Nevím o tom vůbec nic ale zajímá mě to. Úvaha, když má mašina v tahu příkon třeba 3MW a napětí 3kV, teče proud 1000A. Nevím kolik má odpor trolej od měnírny ale kolik májí odpor kolejnice? Může to být 0,1 Ohmu? nebo i víc? Pak by ale na koleji bylo napětí více jak 100V. Zkuste mi to vysvětlit.
Pokud vyjdeme z fyziky, pak měrný odpor ρ=RS/l, kde R je odpor, S je průřez, l je délka.
Měrný odpor železa je 0,1 - 0,15 Ωmm²/m. Pokud tedy trváš na odporu 0,1Ω , stačí spočítat průřez kolejnice a pak dosazením do vzorce l=RS/ρ spočítáš délku kolejnice, kde bude úbytek 100V.
ransom napsal(a):
My jsme se ve škole učili, že troleje jsou v principu vlastně bronzový.
V podstatě ano, jedním z materiálů je tzv. trolejový bronz. Je to pro zvýšení pevnosti a kromě cínu se používá i stříbro, kadmium, či hořčík.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8196 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: po prosinec 16 2024, 19:32 Předmět:
A měnírny jsou mezi sebou určitě víc jak 10km. Takže pokud je na trase mašina v tahu, může být kolej nebezpečná? To napětí bude proti zemi, ne? Kdysi jsem stál na světlech u přejezdu a šel se podívat kde je vlak a najednou slyším a pak i vidím nějaký prskání u těch litinových rozvaděčů u kolejí. Asi nějaký měřící trafo přes který teče proud a byl tam nedotažený spoj. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Kolej je po krátkých úsecích přizemňovaná. Takže je na potenciálu okolí. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
To napětí je mezi dvěma body kolejnice vzdálenými 10km. Takže když rozpřáhneš ruce a dotkneš se kolejnice, budeš mít potenciál nějakých pár mikrovoltů. A to ti neublíží.
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2188 Bydliště: Oslavany
Zaslal: út prosinec 17 2024, 8:39 Předmět:
bastliar napsal(a):
Kontrola cestovných lístkov. Kde máte lístok ? Nemám. Ako to ? Pretože podľa cestovného poriadku som už hodinu doma.
To by mne zajímalo jak to je po právní stránce. Když vlak má jet třeba 13:30 já si označím jízdenku 13:25 vlak má spoždění a průvodčí mne kontroluje již po vypršení platnosti té jízdenky, tak by mne zajímalo jak to řešit když mne kontoluje sice v jedoucím vlaku ale až po skončení času kdy ten vlak měl dorazit do cílové stanice.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15792 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út prosinec 17 2024, 9:07 Předmět:
Pokud si označuješ jízdenku, tak souhlasíš s dopravními podmínkami dopravce. Pokud je neznáš, protože jsi je nečetl atd., tak podle zákona neznalost neomlouvá. A každý dopravce musí mít i tento případ v podmínkách ošetřen.
Ale buď v klidu, protože u soudu bys to vyhrál pro porušení dopravních podmínek dopravcem.
To zas není tak jisté. Dopravce se může odvolat na tzv. vyšší moc, to je případ, kdy za zpoždění prokazatelně nemůže - např. když následkem vichřice spadne strom na trať.
V dávných dobách ještě před plyšákem, jsem jel do práglu. Vlak, kterým jsem měl jet, měl 150 minut zpoždění. V těchto případech bylo umožněno dopravními podmínkami použít jiný spoj, případně kombinaci, i když by spojení bylo dražší, než původní jízdenka. Čekat jsem nechtěl, asi za hodinu jela slovenská strela, ale byl to tehdy povinně místenkový vlak. Chtěl jsem si koupit místenku, ale už nebyly. Jel jsem strelou bez místenky, jízdenku jsem měl, průvodčí byl proti, tak jsem dostal pokutu (tehdy 40 Kčs). "pán boh som v tomto vlaku ja" řekl průvodčí. No, po návratu jsem zkusil reklamaci s odvoláním na dopravní podmínky, bylo mi vyhověno a pokutu mi vrátili.
Co se soudů týče, pomohlo to třeba v MHD. Např. podle přepravního řádu je "cestující bez platné jízdenky povinen zaplatit přirážku k jízdnému...". Což v případě, že mám koupenu předplatní jízdenku, ale nechám ji doma, vedlo k soudním sporům. Nemůžu totiž jet "načerno", když jsem si jízdenku prokazatelně koupil a ta je platná. V šalingradě je řešeno tak, že když se do tuším týdne dostavíš s papírem od revizora a s jízdenkou, pak to stojí pajsku, nebo 50 bodů z konta. Body na konto ti přibývají s každou kontrolou - 10 bodů za kontrolu.
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7955 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: út prosinec 17 2024, 10:59 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
Co se soudů týče, pomohlo to třeba v MHD. Např. podle přepravního řádu je "cestující bez platné jízdenky povinen zaplatit přirážku k jízdnému...". Což v případě, že mám koupenu předplatní jízdenku, ale nechám ji doma, vedlo k soudním sporům. Nemůžu totiž jet "načerno", když jsem si jízdenku prokazatelně koupil a ta je platná. V šalingradě je řešeno tak, že když se do tuším týdne dostavíš s papírem od revizora a s jízdenkou, pak to stojí pajsku, nebo 50 bodů z konta. Body na konto ti přibývají s každou kontrolou - 10 bodů za kontrolu.
V Praze je to taky takhle, platí se myslím pade. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15792 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út prosinec 17 2024, 11:31 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
To zas není tak jisté. Dopravce se může odvolat na tzv. vyšší moc, to je případ, kdy za zpoždění prokazatelně nemůže - např. když následkem vichřice spadne strom na trať.
Ale právě jsi to potvrdil. Ta tzn. vyšší moc platí i pro pasažéra, protože ten měl prokazatelně platnou jízdenku a za zpoždění prokazatelně taky nemohl! U soudu by to prostě dopravce neuhrál.
Ta ostatní omáčka se toho dotazu netýká.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 3 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.