@ekkar - nepsal jsem o žádným omezení na mašinu. Psal jsem že se počítá s odběrem na mašinu. A už vůbec ne o tom, že by mašiny s vyšším výkonem neexistovaly. Zjednodušeně jde o to, že každý úsek z měnírny musí dodat na celé své délce 2MW. Když budu počítat 6MW, pak bude muset být měnírna třeba á 5 km. Něco si prostuduj, pak teprve piš.
Z přednášek ing. Lapáčka:
Dimenzování systému 3kV:
- rychlíky 100/120 km/h
- nákladní vlaky 60 km/h
=> pro dopravu rychlíků stačil měrný výkon 4 kW/t, tedy pro vlak o hmotnosti 500 t postačovala lokomotiva o výkonu 2 MW
=> pro dopravu nákladních vlaků stačil měrný výkon 1 kW/t, tedy pro vlak o hmotnosti 2000 t postačovala lokomotiva o výkonu 2 MW
A proto se vládním usnesením č. 279 ze dne 8. dubna 1959 rozhodlo o elektrizaci vybraných tratí střídavým proudem 25kV.
A to bude pokračovat, protože systém DC 3kV už pro přenesení potřebných výkonů nedostačuje.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4174 Bydliště: Zlín
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 12:29 Předmět:
Jak říkám, měnírny jsou třeba po 30 km, mašiny mají 6 MW, sjede se jich v jednom úseku několik a jejich výkon se využívá. 2MW mašiny byly v 50. letech.
Vždyť jsem to tam rozepsal... Co je na tom k nepochopení? O tom, kolik MW ná mašina skutečně přece vůbec nejde.
Běž si sednout s ekkarem na pivo a vezměte sebou někoho z elektrizace. Tam se dovíte věcí...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4174 Bydliště: Zlín
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 13:26 Předmět:
Jako že se počítá s nějakým průměrným trvalým odběrem 2 MW na úsek. To možná jo, ale pro výpočet okamžitého napětí na kolejnici je podstatný okamžitý odběr.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33039 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 17:31 Předmět:
DukeNuke napsal(a):
@ekkar - nepsal jsem o žádným omezení na mašinu. Psal jsem že se počítá s odběrem na mašinu. ... Něco si prostuduj, pak teprve piš.
...
=> pro dopravu nákladních vlaků stačil měrný výkon 1 kW/t, tedy pro vlak o hmotnosti 2000 t postačovala lokomotiva o výkonu 2 MW
....
Jo, proto se pro tažení většiny nákladních vlaků musely používat 3000kW "šestikoláky", protože 2000kW "bobiny" na to nestačily. Když chceš někoho poučovat a posílat ho študovat, TY SÁM SI NEJDŘÍV PROSTUDUJ tzv. "rozjezdový" a "průjezdní" hodnoty pro celkovou váhu vlaků pro nějakej úsek. To cos napsal, platí NĚKDE NA ROVINĚ, ne v reálným provozu na tratích se sklonovýma poměrama obvyklýma v český krajině. Důvodem je i akcelerační schopnost takový mašiny, daná jejím zpřevodováním. I proto šlo na nákladech v dobách mnohem pozdějších používat "peršingy", protože na to výkonově stačily - přestože jejich původní konstrukční určení byl rychlíkovej provoz. Jejich podvozkový převody to totiž umožňovaly ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 03, 2023 Příspěvky: 59 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 20:23 Předmět:
Kovové konstrukce kolem trati 3kV DC nejsou připojeny ke koleji natvrdo, ale přes tzv. průrazku. Je to polovodičová bleskojistka na napětí 250 V buď jednorázová nebo opakovatelná(průraz je viditelný při kontrole). Zpětný proud do měnírny se z kolejí vrací zpětným vodičem, který je od země izolovaný. Jak daleko vede a jak je připojený ke koleji nevím. V minulosti byly tyto vodiče ve špatném stavu a docházelo ke korozi plotů, zábradlí atd. kolem trati.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8196 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá prosinec 20 2024, 20:30 Předmět:
A ještě mě zajímá SS napájení. Chápu že v měnírně byly rtuťové a dne jsou polovodičové usměrňovače. Tedy výstupní proud je usměrněný 3f sinus? Nedokážu si představit nějakou filtraci. Nebylo by pak lepší nechat střídavý a usměrnit až v mašině? _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
No, tak za jedno bys usměrňoval jen jednu fázi. Jestli máš představu jak vypadá usměrněná jedna fáze a jak tři (respektive šest, pokud máš vhodně navinuté trafo). Usměrněné 3f napětí je už totiž docela "vyfiltrované" samo o sobě.
A za druhý by se ti kromě odporu uplatňovala i značná indukčnost vedení, navíc při 8x větších proudech proti 25kV AC.
(Nemluvě o nutnosti chladit na lokomotivě usměrňovač.) _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Ano, výstup je usměrněný 3f sinus. Ono je to už dost vyrovnané. Jinak si uvědom, kdy se ss trakce zaváděla. Tehdy bys to na mašině neměl čím usměrnit a pustit to střídavé do ss motoru znamenalo značné indukční ztráty. Proto Němci v té době vymysleli těch svých 16,6Hz. Je to střídavé, takže to lze transformovat a je to ještě natolik pomalé, že indukční ztráty byly dostatečně malé. Dneska už to samozřejmě nedává smysl.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5
Strana 5 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.