Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33526 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 05 2025, 11:06 Předmět:
Brozicek napsal(a):
...
Já jsem již objednal pro vnuka jinou stavebnici:
https://www.tme.eu/cz/details/zsm-ne001/montazni-sady/nord-elektronik-plus/ne001/
Podle mne kupuji tak trošku "kočku v pytli", protože k té stavebnici schází podrobnější popis. Nějak mi nesedí ta fotka k tomu obrázku. K čemu mohou být u teploměru ta 4 tlačítka po displejem. Uvidím co dostanu. V e-shopu se to dá vrátit, pokud se nám to nebude hodit.
Pod fotkou zboží ve svým odkazu máš napsaný, že (cituju): "Fotografie výrobků jsou pouze ilustracemi na ukázku a někdy se mohou lišit od skutečného vzhledu předmětu. Avšak toto nemění jejích základní vlastnosti."
Podle mě to je fotka nějakejch hodin, časovače a podobně. Prostě vzali jednu vševypovídající fotku NĚJAKÝHO měřidla, klidně i nesouvisející fyzikální veličiny, a prskli ji tam jako "profilovou pro obor stavebnice měřidel".
Takže abys získal zobrazení toho, co sis objednal, musíš na tý stránce najít odkaz na podrobnější popis výrobku. Je tam a ne že ne - jenom je "schovanej" pod klikací odkaz do podrobnější samostatný složky objednávaný stavebnice. Hned napravo od tebou kritizovanýho obrázku je totiž modře vyvedená ikonka sešitku a u ní nápis "Katalogový popis". A když na to klikneš, dostaneš se na tuhle stránku: https://www.tme.eu/html/CZ/cislicove-teplomery-s-termostatem/ramka_12142_CZ_pelny.html , kde už je ukázaná fotka skutečně nějakýho teploměru.
Stačí? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1586 Bydliště: Studénka
Zaslal: st únor 05 2025, 12:11 Předmět:
EKKAR napsal(a):
.... kde už je ukázaná fotka skutečně nějakýho teploměru.....
Dík za snahu. Na tu stránku jsem se už také před tebou doklikal. Ale tam je další rozpor, proto jsem tomu obrázku také nevěřil. Z druhého obrázku je vidět, že je tam nějaký potenciometr pro nastavení žádané hodnoty termostatu a LED asi zapnuto, vypnuto. Název toho druhého výrobku je "Číslicové teploměry s termostatem". Ten, který jsem objednal, je pod názvem "Číslicový teploměr". U obou kromě fotografií schází bližší popis. Z toho druhého obrázku se lze zpět přes dolní řádek doklikat na první obrázek.
Takže jsem opravdu zvědav, zda dostanu "Teploměr" nebo "Teploměr s termostatem". U druhé fotografie je vidět svorkovnice s 6 svorkami. Z toho usuzuji, že na svorkách bude připojení napájení, kontakty relé termostatu, a že ke stavebnici bude dodána asi nějaká teplotní sonda s kabelem.
V podstatě je mi to jedno. Oba výrobky mohou dobře posloužit a uspět jako ročníková práce. V podmínkách zadání práce je uvedeno, že student musí vyrobit vlastní tištěný spoj s vyleptaným podpisem. Takže vnuk si bude muset přiložený tišťák okopírovat a vyleptat.
Založen: Apr 22, 2006 Příspěvky: 322 Bydliště: Hradec Králové
Zaslal: st únor 05 2025, 13:56 Předmět:
Různých zapojení je na netu plno, např. https://danyk.cz/avr_tep.html Programátor sežene z Číny za 50Kč (AVRISP) a naučí se, jak to naprogramovat. Program na návrh DPS si stáhne z netu (např. Kicad) a vyzkouší na takto jednoduchém zapojení navrhnout vlastní DPS. Možností je spousta...
...
Z odborných specializovaných předmětů tam mají předměty: Číslicová technika, Elektrická měření, Elektronická zařízení, Elektronika, Elektrotechnologie a Informační a komunikační technologie. Z všeobecných technických tam mají Fyzika a Matematika.
Podle toho, co probírají v jednotlivých předmětech, neměl vnuk šanci na první ani na druhý pohled poznat, že ten řídící IO je naprogramovaný mikroprocesor.
Hmm. Já kdybych měl vycházet z toho, co mě naučili v kterékoliv škole (od nejnižšího po nejvyšší stupeň), tak neumím skoro nic. A to se ještě tehdy ve školách učilo docela dobře (z osobní zkušenosti u potomků a na webu nejen z jiných odborných fór vím, jaká je to dnes katastrofa a co je preferováno)...
Od malička jsem byl bastlíř a vědomosti jsem sháněl především svépomocí (a to tehdy pochopitelně ani zdaleka nešlo tak snadno jako dnes - ale to víš sám).
Takže pokud k tomu vnuk nebude přistupovat podobně, tak se klidně může stát, že po absolvování odborné školy půjde třeba prodávat nábytek, dělat někde nějakého úředníka apod. Prostě 4 roky v kýblu.
Jinými slovy: když se nebude snažit především vlastními silami, tak to nepřinese dobrý výsledek. K těm MCU: jsou tady s námi mnohem déle, než je Tvůj vnuk na světě...
Z toho důvodu si myslím, že by vážně neměl postavit něco ze stavebnice (to umí cvičená opice), ale pokud už něco nevymyslí sám, tak tedy vzít nějaký projekt či konstrukci (na papíře či na webu) a vše další si fyzicky vyřešit sám.
Nicméně jsem přesvědčen, že nejméně v jednom z předmětů "Číslicová technika, Elektrická měření, Elektronická zařízení, Elektronika, Elektrotechnologie a Informační a komunikační technologie" jednoduše museli procesory přinejmenším zmiňovat. No a pokud ne, tak je to vážně hodně špatný...
Možná přitom nezmínili zdejší konkrétní PIC, ale co? "Ty internety" taky odjakživa nejsou "to modrý éčko", jakkoliv je o tom řada ovčanů přesvědčena... _________________ Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Založen: May 16, 2007 Příspěvky: 95 Bydliště: Rožnov p.R.
Zaslal: po únor 10 2025, 12:35 Předmět:
Pravděpodobně už to máte dořešeno, ale přidám ještě slovo do pranice - když už použijete mikrořadič, pak můžete u displeje se společnou anodou katody zapojit tak, aby se vám dobře routoval plošňák. A v kódu MCU si už vyindexujete "tu správnou tabulku" podle toho, který segment displeje zrovna rozsvěcíte (u převodníků C520D nebo 7107 takový luxus nemáte).
A jak psal Petr o stránku dříve - rezistory ke katodám jsou nutné, u PIC16F se mi povedlo už pár portů odsmažit vysokým proudem...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1586 Bydliště: Studénka
Zaslal: ne březen 23 2025, 17:01 Předmět:
Rád bych toto téma ukončil posledními novinkami.
Jak jsem psal, stavebnici teploměru NE 001jsem nakonec objednal, a byl jsem zvědav, co vlastně dostanu.
Bohužel vše dopadlo jinak. V objednávce jsem vlastní blbostí přehlédl, že odeslání do místa "Z BOX Studénka" jsem uvedl "Z BOX Studánka" (liší se to v jediném písmenku). Je to nějaká vesnice na jihu Čech. Na chybu jsem přišel až mi Zásilkovna poslala oznámení, že zásilku převážejí k uložení. Okamžitě jsem kontaktoval operátora Zásilkovny, aby zboží do Z BOXU Stadánka neukládali, že by tam stejně leželo jako nevyzvednuté. Operátor mi obratem vyhověl a balík přeposlali zpět prodejci. Prodejce byl také vstřícný, a po návratu balíku by mi ho přeposlal do správného místa Z BOX Studénka za nové přepravné. S tím jsem souhlasil, protože k chyba vznikla u mne.
Jenže jako naschvál, balíček se při zpětné přepravě ztratil. Zásilkovna chybu uznala a prodejci ztrátu uhradila včetně přepravného.
Jenomže prodejce již stejnou stavebnici neměl, a tak mi zpět na účet poslal peníze včetně přepravného Tak to dopadlo OK, až na to, že jsem pro vnuka neměl potřebnou stavebnici.
Nakonec jsem si pro vnuka u stejného dodavatele vybral jinou stavebnici dvojitého teploměru s termostatem.
https://www.vpcentrum.eu/elektronicka-stavebnice-termostat-12vdc-100ma
Stavebnice už došla a vnuk ji bude montovat. Ještě musí vyrobit klony dodaných tištěných spojů, protože škola požaduje tišťáky vlastní výroby.
Funkčně je tato nová stavebnice zajímavější než předchozí ztracený teploměr.
Tak jen pro úplnost a zajímavost přikládám schéma této stavebnice a výtah popisu funkce, který byl v originále polsky a přeložil jsem ho do češtiny.
"Hlavní vlastnosti teploměru s termostatem:
Měření teploty se zobrazuje na dvou nezávislých, čtyřciferných LED displejích pomocí teplotních senzorů DS18B20. Rozsah měřených teplot je od -30°C do +125°C s rozlišením 0,1°C. Zařízení umožňuje práci v režimu dvoukanálového termostatu v rozsahu -30°C až +125°C; hystereze 0,2°C je nastavena napevno. Doplňkové funkce zahrnují: dva nezávislé alarmy nastavené v rozsahu -30°C až +125°C, dva režimy alarmů (alarm pod nebo nad nastavenou teplotou, nastavení na Hi nebo Lo), dvě výstupní reléové kontakty (zatížitelnost kontaktů relé závisí na použitém typu relé), hystereze 0,2°C chránící před kmitáním kontaktů relé při změnách teploty po 0,1°C, možnost zobrazení hodnoty obou teplot alarmů, akustické signalizace (střídavě s aktuální teplotou bliká AL1 nebo AL2) alarmových stavů, signalizace poruchy senzoru nebo vodiče senzoru (odpovídající Err.1 nebo Err.2). Sada je chráněna proti obrácenému připojení napájení."
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33526 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 23 2025, 19:58 Předmět:
Jenomže co je to platný, když je v tom zase jenom procesor s nějakým napáleným softem a ten dělá všecko - od odečtu teploty přes korekci tepelný charakteristiky po převod na °C a jejich zobrazení na MPX displeji. Takhle se mladej naučí nanejvejš okopčit desku, ale o tom jak ten teploměr funguje se nenaučí zhola nic ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1586 Bydliště: Studénka
Zaslal: po březen 24 2025, 7:34 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Jenomže co je to platný, když je v tom zase jenom procesor ....................ale o tom jak ten teploměr funguje se nenaučí zhola nic ...
Nemohu s tebou úplně souhlasit, i když máš dobrý názor. Pokud má vnuk u zkoušky uspět, musí umět popsat schéma vnějších obvodů kolem procesoru a funkci jednotlivých součástek. Také odvést jemnou precizní práci při pájení SMD součástek odporů, kondenzátorů a tranzistorů. Štábní kultura provedení se také hodnotí.
Pokud máš děti, vnuky nebo dokonce pravnuky, jako mám já, schválně co bys vybral jako ročníkový projekt některému z tvých potomků, a kolik bys mu, při souběžném dalším učení ve škole, dal času, aby nějaké zařízení s procesorem vymyslel. Navrhl a vyrobil tištěný spoj, naprogramoval a odladil procesor, nakoupil součástky a celé to sestavil a předvedl u zkoušky. A jaké zařízení ke konstrukci bys mu vlastně zadal, když škola dala studentům vlastní výběr. Fakt by mě to zajímalo. Mám ještě jednoho mladšího vnuka, který je v prvním ročníku a elektro průmyslovce. Měl bych námět pro jeho práci.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33526 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 24 2025, 9:34 Předmět:
Mám zatím jen synátora, čerstvě 22 let, je v posledním semestru Bc. studia IT na UPce.
Ale pokud by ještě byl na střední a obor tenkoproud, rozhodně bych mu nevybíral nic s procesorem, pokud by to nebylo zároveň se stavbou funkčně identický věci bez procesoru - na čemž by ukazoval, o kolik věcí musí "bezprocesorovej" konstruktér znát a umět používat víc. Opakuju, pokud se nejedná o řízení opravdu složitýho měřáku jako je osciloskop, analyzér, multifunkční čítač a podobně, jde u jednoduchýho měřiče v principu jen o SW záležitost a z vlastní elektrotechniky se takovej adept naučí jen málo. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.