...Když budou potřebovat vědět jak přesně funguje 7474, najdou si to za pár sekund a nejasnosti upřesní AI.
S arduinem jsem měl samozřejmě na mysli to jejich pitomé API, ne HW. ...
Videl si už niekedy schému nejakej periférie mikroprocesora, ako je napríklad univerzálny časovač, system clock generátor, alebo nejaký fázový záves, alebo HW CRC dekoder, alebo len zapojenie GPIO portu s alternatívnymi funkciami? Ako chceš vysvetliť princíp činnosti takého obvodu bez znalosti základných hradiel? Čo si má predstaviť človek, ktorý prvý krát v datašite k nejakému zložitému inegraču číta pojmy ako multiplexor, posuvný register, latch register, kóder, dekóder, D-, JK-, RS-, alebo schmittov klopný obvod? Ako tomu má porozumieť, keď si to nevyskúša na tých jenoduchých logických obvodoch?
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4462 Bydliště: u HK
Zaslal: pá leden 24 2025, 7:48 Předmět:
Já teda nevím, ale co dělám programy na na programovatelné relé Logo Millenium atd všude jsou hradla jaké základní stavební bloky, tak že to až zase tak obsolete není. A třeba takový pro mě z názvu neuchopiltelný obor mechatronik, tam předpokládám, že bedna plná stykačů které se navzájem blokují a ovládají periferie, ani sebelepší počítač nenahradí. Tak že reléová logika má taky budoucnost. Ale moje zkušenost je taková, že často stroj padl do poruchy odstranil jsem problém s vadným stykačem, nebo nějakou periferií, ale stejně musel přijet autorizovaný technik s notebookem, který znal heslo a vymazal chybu. Ale jak už jsem říkal těch oborů je okolo elektra mnoho a nikdo neobsáhne úplně všechny na 100%, snad jedině kdysi ajťáci, ale ani těm už pšenka nekvete protože na Googlu (dřívější Altavistě) dokáže hledat kde kdo
Samozřejmě, základních hradel je pár, jejich funkci si zapamatuje každý. ale proč by měly děcka vědět jak funguje HW CRC dekoder a podobné nesmysly? Do tohohle registru naliju data, v tomhle mam CRC. Konec, tečka, jedem dál. To s přehledem stačí. Stejně tak stačí vědět pouze to že schmitt udělá z čehokoliv obdélník, posuvný registr převede sériové data na paralelní apod. Jak obvod funguje si najdou až to budou potřebovat, to je zbytečné biflovat. Mnohem užitečnější je ukázat jim typické použití takových obvodů, např. že posuvný registr se používá tehdy, když máš málo vývodů na MCU, než nesmyslně vtloukat konkrétní funkci 74595, natož jak to funguje uvnitř.
Osobně jsem si projel tuhle hru https://www.nandgame.com/#. Stavíš z hradel počítač. Je to zajímavé, celkem zábavné, ale vůbec nic mi to nedalo, protože jak uvnitř funguje ALU vědět nepotřebuju a nikdy potřebovat nebudu, takže asi za týden se mi to stejně vykouřilo z hlavy.
Uvědom si, že čas na výuku je omezený, takže je dobré děcka naučit především věci které jich bude potřebovat většina. Je krásné kdyby uměly navrhovat kytarové zesilovače i VHDL, ale programovat MCU bude potřebovat každý, kytarové zesilovače jeden z tisíce.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20109 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá leden 24 2025, 9:36 Předmět:
Pánové, už počtvrté k tomu chci něco napsat, ale už třikrát jsem to zase vymazal, než mi došlo, že se na to koukáme pohledem úplně jiné generace, než té, která má být vzdělávána. Vycházíme z jistých zkušeností nasbíraných za roky a roky praxe, ale elektronika se rozvíjí takovým fofrem, že nám vlak s ní dávno ujel a musíme dávat bacha, ať nás nesmete ten utržený vagón s pěstními klíny.
Už na první stránce jsem připomínal, že napsat program pro řídicí jednotku či zobrazovací rozhraní nestačí, že by se měla škola zabývat hlavně interfejsingem, to vidíme hlavně tady, procesoroví nadšenci se do něčeho pustí, a ono to nic nedělá, protože při prvním zapnutí odpálili port. Takže by měli umět vyhodnotit zatížitelnost rozhraní ve vztahu k tomu, co to má živit, odolnost proti rozpínacím a spínacím přechodovým jevům, filtraci, odrušení, všeobecné elektrické bezpečnosti (potažmo bezpečnosti ovládaného zařízení, aby se vyloučilo riziko, že mě mašina v případě jakékoli poruchy nesešrotuje, čili bezpečnostní opatření, která musí účinkovat nezávisle na řídících obvodech), o tom všem by měli žáci vědět. A nejméně polovinu z toho to obvykle nebaví, to může chytnout jednoho dva ze třídy.
Zkusil jsem najít náhradu za sentenci, že základem každého elektronického zařízení je zesilovač. Nevím, kde jsem k ní přišel, snad jsem ji někde zaslechl, snad, nedej, Přírodo, napadla mě samotného přímo. Jedno, zda zesiluje analogový signál, či digitální a je součástí hradla nebo procesoru. Oscilátor také nebude kmitat bez zesilovače, byť parametrického.
Jestli vás napadne něco modernějšího, sem s tím, prosím.
Ale jen potvrzuji, že těch základů je potřeba do nich nahustit víc. Třeba i v zapojení už fungujícím vyvolat poruchu a nechat je hledat (dnes už je to zase jinak, ale záměna jedné z EPROMek v zařízení za jinou, třeba i "prázdnou" byla oblíbeným testem, jak chytře je ošetřeno v programu zabezpečení, aby nešlo spustit ani to, čeho se ten obsah netýká, a nikomu a ničemu se nic nestalo).
Podle toho, jak se kdo k tomu problému postaví, se alespoň ukáže, komu a čemu by se měl pedagog věnovat víc. Tady skutečně nemá nějaká inkluze a rovný přístup, co dělat, někdo prostě bude dobrý, a to je potřeba podporovat, ne ho brzdit, aby ostatní aspoň zdánlivě stíhali.
Jak mi řekl jeden z profesorů průmky: když vidím maturanta, který absolvoval s průměrem 1,75, za pultem pekárny v Kauflandu, cítím se jako prdagog...
Ne, fakt nemám jednotný recept na univerzálně použitelné učivo, jen ty už tolikrát probrané základy. Všechno nad nimi už je lepší řešit individuálně, což, uznávám, ve třídě, kde je z 25 žáků přítomno 16, z toho 15 ignorantů, není nic jednoduchého.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19238 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá leden 24 2025, 9:50 Předmět:
Však jo , jak říká můj synovec , přednáším pro ty , co je to zajímá-co se chtějí učit . Příklad můj synátor . Šel na chemprůmku do Pce . Jestli se trochu naučil , tak chemie . No a nyní na VŠ už má bc. z vodíkových článků . Jeho prax se vlastně přesunula velice blízko elektrotechniky , kdy jsem se mu snažil co nejvíce pomoci . Jak by chtěli na takovýchto oborech studovat dnešní základoškoláci bez násobilky , fyziky a chemie netuším . Jak jsem již psal , jen co vycházeli od zkoušky na bc. na chodbě běhali lovci hlav ........
Amatérské kurvítko zvuku založené na MCU před 20 lety se dnes hodí tak leda do SD. A mělo tam skončit už tehdy.
Tobě houká v hlavě nebo co? Ale když už to, byť zbytečně, řešíme... Bylo to komerční zařízení zakoupené v krámu pro kytaristy.
V tom případě se omlouvám. Tvůj příspěvek:
citace:
Na prumce jsem se učil hradla...
Taky jsme založili kapelu (rock) a kytarysta používal onboard preamp založený na MCU. Měl to připnuté ke kytaře a tlačítkami nastavoval jednotlivé efekty.
jsem pochopil tak, že si to student průmyslovky navrhl a sestrojil sám, čistě proto, že my jsme to tak dělali. Zjevně jste potřebovali průmyslovku na to, aby jste mohli jít do obchodu a něco si koupit.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20109 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá leden 24 2025, 10:22 Předmět:
Držte se tématu, prosím: už je zase řeč o dobách, kdy jsme potřebovali především umět si poradit sami, protože v obchodech zase toho moc dostupného nebylo. A znalosti z průmky toho spoustu usnadnily.
Toto vlákno je o tom, jak naučit dnešní studenty to podstatné. Vedle toho, co je nezáživné, ale je stále potřeba o tom mít ponětí, co vlastně je pro ně podstatné k tomu, aby se začali zajímat?
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6758 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: pá leden 24 2025, 10:30 Předmět:
Ne, to byla odpověď na prumky a na to mcu v jednom. Jen jsem chtěl napsat, že to existuje. Na prumce jsem byl před třiceti lety. Takže to bylo zakoupené někdy kolem roku 1994.
Ok, vše v poho...
A k té prumce, no myslím, že jsem byl standardní student, tedy měl jsem spoustu zájmů a škola mezi ně nepatřila. Na výšku jsem šel jen proto, že šli i ostatní že tridy, tak abych nebyl za hlupáka. Doktorát jsem dělal protože si to žádal zaměstnavatel - laborka potřebovala získat človeka, který dostane hodnost vědeckého pracovníka. Tak jsem to dal po nocích. Škola mě byla celou dobu již od základky ukradená. No, teď trochu lituju, mohl jsem chodit alespoň na výšku na přednášky - teď už vím, že díky tomu umřu hloupý.
...ale proč by měly děcka vědět jak funguje HW CRC dekoder a podobné nesmysly? Do tohohle registru naliju data, v tomhle mam CRC. Konec, tečka, jedem dál.
Lebo napríklad potrebuješ komunikovať s obvodom, ktorý má komunikáciu zabezpečenú špecifickým CRC a ty ten CRC musíš implementovať do svojho obslužného programu, inak sa s tým obvodom nedohovoríš.
Ale pokiaľ programuješ dajme tomu kalkulačku štýlom:
"include kalkulačka;
run kalkulačka;",
tak skutočné programovanie nikdy nepochopíš.
Naposledy upravil samec dne pá leden 24 2025, 10:54, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 35260 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá leden 24 2025, 11:17 Předmět:
Kalkulacka je z pohladu programovania zalezitost na vysoku skolu, nie priemyslovku. Ani Microsoft to nezvladol
Ako funguje CRC, to vacsina ludi nepotrebuje vediet. Staci, ze to ma nejake parametre a co je na vystupe. Kto sa v tom bude potrebovat rypat, ten si to nastuduje.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.