Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2150 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so prosinec 07 2024, 13:55 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
Tazatel a zbytek si jaksi neuvědomuje, že v zimě, kdy je podobných náčinků nejvíce potřeba, jsou lionky k ničemu, a to tím více, čím nižší je teplota.
Pokud by použil sadu prismatických článků LiFePo4 jak už jsem zmínil tak ty zvládají vybíjené až při teplotě -20C.
Také je potřeba přihlédnout k tomu, že se dobíjecí aku nebude vybíjet na 100% DOD. U Li-Ion nebo LifePo4 by to mělo být max. 80% DOD a pokud by použil záložní startovací autobaterii tak ty nejsou stavěné na hlubší vybíjení a bývá to jen 40% DOD i méně.
Nicméně chtělo by to specifikovat následující
1. Jaký konkrétní celkový odběr proudu mají zařízení v autě když není nastartované. Například v tomto článku je zmíněno, že je normální odběr až do cca 50 mA a při vyšším odběru je vhodné hledat zdroj problému, který vyšší odběr způsobuje.
2. Jak často s tím autem tazatel v průměru jezdí tj. jestli jednu týdně nebo spíš jednou měsíčně.
3. Jak často by chtěl pomocí té nabíjecí sady aku dobíjet tj. jestli jednou denně, týdně nebo třeba jen jednou měsíčně.
Teprve podle reálných údajů by to chtělo počítat ztráty a podle požadované četnosti dobíjení i kapacitu potřebných aku.
Také by bylo vhodné doplnit údaje jak zmínil EKKAR.
EKKAR napsal(a):
DOPLŇUJÍCÍ DOTAZ NA KONKRÉTNÍ ZNAČKU/TYP AUTA A NA VÝKONOVÝ PARAMETRY JEHO STÁVAJÍCÍHO ALTERNÁTORU. Je totiž úplně klidně možný, že všem problémům by mohla učunit přítrž jednoduchá výměna alternátoru za výkonnější typ = s vyšším maximálním proudem. Ten by totiž mohl dokázat i při krátkým poskakování dostatečně dobíjet baterku natolik, že by to eliminovalo nějakou potřebu častýho vnějšího dobíjení.
Bez doplňující informací nemá význam něco odhadovat z "křišťálové koule" a podle toho počítat, protože skutečné požadované hodnoty co to odběru, četnosti jízd a četnosti nabíjení se mohou i výrazně lišit od případných odhadů. Také se může ukázat, že je ve vozidle problém s vyšším vybíjecím proudem při odstavení, který by bylo vhodné vyřešit jinak a nebo se může ukázat i to, že celý problém by mohla vyřešit výměna alternátoru za výkonnější typ.
Co to tady předvádíš, Valdano?
Již v úvodu vlákna jsi navrhoval použít ke startování power banku a popisoval svou kladnou zkušenost. A vůbec ti nevadilo, že autor se na toto řešení neptá, ani absence dalších parametrů a podmínek, vztahujících se k jeho dotazu. Přesněji viz svou odpověď st, 04.12.2024 13:09. Ani ve svých následujících, asi pěti příspěvcích, jsi o nedostatku vstupních technických údajů vůbec nehlesl...
Ano, bastlírna je technické fórum. Všichni technici při hledání řešení vychází ze své úrovně znalostí teorie, dostupných technických parametrů a zkušeností. Jen počítače a umělá inteligence, musí mít vše přesně zadáno, aby provedla následující krok v programu, protože je to jen blbý stroj. Pokud některé vstupní podklady technikovi chybí, může je při návrhu odhadnout, dopočítat, posoudit provozní předpoklady – tedy modelovat tu situaci. Výsledek pak technik může zpětně korigovat, po dodatečném zjištění upřesňujících technických údajů.
Dodatečnými výmluvami na nedostatečnou úroveň vstupních zadaných podkladů, spekulacemi, že po dvaceti letech provozu auta se alternátor stal málo výkonným, tazateli nepomůžete! On chtěl nabíjet akumulátor v době mimo provoz vozu , kdy alternátor stejně stojí, nikoliv posuzovat stav nabíjecí soustavy vozu. Dokonce se ani nikomu nechtěl podívat na jeho křišťálové koule...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so prosinec 07 2024, 16:50 Předmět:
Super kapacitor. Jak velké má samovybíjení? Používají se i pro pomocný start, nebo už ne? Jak je to s nima vlastně? Kolik vložím a dostanu energie? _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Auto je přes 20 let staré a má bohatě elektroniky, která klasicky neustále něco odebírá i ve zcela vypnutém stavu.
Měřil jsi, kolik to v klidu bere proudu z baterky? _________________ Význam slova dezolát: Člověk náchylný k podlehnutí konspiračním teoriím, šířící dezinformace, nepátrající po pravdě a souvislostech, následující stádo
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so prosinec 07 2024, 17:22 Předmět:
Otkundes napsal(a):
Co to tady předvádíš, Valdano?
...
Dodatečnými výmluvami na nedostatečnou úroveň vstupních zadaných podkladů, spekulacemi, že po dvaceti letech provozu auta se alternátor stal málo výkonným, tazateli nepomůžete! On chtěl nabíjet akumulátor v době mimo provoz vozu , kdy alternátor stejně stojí, nikoliv posuzovat stav nabíjecí soustavy vozu. Dokonce se ani nikomu nechtěl podívat na jeho křišťálové koule...
On chce nabíjet baterku auta v době kdy auto stojí, protože málo jezdí a když, tak kolem komína a stěžuje si, že za tu dobu se baterka nestíhá dobít. Tudíž původní nabíjecí soustava auta se stala pro jeho způsob užívání nedostatečřně výkonnou a my se snažíme dostat z něj další informace, podle kterejch se mu chystáme navrhnout změny, který by jeho problém vyřešily elegantnějc, než nějakou powerbankou = zvýšením dobíjecího výkonu auta tak, aby se baterka dostatečně nabíjela už jen tím jeho samotným ježděním. Nemusel by nosit do auta nějakej balík s půl kilowattem energie a složitě ho přes měnič přelejvat do baterky, pokud by auto bylo schopný zajistit dostatečný dobíjení samo už i při těch couračkách po městě ... A není to o zvednutí napětí regulátorem, je to o zajištění vyšších toček altíku respektive o jeho výměně za výkonnější, kterej už při stávajících točkách bude dodávat víc A proudu, aby i při stávající spotřebě do nejrůznějších fičur zbylo víc energie na dobíjení aku. Samozřejmě takovej altík si vezme přes řemen z klikovky víc energie, aby dostál svým parametrům, ale baterka se nabije úměrně rychlejc. A bez znalosti výchozích parametrů zdrojový soustavy v autě nikdo nedokáže poradit, jakou úpravou nebo náhradou situaci vylepšit, to se na nás klidně zlob dál. My víme proč se takhle ptáme. A není to jen z plezíru, ale se znalostí těch informací budeme možná schopní poradit řešení, který se přenosnýmu powerpacku úplně vyhne ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pánové, oceňuju vaše pokusy jít technicky do hloubky (bez ironie - obvykle to taky dělám), nicméně fakt nepotřebuju řešit nic jiného, než ten zdroj nabíjení.
Frekvence jízd je silně nepravidelná, takže je možný jak stav "denně", tak i třeba "jednou za čtrnáct dní". Podobně je to s ujetou vzdáleností.
I vzhledem k místní situaci (totální parkovací apokalypsa) je momentálně správně spíš druhá možnost. Prostě je skoro zázrak najít parkovací místo (v kterýkoliv den a dobu).
Klidový odběr je (s ohledem na dlouhodobé zkušenosti) asi víceméně normální, ale neměřil jsem ho.
Zpět k tématu: momentálně to vypadá, že pořídím 4x LiFePO4 (možná EVE 22Ah dle odkazu od Valdana výše, 4x z důvodu min. vstupního napětí nabíječky), nebo VRLA olovo 12V (AGM nebo gel) v podobné kapacitě - je cca 2x těžší, ale vychází levněji (příklad nebo jiný příklad). K tomu modelářskou nabíječku (iCharger 106B+), jak už jsme probírali výše.
Sice nevyužiju v úvodu zmiňované 18650, ale snad se peníze vyplatí kvůli omezení přece jen existujícího rizika požáru. Navíc u té nabíječky přirozeně vidím potřebné veličiny (napětí, proud, dodanou kapacitu atd.).
No a stejnou nabíječkou můžu pak u sítě dobíjet ten nabíjecí akumulátor, ať už bude jakýkoliv. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Tywe, proč ještě nejste v parlamentu? To fakt je nejlepší řešení utratit 5 tyček kvůli tomu, abyste prodloužili tak o rok až dva život baterie, která stojí litr? To fakt gratuluju.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2150 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so prosinec 07 2024, 19:46 Předmět:
JirkaZ napsal(a):
Zpět k tématu: momentálně to vypadá, že pořídím 4x LiFePO4 (možná EVE 22Ah dle odkazu od Valdana výše, 4x z důvodu min. vstupního napětí nabíječky), nebo VRLA olovo 12V (AGM nebo gel) v podobné kapacitě - je cca 2x těžší, ale vychází levněji (příklad).
Trakční olověné aku jsou sice levnější, ale také vydrží mnohem menší počet cyklů než LiFePo4. Vámi odkazovaná baterie Goowei Energy OTL20-12 20Ah 12V má dle datasheetu při cyklickém vybíjení na cca 80% DOD životnost někde okolo 300 cyklů a při vybíjení jen 50% DOD někde okolo 800 cyklů a ta druhá odkazovaná je na to zhruba podobně. Zatímco LiFePo4 by měly při daném použití mít životnost 4000 a víc cyklů. Takže vyšší počáteční náklady na LiFePo4 mohou být v konečném důsledku výhodnější než nákup levnějšího trakčního olověného aku.
JirkaZ napsal(a):
K tomu modelářskou nabíječku (iCharger 106B+), jak už jsme řešili výše. Navíc u té nabíječky přirozeně vidím potřebné veličiny (napětí, proud, dodanou kapacitu atd.). No a stejnou nabíječkou můžu pak u sítě dobíjet ten nabíjecí akumulátor, ať už bude jakýkoliv.
Použít modelářskou nabíječku je dobrá volba. Modelářské nabíječky podporují kromě sledování parametrů i balancování článků a tak není nutné k sadě LiFePo4 doplňovat samostatný balancer pro účely balancování při nabíjení LiFePo4. Zmíněná nabíječka umožňuje snížit koncové nabíjecí napětí na článek LiFePo4 na 3,4V což je vhodné pro delší životnost. Tato nabíječka zřejmě také umožňuje i nastavení limitu pro ukončení nabíjení Pb aku při poklesu pod nastavený limit vstupního DC napětí. Při použití LiFePo4 v konfiguraci 4S jako vstupní zdroj DC napětí doporučuji z hlediska delší životnosti nastavit limit pro ukončení nabíjení Pb aku při poklesu vstupního napětí ze sady 4S LiFepo4 na 12,8V.
Naposledy upravil Valdano dne ne prosinec 08 2024, 5:36, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 2150 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: so prosinec 07 2024, 19:54 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
kvůli tomu, abyste prodloužili tak o rok až dva život baterie
Myslím, že jste to jen špatně pochopil, protože tazateli v tomto konkrétním případě vůbec nejde o prodloužení životnosti Pb aku v autě, ale primárně o to, aby ji mohl dobíjet v autě aniž by ji musel z auta vyndávat a jelikož parkuje v místech kde není přijatelné natáhnout k autu třeba prodlužovačku a dobíjet nabíječkou přímo ze sítě tak to chce řešit právě tím doplňujícím aku, který bude zdrojem pro nabíječku namísto sítě. FV články pro udržování přijatelné nejsou, protože parkuje v místech kde není dostatečný osvit. Baterka v autě se mu vybíjí, protože jezdí obvykle jen krátké trasy a ne vždy dost často a tak ji běžné dobíjení alternátorem ve voze prostě dobít nestačí.
Hlavně vůbec netuším, jak DukeNuke dospěl k částce 5 Kkč, aniž by se zeptal na podrobnosti.
Plus k tomu samozřejmě to, o co mi jde (Valdano to pochopil, nejspíš i další...) - ale to by holt musel číst. _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
4x lifepo á cca 500,- = 2t
nabíječka cca 3t
Dohromady 5t.
Aniž by ses o cokoli staral, tak za ty prachy si můžeš koupit každej druhej rok novou baterku a nemusíš řešit žádný nabíjení. A pak už to bude veterán
Ekonomicky je to naprostá kravina, resp. absolutní 3,14čovina.
• Mnou odkazované VRLA Pb aku stojí pod 1 kKč, zmíněnou nabíječku mám už léta.
• Nekupuju autobaterii za 1 kKč, ale "trochu" víc...
• Jsou i jiné hodnoty, než za každou cenu ušetřit (třeba moci se spolehnout na to, že auto po dlouhém stání odemknu a odjedu s ním atd.). _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
To, že uvedenou nabíječku vlastníš je sice plus, ale dej vědět, jak dlouho tě bude bavit přenášet baterii a nabíječku sem a tam.
Jump starter udělá lepší službu, a když už je potřeba, stačí se projet 30km a baterka je v pohodě.
Ale proti gustu...
Jen si tě ještě dovolím upozornit, že už dávno se nenabíjí na 14,4, případně 14,8 V. Aby sis tu drahocenou baterii hned nezničil
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.