Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Tyristorový nabíječ 6A
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Ian



Založen: Sep 20, 2023
Příspěvky: 87
Bydliště: Brno venkov

PříspěvekZaslal: čt únor 20 2025, 11:43    Předmět: Citovat

Měřák je zřejmě lineární (aspoň podle originál stupnice). Zrovna jsem ho rozebral, protože přední sklíčko tam lítá navolno. No a při té příležitosti jsem si řekl, že udělám jinou stupnici - mám ji tu rozpracovanou, protože origo je naprd (co dílek tak 1,5V). Také to nebudu používat jako externí měřidlo. Zkalibruju to pak na napětí kolem 12-15V kde se to bude nejčastěji pohybovat. Je pravda, že by tam mělo být 4-vodičové připojení, jinak to bude ukazovat jiné napětí.

Pro zajímavost ještě jak to vypadá uvnitř (foceno ještě před opravou) - uprostřed velké trafo, za ním tlumivka, nahoře deska řídícího obvodu. Jako své mouchy to má, ale silové vodiče jsou aspoň jakž-takž zaizolované.

Ok takže provoz bez tlumivky je asi nesprávný. Že tam jsou proudové špičky je jasné - když vytočím proud na 6A, tak jsou tam špičky 80V (je to vidět na tom posledním oscilogramu), což se musí vyrovnat s napětím akumulátoru. Určitě by byl risk to připojit na neodpojený akumulátor v autě.

Teď přemýšlím - ono to bylo stavěné ve své době na 220V, tyristory jsou KT702 tj. 100V. Dnes při 230V na primáru trafa, vzhledem k těm 80V špičkám je to možná dost na hraně.



Vnitřek.jpg
 Komentář:
 Velikost:  119.87 kB
 Zobrazeno:  26 krát

Vnitřek.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PavelFF



Založen: Feb 18, 2008
Příspěvky: 5203
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt únor 20 2025, 12:29    Předmět: Citovat

Slovní obrat "proudová špička 80V" je nesmysl. Proud se neuvádí ve voltech. 80V je napěťová špička a o proudu nevypovídá celkem nic.

Dej sondu na bočník a změř průběhy napětí při různých nastavených proudech. Když znáš odpor bočníku, proud dopočítáš. Jen pro porovnání s tlumivkou a bez.

Čtyřvodičové zapojení je zbytečná komplikace. Na tak velkou přesnost se tady nehraje (je malá stabilita reference i malá strmost regulace). Proud nabíjením postupně klesá, takže vliv úbytků na přívodech se postupně taky zmenšuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 834
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: čt únor 20 2025, 13:17    Předmět: Citovat

Když už v tom bastlíš nech si projít hlavou zda nedosadit solo Vmetr. Osvědčil se 3segment displej do 100V + stabilizátor napájecího napětí. Přesnost vyhovuje. Je dobré vidět obě hodnoty najednou. Mám to v podstatě všude a osvědčilo se to. V žádné tyr nabíječce nemám tlumivku. Nikdy tyristor neodešel i přes různé odlehčení, jiskření na svorkách a zkraty.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 19226
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: čt únor 20 2025, 16:51    Předmět: Citovat

PavelFF napsal(a):
Čtyřvodičové zapojení je zbytečná komplikace.

Myslel jsem to ve spojitosti s automatickým vypínáním, na samotnej měřák, navíc ručkovej to potřeba není.
Jinak napěťový špičky tam jsou jen s nepřipojenou baterkou. Snad nikdy jsem při nabíjení baterku neodpojoval na svorce nebo odpojovačem. Ty špičky spolehlivě zabije vlastní baterka, vždyť je to takovej "supercap".
C4 a i 25 let stará Xsara měla už hromadu elektroniky a nikdy při nabíjení nic nekleklo. Navíc kdo by to všecko zase po připojení baterky nastavoval. Rolling Eyes

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 834
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: pá únor 21 2025, 9:24    Předmět: Citovat

Už jsem to tady psal. Já jsem jenom opatrnější a viděl jsem už přerušené autobaterie během nabíjení a dobře vím co se objevuje na tyristorových nabíječkách při odlehčení. Prostě to nabíjím mimo auto. Za ten risk mi to nestojí. Vmetr +Ametr potřebuji na nabíječce také proto, že čas od času moji kamarádi automechanici nechají baterky vymlátit na malé až žádné napětí a jejich nabíječky je vyfakují. Musím najíždět nabíjení od minimálních proudů a potřebuji vědět co se na baterce děje a patřičně na to reagovat. Má to asi 50procentní úspěšnost. Články se při tom často přerušují a šlusují. Baterku vlastně taháš z hrobu.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 35665
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá únor 21 2025, 9:40    Předmět: Citovat

Ano, v aute nabijat len nabijackou s bezpecnym napatim. Nie je problem kupit na tento ucel malu nabijacku.

Mrtvu bateriu nabijat odmietne, ale tu je vzdy najlepsie z auta vybrat a nabijat v teple, pomaly a dlho.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund