Založen: Sep 20, 2023 Příspěvky: 87 Bydliště: Brno venkov
Zaslal: čt únor 20 2025, 11:43 Předmět:
Měřák je zřejmě lineární (aspoň podle originál stupnice). Zrovna jsem ho rozebral, protože přední sklíčko tam lítá navolno. No a při té příležitosti jsem si řekl, že udělám jinou stupnici - mám ji tu rozpracovanou, protože origo je naprd (co dílek tak 1,5V). Také to nebudu používat jako externí měřidlo. Zkalibruju to pak na napětí kolem 12-15V kde se to bude nejčastěji pohybovat. Je pravda, že by tam mělo být 4-vodičové připojení, jinak to bude ukazovat jiné napětí.
Pro zajímavost ještě jak to vypadá uvnitř (foceno ještě před opravou) - uprostřed velké trafo, za ním tlumivka, nahoře deska řídícího obvodu. Jako své mouchy to má, ale silové vodiče jsou aspoň jakž-takž zaizolované.
Ok takže provoz bez tlumivky je asi nesprávný. Že tam jsou proudové špičky je jasné - když vytočím proud na 6A, tak jsou tam špičky 80V (je to vidět na tom posledním oscilogramu), což se musí vyrovnat s napětím akumulátoru. Určitě by byl risk to připojit na neodpojený akumulátor v autě.
Teď přemýšlím - ono to bylo stavěné ve své době na 220V, tyristory jsou KT702 tj. 100V. Dnes při 230V na primáru trafa, vzhledem k těm 80V špičkám je to možná dost na hraně.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5203 Bydliště: Brno
Zaslal: čt únor 20 2025, 12:29 Předmět:
Slovní obrat "proudová špička 80V" je nesmysl. Proud se neuvádí ve voltech. 80V je napěťová špička a o proudu nevypovídá celkem nic.
Dej sondu na bočník a změř průběhy napětí při různých nastavených proudech. Když znáš odpor bočníku, proud dopočítáš. Jen pro porovnání s tlumivkou a bez.
Čtyřvodičové zapojení je zbytečná komplikace. Na tak velkou přesnost se tady nehraje (je malá stabilita reference i malá strmost regulace). Proud nabíjením postupně klesá, takže vliv úbytků na přívodech se postupně taky zmenšuje.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 834 Bydliště: Praha 5
Zaslal: čt únor 20 2025, 13:17 Předmět:
Když už v tom bastlíš nech si projít hlavou zda nedosadit solo Vmetr. Osvědčil se 3segment displej do 100V + stabilizátor napájecího napětí. Přesnost vyhovuje. Je dobré vidět obě hodnoty najednou. Mám to v podstatě všude a osvědčilo se to. V žádné tyr nabíječce nemám tlumivku. Nikdy tyristor neodešel i přes různé odlehčení, jiskření na svorkách a zkraty.
Luboš
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 19226 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt únor 20 2025, 16:51 Předmět:
PavelFF napsal(a):
Čtyřvodičové zapojení je zbytečná komplikace.
Myslel jsem to ve spojitosti s automatickým vypínáním, na samotnej měřák, navíc ručkovej to potřeba není.
Jinak napěťový špičky tam jsou jen s nepřipojenou baterkou. Snad nikdy jsem při nabíjení baterku neodpojoval na svorce nebo odpojovačem. Ty špičky spolehlivě zabije vlastní baterka, vždyť je to takovej "supercap".
C4 a i 25 let stará Xsara měla už hromadu elektroniky a nikdy při nabíjení nic nekleklo. Navíc kdo by to všecko zase po připojení baterky nastavoval. _________________ Jirka
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 834 Bydliště: Praha 5
Zaslal: pá únor 21 2025, 9:24 Předmět:
Už jsem to tady psal. Já jsem jenom opatrnější a viděl jsem už přerušené autobaterie během nabíjení a dobře vím co se objevuje na tyristorových nabíječkách při odlehčení. Prostě to nabíjím mimo auto. Za ten risk mi to nestojí. Vmetr +Ametr potřebuji na nabíječce také proto, že čas od času moji kamarádi automechanici nechají baterky vymlátit na malé až žádné napětí a jejich nabíječky je vyfakují. Musím najíždět nabíjení od minimálních proudů a potřebuji vědět co se na baterce děje a patřičně na to reagovat. Má to asi 50procentní úspěšnost. Články se při tom často přerušují a šlusují. Baterku vlastně taháš z hrobu.
Luboš
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.