Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

corel draw
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Software
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
JirkaZ



Založen: Feb 26, 2021
Příspěvky: 3351

PříspěvekZaslal: út únor 11 2025, 9:40    Předmět: Citovat

Je třeba si neplést vektorový a bitmapový editor (zde se to děje zcela běžně).

K přiblblému slovnímu spojení "dětské malovátko": fakt nesnáším namachrované kydy tohoto typu. Vždycky by mě zajímalo, co takový člověk skutečně dokázal. Dále toto téma nebudu rozvádět, ani na něj reagovat.

_________________
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 16034
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út únor 11 2025, 11:38    Předmět: Citovat

JirkaZ napsal(a):
Je třeba si neplést vektorový a bitmapový editor (zde se to děje zcela běžně).
To je prostě fakt. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martinkopp



Založen: Oct 12, 2023
Příspěvky: 535

PříspěvekZaslal: út únor 11 2025, 17:57    Předmět: Citovat

sr71 napsal(a):
příklad souboru kde se to děje v příloze (ta funkce "převést obrys na objekt" mi není úplně jasná protože ne vždy ji Corel umožňuje použít)


Mi nepřijde že by se obdélník při změně velikosti nějak deformoval, nebo myslíš ty šipky? Ať nevypisuju zbytečně.

Funkce převést objekt na obrys se zobrazí jen když to dává smysl. Není ti jasné co funkce dělá, nebo proč je někdy dostupná a jindy ne?

JirkaZ: LibreOffice Draw je ve srovnání s Corelem dětské malovátko, to je jen konstatování faktu, nic víc.
Nevím cos myslel tím že člověk něco dokázal, bavíme se o schopnostech softwaru přece Smile Corel je prostě úplně jiná liga, to ale neznamená že LibreOffice Draw je špatný soft, jen je určen pro malůvky BFU a ne pro profesionální práci jako Corel. Já osobně například běžně používám windowsové Malování když si chci jen rychle napsat nějakou poznámku do fotky, i když mám v PC Photoshop.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2598
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: út únor 11 2025, 22:33    Předmět: Citovat

ano, v tomto případě třeba ty šipky (a taky třeba to že při zmenšování se nezmenšuje poměrně tlouštka čáry u toho obdelníku)
ohledně té funkce - ano nevím co ta funkce přesně dělá
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martinkopp



Založen: Oct 12, 2023
Příspěvky: 535

PříspěvekZaslal: st únor 12 2025, 7:30    Předmět: Citovat

Ok, už je mi jasné kde je problém. Začnu tím že vysvětlím co je v Corelu označováno jako obrys a co objekt a z toho pak vyplyne proč se to chová tak jak se to chová. Aby z toho nebyl román, trochu to zjednoduším a budu používat jen vodorovnou čáru, ale v principu je to u všeho obdobné.

Obrys: je to vektor, v případě čáry spojující dva body, je to uloženo jen jako souřadnice těch dvou bodů + nějaké vlastnosti vektoru typu tloušťka, barva, styl apod, ale v reálu jsou to jen jednorozměrné objekty, nemají žádnou plochu. Zmíněné vlastnosti se používají jen pro zobrazení, můžeš si třeba nastavit nulovou tloušťku nebo barvu pozadí, čára nebude vidět, ale dokud nevymažeš koncové body jež ji tvoří, pořád tam ten vektor bude.

Objekt: je to plocha tvořená uzavřenou smyčkou z obrysů. Je to už dvojrozměrná záležitost, můžeš nastavit barvu její výplně a podobné věci, stejně tak jako výše uvedené atributy jednotlivých obrysů jež ji ohraničují. Z praktických důvodů se u jednobarevného objektu používá nulová síla obrysu.

Pokud použiješ volbu převést obrys na objekt, Corel se podívá jakou máš nastavenou tloušťku vektoru a obtáhne tento tvar obrysem. Takže už to nebude spojnice dvou bodů ale obdélník vyplněný barvou tvořený smyčkou ze čtyřech obrysů spojených v rozích. Jakmile jednou obrys převedeš na objekt, už to z principu nikdy nevrátíš a nebudeš moct s tím pracovat jako s čárou.

A teď co se děje když měníš velikost. V případě obrysu (čáry) jen měníš vzdálenost dvou bodů jejichž spojnice tvoří čáru, ale atributy obrysu jako je tloušťka nebo barva se tímto ve výchozím nastavení nemění. Pokud měníš velikost čáry převedené na objekt (odbdélník s výplní), děje se to samé, tzn. měníš proporcionálně vzdálenost všech čtyř bodů tvořících rohy obdélníku a tak se plocha (tloušťka a délka čáry) zvětšuje. To je důvod proč se to po převodu na objekt chová tak jak se ti líbí.

Ještě k té šipce, ty ji máš vytvořenou jako tzv. "šipku" což je jeden z atributů obrysu jež by se dal výstižněji nazvat koncovka obrysu. V podstatě to jen přidá na konec obrysu něco. Tvar téhle věci si můžeš namalovat jaký chceš a jeho chování nastavíš ve vlastnostech šipky. Ve výchozím nastavení se to chová obdobně jako třeba kótovací šipka v CADu, pokud měníš měřítko výkresu, šipky u kót musí vždy zůstat stejně veliké.

V Corelu je ale volba kde jde nastavit, aby se síla obrysu měnila spolu s tím jak měníš velikost výběru. Ve vlastnostech obrysu zatrhni poněkud zmateně nazvanou volbu "Měnit měřítko objektu" a pak se ti bude měnit síla čáry a velikost šipky spolu se změnou velikosti výběru bodů tvořících obrys. Má to vliv i na velikost šipky, tam je ale nějaké omezení minimální velikosti (proč, to se mne neptej), takže pokud budeš chtít jít pod velikost kdy se šipka začne zkreslovat, budeš si to muset převést na objekt, jiná cesta není. Nebo tu šipku místo použití atributu "šipka" nakreslit ručně dvěma čarama, pak se ti bude zmenšovat libovolně. Má to i jiné háčky, například když výběr pouze natáhneš do šířky, tloušťka horizonálních čar se nezmění a u ostatních ano apod, ale s tím se už musíš naučít žít.

Doufám žes z vyprávění pochopil jak to funguje. Ale pokud ne, klidně se ptej. Je to obdobné jako když routuješ v eaglu PCB, obrys=wire, objekt=polygon, šipka=via. Chová se to téměř identicky.



aa.JPG
 Komentář:
 Velikost:  54.9 kB
 Zobrazeno:  10 krát

aa.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2598
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: st únor 12 2025, 14:42    Předmět: Citovat

děkuji moc za vysvětlení, snad mi to takto bude stačit
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Software Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.69 sekund