Tak ještě úryvek z uvedeného odkazu:
Pedály na kolo
Pedály jízdního kola mají levý závit na levé klice , takže precese pedál spíše utahuje než povoluje. To se může zdát neintuitivní, protože pedály se otáčejí ve směru, který by je vyšrouboval z klik, ale točivý moment vyvíjený v důsledku precese je o několik řádů větší než ten, který je způsoben třením ložiska nebo dokonce zaseknutým ložiskem pedálu.
U pedálu vzniká rotační zatížení ze síly šlapání směrem dolů na vřeteno otáčející se klikou, čímž se převážně dolů směřující síla účinně otáčí kolem vřetena pedálu, proti otáčení pedálu. Méně zřejmé je, že i těsně lícující díly mají relativní vůli díky své elasticitě, přičemž kovy nejsou tuhé materiály, jak je zřejmé z ocelových pružin. Při zatížení dochází v takových kloubech k mikrodeformacím, které jsou dostatečné k tomu, aby způsobily pohyb. To je patrné ze známek opotřebení, kde vřetena pedálů dosedají na plochy klik.“ [ 1]
Osové jednotky Shimano SPD, které lze při servisu odšroubovat z těla pedálu, mají levý závit v místě, kde se nápravová jednotka našroubuje do pravého pedálu; opačný případ k rozhraní pedál-klika. Jinak by precese těla pedálu kolem osy měla tendenci odšroubovat jeden od druhého.
Jen doplním, že se jedná o strojový překlad, nicméně pro objasnění jevu dostačující.
Naposledy upravil masar dne pá prosinec 20 2024, 13:26, celkově upraveno 1 krát.
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5353 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 13:26 Předmět:
Inými slovami, na pravom pedále je závit normálny, na ľavom pedále je závit opačný. Že niekto napíše sprostosť na wikiprdií je jeho vec. Teda pokiaľ amíci nemajú tie závity opačne ako my. _________________ Som proti budovaniu nechutne drsných červených cyklociest, je to hnus.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom. Ide im iba o zisk.
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5353 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 13:31 Předmět:
Ahá chápem. Akože prúd (alebo napätie?) vo vodiči ide práve opačným smerom, ako sa kreslí šípka, niečo na tento spôsob?
Čiže povoľuje sa jedným smerom ale sily idú opačným smerom. Čert aby sa v tom vyznal. _________________ Som proti budovaniu nechutne drsných červených cyklociest, je to hnus.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom. Ide im iba o zisk.
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5353 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 13:38 Předmět:
Ale však vieeeeeeem. To bolo iba hlúpe prirovnanie kde je tiež niečo opačne, ako by malo byť podľa označenia. (ale keď už sme na tom elektro fóre...) _________________ Som proti budovaniu nechutne drsných červených cyklociest, je to hnus.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom. Ide im iba o zisk.
Ale to není tento případ. Tady není žádné "opačné" označení, než by mělo být.
Samozřejmě, nikomu není bráněno, aby si to vysvětloval tím, že na "wikiprdii" jsou nesmysly a světoví výrobci jízdních kol jí na tyto nesmysly "skočili" a dosud nevědí, že "král je nahý"...
Asi máš pravdu, předsedo. Je to - k dosud zmiňovaným silám - další v pořadí a může být, že je v reálném životě dominantní (a že tedy pedál dotahuje). Asi bude záležet i na tvrdosti materiálu a velikosti vůle v závitu.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1333 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so prosinec 21 2024, 8:45 Předmět:
Tak učime sa celý život. Samozrejme som vedel že tento efekt existuje, len ma memepadlo kde by mohol byť použitý v praxi. A hľa, pedále.
@hajeklubos tak sme sa obaja niečo naučili, ja že pedále sa šľapaním doťahujú, ty že to nespôsonujú guličky v ložiskách - efekt bude rovnaký aj s trecími ložiskami, vzniká totiž v samotnom závite.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 717 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so prosinec 21 2024, 10:05 Předmět:
Asi to nemá smysl dále řešit. Necháme si každý svůj názor. Že se šlapka vůbec povolí je malá pravděpodobnost vzhledem k tomu, že je třeba na to vzít páku nebo kladivo. Také se na fleku těžko pedál zadře. Vždy varuje skřípotem, chrastěním nebo tuhým chodem. Jako každé ložisko. To je věc údržby. Můj názor, že by se jízdou měl pedál utahovat vychází z toho, že např cirkulárka, bruska, sekačkové nože atd se vždy provozem utahují. To je prvek bezpečnosti. Nechtěl bych vidět borce, který maká 40km rychlostí, dupne do pedálu, šlapka padá, noha jde na silnici, borec letí přes řidítka protože se mu šlapáním povolil pedál, který byl málo utažen. To je nebezpečné a nemá to logiku. Fčíl mudruj.
Hezké vánoce celé EB
Luboš
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6352 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so prosinec 21 2024, 10:41 Předmět:
hajeklubos napsal(a):
Nechtěl bych vidět borce, který maká 40km rychlostí, dupne do pedálu, šlapka padá, noha jde na silnici, borec letí přes řidítka protože se mu šlapáním povolil pedál, který byl málo utažen. To je nebezpečné a nemá to logiku.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 717 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so prosinec 21 2024, 11:27 Předmět:
Jestli jsem to pochopil dobře tak všichni borci z tvého odkazu hovoří o zadřeném ložisku pedálu. To nerozporuji. Zadřený pedál se šlapáním vytočí.
Jen pro zajímavost uvádím použítí kuličkového ložiska jako převodu pro jemné ladění triálu elektronkového radia. Věneček stál, kroužky se točily proti sobě.
Viděl jsem to před 50ti možná 60ti lety tuším u Telefunken. Je to moc dávno.
Vymakaný. Nahoru/dolů= hlasitost, L/P = tonová clona. Boží.
Luboš
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5353 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: so prosinec 21 2024, 13:27 Předmět:
Ono stačí aby ložisko v pedále chodilo trochu ťažšie, a už prevažuje sila ktorá pedál povoľuje. _________________ Som proti budovaniu nechutne drsných červených cyklociest, je to hnus.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom. Ide im iba o zisk.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.