplnit 630 Wh*5/100 = 31,5 Wh.
V dalších dnech auto stojí a klidový proud vypnutých stand-by spotřebičů, plus samovybíjení postaršího aku, odhadněme 0,1 A. Tedy tato ztráta v klidu bude 0,1A*12,6V*24h= 30,24 Wh/den. Dejme tomu, že motorista s autem bude jezdit jednou týdně na nákup. Pak za týden, bude potřebovat kompenzovat ztrátu po jízdě (31,5 Wh), plus týdenní ztrátu klidu auta. Máme tedy 31,5 Wh+(7*30,24 Wh) = 243,18 Wh, tedy za den průměrně 34,74 Wh.
Je navrhováno, použít Li-Ion článek 3,7V. Step-up měnič a kabeláž bude mít účinnost 95%, účinnost Aku při nabíjení tipneme na 75%. V tom případě, již potřebujeme mít k dispozici zdroj s energií 34,74Wh/0,95/0,75 = 48,76 Wh. A ten Li-Ion článek by musel mít minimální kapacitu 48,76 Wh / 3,7V = 13,2 Ah. A každých 24 hod by se musel vyměnit za znovu nabitý.
Ano, je to jen teorie, změřte spotřebu v klidu, samovybíjení aku zvolte 1 až 2% kapacity denně a dosaďte si skutečné parametry.
Myslím že nejlepší návrh řešení nabídl Yarda 1.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19977 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá prosinec 06 2024, 22:37 Předmět:
Letos už mám uchystané autobaterky do výkupu, z toho jeden třináctiletý akumulátor Brit 12 V / 55 Ah. V autě byl skoro 7 let, od té doby jsem ho měl v botníku a používal k vrtačce nebo při opravách autorádií, jednou za tři neděle jsem nastartoval nabíječku z Lidlu.
Když venku někdo nemohl nastartovat, stačilo donést baterku s kabely a prostě mu do jeho studené baterky "přelít" šťávu. Pak šla baterka zase do tepla do botníku a na nabíječku.
Nevím, kolik z původní kapacity ještěměla, ale zjara jsme dýblovali knihovní stěnu mladýmu a na jedno nabití jsme zavrtali jen asi 80 kolíků, pak už se vrtačce moc nechtělo. Myslím, že bych se s baterkou ven tuto zimu už tahal zbytečně.
Berte to jako námět, jak ještě pár let využít baterku, které se už sedmou zimu v autě moc ochotně startovat nechtělo.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 06 2024, 23:26 Předmět:
Otkundes napsal(a):
Tak si myslím, že koncepce dobíjení aku přes step-up měnič je špatná. Víme, že auto má 20 let. Ale nevíme, jaké parametry má aku, v jakém je stavu, jaká je klidová spotřeba připojených obvodů. Tazatel předpokládá nabíjecí proud 1A.
... kus pro tuto citaci nepodstatnýho textu popisujícího teorii ztráty náboje a dobíjení ...
Myslím že nejlepší návrh řešení nabídl Yarda 1.
Ten Yarda1 totiž předtím napsal(a):
Koupit druhý akumulátor, mít ho doma na nabíječce a vyměnit když ten v autě už nenastartuje?
Já vím, je to komplikace. Ale všechno ostatní taky.
A pak taky TAKJAN napsal(a):
Když 20 let starý, tak má obyčejný regulátor na altíku. Zvednout napětí aby při těch krátkých jízdách víc dobíjel.
Napadla mě ještě jedna věc. A ani jsem se moc nebránil, ale trošku jsem se nechal pohoupat a došlo mi, že 20 let stará kára taky může mít problémy s dobíjením jednoduše proto, že i když má poměrně rozsáhlou vejbavu nejrůznějších fíčur, tak může mít nedostatečně výkonnej alternátor - minimálně nedostatečně výkonnej právě pro používání ke krátkýmu pocourávání "kolem komína".
Takže VZNÁŠÍM DOPLŇUJÍCÍ DOTAZ NA KONKRÉTNÍ ZNAČKU/TYP AUTA A NA VÝKONOVÝ PARAMETRY JEHO STÁVAJÍCÍHO ALTERNÁTORU. Je totiž úplně klidně možný, že všem problémům by mohla učunit přítrž jednoduchá výměna alternátoru za výkonnější typ = s vyšším maximálním proudem. Ten by totiž mohl dokázat i při krátkým poskakování dostatečně dobíjet baterku natolik, že by to eliminovalo nějakou potřebu častýho vnějšího dobíjení. A pokud je altík sice dostatečně výkonnej, ale při krátkým pocourávání po městě nemá dostatečný otáčky, MOŽNÁ by stačila i pouhá výměna jeho řemenice za menší, což by dostalo altík i při volnoběhu nebo relativně nízkejch jízdních otáčkách motoru na vyšší otáčky, kdy by byl schopnej dodávat dostatečněj výkon pro potřebný dobíjení baterky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne so prosinec 07 2024, 12:51, celkově upraveno 1 krát.
Včera večer, když jsem si toto vlákno prohlížel, vzal do ruky kalkulačku, a neznámé parametry odhadl, mi to takto vycházelo. Možná jsem v něčem uhnul, něco nedomyslel. Mou úvahu, může tazatel při rozhodování upravit, a dosadit si do výpočtu skutečné parametry.
Požadavek byl na dobíjení stávajícího aku, v době odstavení auta, vhodným step-up měničem ze zdroje Li-Ion. Nikoliv na pomocný zdroj pro nastartování. To znamená, že používání nějakých power bank, nebo aku Ni-Cd se sintrovanými elektrodami, ve funkci pomocných zdrojů pro spuštění motoru, vypadávají ze hry.
Jenže, i při dobíjení malým proudem, je potřebný zdroj energie, který v místě stání auta není. Solár je při zimní zatažené obloze, „krátkých dnech“ a nízké poloze Slunce na obloze, v městské zástavbě nevhodný. Nějaká malá benzinová elektrocentrála, je spíše provokací.
Zůstává tedy, přenosný akumulátor, který si doma nabijete a pak se z jeho energie bude dobíjet a udržovat aku v autě, v plně nabitém stavu. A ten k tomu musí mít v sobě dostatek energie…
Majitel auta tedy bude muset napřed zjistit skutečný stav. Možná pak při kapacitní zkoušce baterie zjistí, že nejlepší bude pořídit si nový aku do auta. A ten současný mít v teple „v botníku“, jako zdroj pro bastlení. A původní záměr dobíjení z jiného aku, pak již ani nebude potřebný…
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so prosinec 07 2024, 11:26 Předmět:
Jestli má velkou výbavu, bude tam odpovídající alt. Já mám na 25 let starém vehiklu 160A. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Celý je to kravina. Tazatel a zbytek si jaksi neuvědomuje, že v zimě, kdy je podobných náčinků nejvíce potřeba, jsou lionky k ničemu, a to tím více, čím nižší je teplota. Takže vydrží dobíjet tak max. hodinu.
Jako nejlepší řešení je startovací powerbanka. A pokud se tazateli do toho nechce, pak koupit 4 18650, dát je do serie, nabíjecí proud omezit odporem (žárovkou). A za hodinu vyzvednout a odnést domů.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 07 2024, 11:40 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Jestli má velkou výbavu, bude tam odpovídající alt. Já mám na 25 let starém vehiklu 160A.
Ano, Honzo, ty máš vehikl prémiový značky a i když na cestách hodně často vidíme stavy (a hudrujeme na ně), kdy tato značka zjevně opomíjí do svejch kchárů instalovat zhusta páčku k ovládání blinkrů nebo ovladače světel, na zdrojovou soustavu zjevně nezapomíná. Ale uvědom si, že tvůj vehikl je vyrobenej v době, kdy bejt pracující monogamní heterosexuální běloch ještě bylo zcela běžně NORMÁLNÍ, zatímco dnešní stav new přibližovadel bych klidně vyjádřil spojením "silně genderově nevyhraněnej" .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so prosinec 07 2024, 11:53 Předmět:
Jo, ale zde se píše o 20ti letech, což může ještě splňovat požadavky normálnosti. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Ekkare, kde vidíš v mém příspěvku z 06.12.2024 21:56 slovní spojení: “kus teorie ztráty náboje a dobíjení“, když tvrdíš, že jsem to prý napsal?
Jsi snad chytrej chlap, stojí ti vymýšlení neexistujícího textu údajné citace mé odpovědi za to?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 07 2024, 12:47 Předmět:
Popisuješ tam teoretický předpoklady, který jsou z hlediska principu nejspíš bezchybný (nepřepočítával jsem to po tobě), ale nemáš to podložený žádným praktickým údajem změřeným na daný baterce a autě. Takže to je kus textu s teoretickým popisem děje. Nic víc, nic míň. Neviním tě z chyby, jen to nazývám pravým jménem, protože to nemáš prakticky ověřený. Proto teorie. Kdybych o správnosti tvejch předpokladů pochyboval, napíšu "kus nesprávný teorie" nebo "blbej teoretickej předpoklad". Sám víš, že si nikdy moc servítků neberu a ani v tomhle případě bych neváhal. Ale nemám co vytknout, jen konstatuju rozvádění nějakejch předpokladů. Upravím to na kurzívu, aby bylo líp vidět, že tím nahrazuju citaci celýho tvýho textu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne so prosinec 07 2024, 12:49, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 07 2024, 12:48 Předmět:
TAKJAN napsal(a):
Jo, ale zde se píše o 20ti letech, což může ještě splňovat požadavky normálnosti.
To zjistíme, až tazatel napíše odpověď. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 3 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.