Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 11:30 Předmět: chlazení alternátoru vodíkem
*alternátor jako genenerátor v elektrárně
na tohle jsem na netu narazil již mnohokrát a vždy mě to vede k zamyšlení zdali to tak opravdu je nebo je to jen nějaká blbost která se jako mnoho dalšího prostě chytla a všichni dál to bez jakékoli kritiky prostě jen papouškujou.
Z mé urovně chápání a znalostí mi nedává žádný význam používat něco jako vodík pro chladící účely.
Byl by tu někdo kdo by mi to dokázal objasnit?
Zatím díky
Blbost to není, turbogenerátory v elektrárnách mají vodíkový chlazení rotoru a DEMI vodou chlazený stator. Vodík má údajně 7x vyšší tepelnou vodivost, než vzduch.
Naposledy upravil Artaban001 dne út únor 11 2025, 11:38, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 11:43 Předmět:
anglicky wiki mě nenapadlo se zeptat...díky
ale opět. Viděl jsem vinutí rotorou generátoru, to jsou bandážovaný měděný tyče uložený do slotů rotoru generátoru. To se to chladí jenom tím vodíkem co proudí ve vzduchové mezeře?
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 11:47 Předmět:
rnbw napsal(a):
Rotor by sa chladil vodou dost blbo, kedze rotuje.
já v tom vidim naopak výhodu, místo plnejch tyči a malý chladící ploše a tim pádem potřeba takovýho vynálezu jako chlazení vodíkem by se dali použit trubky stejně jako ve statoru. Odstředivou silou při otáčení by vlastně samotný rotoro fungoval jako čerpadlo. By mě zajímalo proč se to takhle nedělá
Až se někdy dostaneš do "sekundáru" jaderné elektrárny ( pokud nejseš línej, nebo příliš vzdálenej, občas se pořádají exkurze) - můžeš si prohlídnout olejové, vodní, parní a chladící hospodářství - mají to popsaný a průvodce Ti o tom ledasco řekne. Fotit se tam ale nesmí. U přečerpávačky Dlouhý stráně jim to nevadilo.
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 11:57 Předmět:
Což to určitě zajímavý věci jsou, vidět to "naživo" ale to nic nemění na tom, že když to vidim tak nechápu ten důvod "proč"
Potřebuju chladit dvě věci. Jednu uloženou v druhý. Jednu budu chladit tak nejlogičtěji a nejefektivněji, nejjednodušeji jak to jen vymyslet jde a druhou budu chladit výbušnym plynem co prolejzá skrz kov...
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 12:24 Předmět:
Odstraněna citace předcházejícího příspěvku, viz bod 4f "Pravidel". jimirek
že nedegraduje izolaci je určitě+ do jaké míry degraduje to železo kterého je tam od oka 99% hmotnosti generátoru nevim. Nějakej inertní plyn by posloužil ohledně životnosti izolace asi stejně a byl by určitě ještě levnější. I když to je věc u který si myslim, že se při provozu JE opravdu nehledí.
Já nevim jak je tam to chlazení vodíku řešený, to bude asi to co mi tam nesedí.
Je možný, že je tam jen zavřenej v tom prostoru rotoru a jen zprostředkovává výměnu tepla mezi rotorem a stotorem který to teplo přenese až na to vodou chlazený statorový vinutí?
Zkus roztočit metr dlouhý válec o průměru třeba 50cm na 3000Ot/min a ponoř jej celý do sudu s vodou. Změř příkon pohonu před ponořením a po ponoření a poznáš, proč vodík. To, že je výbušný a "prosakuje" skrz kovy asi zas tak nevadí - výbušnost klesá s množstvím kyslíku a případné ztráty jdou snadno doplnit (jde o nejběžnější prvek na planetě). Prosakování do kovů mají nějak ošetřený. Vodíkový okruh končí v nejbližším výměnníku vodík/něco (asi voda), co je poblíž turboaltu.
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 12:35 Předmět:
Odstraněna citace předcházejícího příspěvku, viz bod 4f "Pravidel". jimirek
Ne, tak jsem to samozřejmě nemyslel
Pro lepší představu přikládám čmáranici
Tak vodík už jen z principu nemůže být nejběžnější prvek na planetě
Ošetřený. To je přesně ono, kde je ten benefit, že se vyplatí řešit tohle a tamto a monitoring a doplnování atd
Vodou se chladí tlustý statorový vinutí, který je dutý a protíká jím voda. Rotor se prostě profukuje vodíkem. Mezi rotorem a statorem je velice úzká vzduchová mezera, tudíž se tam vleze málo vzduchu, tak se to prostě chladí vodíkem. Možná se využívá čerpacího účinku rotujícího rotoru a vodík tak cirkuluje mezi vnitřkem alternátoru a výměnníku, co je ihned u alternátoru. Takže do alternátoru vedou jen nějaký doplňovací a vypouštěcí trubky. Nějaký extra opatření v EDU jsem tam neviděl. Hulit se tam stejně nesmí, akorát tam byly cedulky v místech vodíkových komponentů a na trubkách bylo napsaný, co v nich proudí - kromě toho, že měly i svý barevný označení (Olej proudí v hnědých trubkách, voda v modrých a dál si to už nepamatuju)
Založen: Feb 22, 2007 Příspěvky: 666 Bydliště: Tábor (jih)
Zaslal: út únor 11 2025, 13:37 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
Rotor se prostě profukuje vodíkem. tak se to prostě chladí vodíkem.
To jsem ale na začátku...
Moje úvaha spočívala v nepochopení z mého pohledu složitého řešení na první pohled jednoduchého problému
Proč a z jakého důvodu se chladí rotor složitě vodíkem a ne na první pohled jednoduše vodou
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.