Maturoval som z gymnázia v 2012; už vtedy boli látky typu diferenciálny počet, komplexné čísla či nekonečné rady vyhodené z osnov (a teda aj z maturít), takže som chodil na semináre, keďže som vedel že si ma to počká v prvom semestri. Na nemenovanej fakulte hneď prvé cviká - gymnazisti, k tabuli.
Kto fasoval na výsvečku trojky, štvorky, šiel na humanitné vedy alebo pedagogiku. Vivat academia. Ale na výskum bieleho privilégia, menštruácie u transrodových žien či iných perspektívnych odborov, ozaj netreba ovládať fourierove transformácie.
Ešte mi nedá opomenúť ZŠ (môj ročník 1999-2008), kedy boli rôzne šikanózne entity s íkvé tykve, v minulosti radené do rôznych osobitných škôl, už toho času pekne inkluzívne naintegrované a vystavené s papierikmi dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia, snáď i anencefália. Častokrát z toho nemali nič, len boli sprostí ako bota. Ako je tomu dnes, si radšej nepredstavujem... musí byť slušné panoptikum opíc.
Tým myslím slovenské školstvo a moju skúsenosť s ním. Ako je tomu na opačnej strane rieky Moravy si nedovolím porovnávať, asi by to bola podpásovka. I keď, niektoré veci už asi doháňame... tri dekády od rozdelenia.
Minulý rok som mal tú česť si spraviť rádioamatérske skúšky, ktorých okruhy som sa naučil jak štátnice. Na test prišli aj jedinci, ktorí nepoznali Ohmov zákon či nevedeli, že majú v elektrickej zásuvke striedavý prúd; nie ešte tak popísať superhet či audion. A zase, skúšajúci z úradu (mladí) ďalej bazírovali na dnes už neplatnom "vlevo fáze, vpravo nulák"...
Idiokracia od Mike Judga mala byť komédia, nie dokumentárny film.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20285 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá březen 14 2025, 8:22 Předmět:
Cust napsal(a):
bu2520 napsal(a):
Obávám se, že nad všechno vzdělání je otázka osobní zvídavosti a té doba moc nepřeje...
Není to o době, ale o lidech. Zkus si vzpomenout, jestli v té jiné době jsi taky nežil mezi jinými lidmi než žiješ teď.
To taky.
Kdo má zájem, tomu by slušel individuální přístup, ale ten se ve středoškolském vzdělávání spíše potlačuje, než podporuje, má to být přechodový stupeň mezi základkou a vysokou. A většině studentů chybí motivace "nikdo vás sem nezval, tak očekáváme výsledky", což byla jedna z prvních vět, kterou jsme v osmašedesátém při nástupu do školy slyšeli.
Shrnu-li to, možná jsme touto diskusí Rudolfa možná psychicky podpořili, ale věcně jsme mu příliš nepomohli. V otázce, jak rozvíjet individuální schopnosti v rámci školních osnov, které vedou ke stále nižšímu průměru, jsme stejně bezradní, jako Rudolf sám. Možná si z těch námětů něco vybere, přece jen obor "mechatronik" může z několika úhlů nahlížený vypadat pokaždé jinak, prostě si ho každý představujeme po svém.
Snad jsme přesto i něco z toho užitečného trefili, jen o tom ještě nevíme.
No, díky za všechny vaše podněty. Nevím, zda je budu moci předat dál. Ale naděje umírá nakonec.
Mám na starosti měření - teorii pro maturanty i učně, dále technickou dokumentaci a také materiály a technologie (první a druhý ročník). Jakožto starý dědek jsem pouhý dohodář, mám malé slovo. Co zatím dělám:
1) Žákům se snažím vštípit následující (moc se to u některých nedaří):
- škola především učí, jak se dále učit, vývoj je neúprosný,
- jak jste využily školní rok, co umíte navíc, rok školy vaše rodiče přijde na cca 50t. Kč,
- počítejte s odhady zpaměti, většina součástek má stejně toleranci většinou 10%; násobení velkých čísel, odmocňování a umocňování velkých čísel, rychlé odhady,
- biflujte se, bez toho nepůjdete nahoru,
- spolupracujte ale neopisujte, sám voják vždy hrdinně ale zbytečně padne.
2) Dříve jsem učil pouze ProfiCad, přešel jsem na KiCad, a to proto:
- lépe chápou součástky, při návrhu DPS musí součástku poznat fyzicky,
- chystám se v rámci programu spouštět i simulace,
- přestože výuka těchto hodin je od půl třetí do čtyř, musím je od počítačů vyhánět,
- 50% prvňáků (maturanti i učni) má zájem o bastlkroužek, problémy jsou technické (prostory),
- pokud zůstanu další rok, s druhákama budu muset výuku řešit s něčím podobným jako ePlan.
3) V materiálech a technologiích se snažím o vazby na elektrotechniku, elektrotechniku, důraz na součástky, jejich charakteristiku a značky (např. rozdíl mezi zenerkou a transilem, řízená dioda ....). Kolegové to vítají (nebo mě chtějí potěšit).
4) V měření důraz na měření s osciloskopem, rozdíl mezi nábojem a zdrojem proudu, použití OZ, měření neelektrických veličin, problematika vybraných čidel (Hallova sonda, tenzometr .....).
Co by se mi líbilo, snad příště. Jak jsem změnil dres, mám pocit, že je o mé názory větší zájem (pokud to není z jejich strany pouhý soucit se starým dědkem).
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6822 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: so březen 15 2025, 5:53 Předmět:
Rudolfe, držím palce...
Každopádně mysli na to, že je také důležité to, jak jim to sdělíš. Pokud zaujmeš jen způsobem výuky/výkladu, máš vyhráno.
A nezapomeň na to, že používají trošku jiný jazyk. Prostě teď budeš muset chodit do práce naspídovaný, což jsi možná v životě ještě nedělal.
Jo, a ve slově skibidi se píše všude měkké i.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33520 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 15 2025, 6:52 Předmět:
rampage napsal(a):
Maturoval som z gymnázia v 2012;...
Minulý rok som mal tú česť si spraviť rádioamatérske skúšky, ktorých okruhy som sa naučil jak štátnice. Na test prišli aj jedinci, ktorí nepoznali Ohmov zákon či nevedeli, že majú v elektrickej zásuvke striedavý prúd; nie ešte tak popísať superhet či audion. A zase, skúšajúci z úradu (mladí) ďalej bazírovali na dnes už neplatnom "vlevo fáze, vpravo nulák"...
Idiokracia od Mike Judga mala byť komédia, nie dokumentárny film.
Já jsem maturitní ročník 1987. Čili o celý čtvrtstoletí starší. A u maturitní zkoušky, když jsem v odpovědi na otázku "Vysvětlete a popište vznik a výrobu elektrického proudu" mimo jiný prohlásil, že rotorovým vinutím dynama prochází střídavej proud, chtěla mě za to jedna z přísedících, shodou okolností soudružka zástupkyně soudruha řiditele na dotyčný škole A K TOMU SAMA APROBOVANÁ A AKTIVNĚ VYUČUJÍCÍ FYZIKÁŘKA vyhodit s nedostatečnou ...
Marně přemejšlím, kolik tý bréce tenkrát mohlo bejt - no už byla tutově po záruce, těžce výběhovej až obsoletní model, nějakejch 40-45 járů v tý době, vzpomínám si ze suplování (na nic jinýho ji naše třída neměla), že to byla děsná štěkna a zákeřná mrcha, neváhající zkoušet u tabule při suplování za matikářku sotva den předtím probranou látku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Strana 8 z 8
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.