Predstav si ten rotor ako koleso na aute, ktoré to koleso sa otáča a v kontakte s vozovkou sa tak pohybuje aj s celým automobilom. Nech má rotor v priemere 50cm, tak obvodová rýchlosť je v=ωr, alebo v=2πfr=2·3,14·50·0,25=78,5m/s=283km/h. Keď sa len časť tejto rotačnej energie trenim premení na lineárny pohyb, tak si môžeš predstaviť, kam sa taký rotor zakotúľa.
To s tím rotorem se stalo v nějaký Ruský hydroelektrárně. Hydroturbíny fungují s nižšíma otáčkama, takže jsou větší a rotory mají větší průměr. Alternátory jsou kvůli požadované frekvenci vícepólové. V tý hydroelektrárně došlo k závadě na turbíně, kdy rotor vystřelil hydrorázem do strojovny a voda zaplavila strojovnu a dokonala dílo zkázy. Pokud Tě zajímá víc, tak hledej:
Vodík se používá protože má nejlepší tepelnou vodivost ze všech plynů.
Tepelná vodivost u plynů lze odhadnout podle molekulové/atomové váhy. Třeba helium má atomovou váhu větší než vodík, proto má tepelnou vodivost oproti němu horší. Navíc helium je podstatně dražší než vodík. Takže ztráty vodíku případným únikem cenově tolik nebolí. Ale zase je inertní. Zde se musí zvážit co bude výhodnější.
Také plyn o malých molekulách lépe proniká nepatrnými netěsnostmi. Vodík má dokonce tak malé molekuly, že se dokáže napasovat do molekulových mřížek některých kovů (čehož se někdy i využívá).
Nejhůře jsou na tom "těžké" plyny třeba drahý xenon nebo dokonce SF6 (hexafluorid sírový), který pro své vynikající tepelně izolační vlastnosti, velmi nízkou chemickou reaktivnost a relativně nízkou cenu se dává jako izolační náplň do moderních plastových oken. _________________ Ubuntu 24.04.1 LTS, LibreOffice Verze: 24.8.4.2, wxMaxima 24.02.1, Maxima 5.47.0 (SBCL)
Mimochodem 3000 otáček za minutu. To je 50 krát za vteřinu, to vypadá, že to souvisí s frekvencí sítě. _________________ Ubuntu 24.04.1 LTS, LibreOffice Verze: 24.8.4.2, wxMaxima 24.02.1, Maxima 5.47.0 (SBCL)
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12475 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st únor 12 2025, 15:44 Předmět:
Já jsem slyšel z vyprávění lidí z branže něco o tom, že rotor šel střechou pryč a letěl snad 2,5km daleko. Elektrárna Vítězný únor, dnes Teplárna Přívoz, cca asi 50-60. léta (tipuju tak 1956 - 1966). Další člověk se o tom zmiňoval, že to měla být EJŠ aneb Šverma, ony jsou relativně blízko sebe. Co se psalo v dobovém tisku netuším, podobné úspěchy pracujícího lidu se moc nerozmazávaly. Možná v Zemědělkách byla noticka, že tento rok provedli zemědělci hlubokou orbu v rekordním čase . _________________ Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33405 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 12 2025, 19:29 Předmět:
LADER napsal(a):
Vodík se používá protože má nejlepší tepelnou vodivost ze všech plynů.
...
A kdybys zabrousil ještě kapánek do kryotechniky, zjistil bys, že kapalnej vodík je taky jedním z nejlepších maziv na světě, takže třeba ložiska plynovejch turbín a turbočerpadel obou složek KPH na hlavních raketovejch motorech "SSME" americkýho raketoplánu Space Shuttle byly mazaný (a taky chlazený) kapalným vodíkem ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 04, 2016 Příspěvky: 722 Bydliště: Brno
Zaslal: st únor 12 2025, 20:39 Předmět:
Sendyx napsal(a):
Já jsem slyšel z vyprávění lidí z branže něco o tom, že rotor šel střechou pryč a letěl snad 2,5km daleko. Elektrárna Vítězný únor, dnes Teplárna Přívoz, cca asi 50-60. léta (tipuju tak 1956 - 1966). Další člověk se o tom zmiňoval, že to měla být EJŠ aneb Šverma, ony jsou relativně blízko sebe.
Jo, to bude ono, ucitel zminoval, ze rotor dopadnul az daleko od budovy.
O této havárii jsem teda nikdy neslyšel. Kdysi v Brně vybuchla teplárna Červený mlýn, kterou pak přestavěli na paroplynovou (tu jsem mimo jiné taky navštívil).
>> SF6 (hexafluorid sírový), který pro své vynikající tepelně izolační vlastnosti, velmi nízkou chemickou reaktivnost a relativně nízkou cenu se dává jako izolační náplň do moderních plastových oken.<<
A taky jako zhášecí a izolační plyn do vysokonapěťových spínačů. _________________ Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Demolice běží naplno.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4209 Bydliště: Zlín
Zaslal: čt únor 13 2025, 9:43 Předmět:
V Maďarsku se kdysi stala havárie, kdy se na výkonné dieselelektrické lokomotivě při plném výkonu rozletěl odlévaný rotor hlavního generátoru. Rotor prolítl střechou lokomotivy, dopadl na vagón a tam někoho těžce zranil. A to byly max. otáčky motoru 1500 ot/min. V článku je vidět, jakou to udělalo ve strojovně paseku. A to ten rotor musel ještě proletět statorem.
Taky byla hezká fotka, jak se někde v Americe ve 30. letech povedlo ve zkušebně odbudit velký elektromotor, ten se v té hale proběhl po stropě. Teď to ale nemůžu najít.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.