Ahoj, zkoušel jsem hledat na netu i tady, ale nenašel... Chtěl bych schéma automatického rozsvícení světel od zvýšení napětí po nastartování (informaci si zařízení vezme z nárůstu napětí na potenciálu 15) - čili nebere si informaci z tlakového spínače oleje nebo zhasnutí signálky dobíjení. Chci to použít do Daewoo Nexia, takže aby na výstupu bylo relé. Něco podobného, jako je ARS Smart od Zetronu. Neporadíte? Díky.
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá květen 23 2008, 10:29 Předmět:
Není to sice ten způsob jaký popisuješ, ale mě to funguje ve Felicii k maximální spokojenosti. Zkus se podívat na tenhle odkaz a já dělal tu verzi s pamětí.
http://www.paja-trb.unas.cz/elektronika/konstrukce/aut_svetla.html
Dej sem potom vědět co si o otm myslíš. Dík _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Když mně se moc nechce jít do toho napojení na olej. Problém je, kde ten potenciál budu někde za palubkou hledat - Daewoo má hrozný přístup k pojistkovce . Proto jsem chtěl to zvýšené napětí při dobíjení (potenciál 15), to najdu ve sloupku i s napětím pro sepnutí cívek relé parkovaček i potkávaček (cívky relé mají spínanou kostru).
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá květen 23 2008, 10:59 Předmět:
Anonym napsal(a):
Když mně se moc nechce jít do toho napojení na olej. Problém je, kde ten potenciál budu někde za palubkou hledat - Daewoo má hrozný přístup k pojistkovce . Proto jsem chtěl to zvýšené napětí při dobíjení (potenciál 15), to najdu ve sloupku i s napětím pro sepnutí cívek relé parkovaček i potkávaček (cívky relé mají spínanou kostru).
Ale ten spouštěcí signál můžeš vzít od cívky startéru, nemusíš hledat mazání, mazání byla jedna z možností. Potřebuješ jen přívod od klíčku a přívod od strartérové cívky, což máš ve spínací skříňce obojí a připojit relé na světla, tak v čem je problém Koukni na schéma s pamětí, to je jiný systém a univerzální, na tom odkazu níže _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá květen 23 2008, 11:06 Předmět:
Jo, a co když ti cestou odejde dobíjení, tak by mohly ty světla zhasnout a ve tmě by to mohl být problém. Musel by jsi tam mít něco co po sepnutí relé zůstane držet relátko do doby vypnutí klíčku. Ale tak asi by něměl být takový problém udělat hlídání napětí pomocí komparátoru, podobně jako je to pro vypínání nabíječky při poklesu napětí na Nicd baterii, nebo u nabíječky olověných aku při dosažení napětí 14V, To vše jde nastavit podle potřeby. Ale mě by se to s napětím zdálo být nespolehlivé _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Jun 20, 2005 Příspěvky: 868 Bydliště: Hospoda u Třebíče
Zaslal: pá květen 23 2008, 11:20 Předmět:
A jak je to vyřešené, když v zimě startuji, startuji, ale nenastartuji? Asi se dá na trimru nastavit delší zpoždění a po neúspěšném startu stejně klíčkem vypneš a znovu zapneš zapalování. Zauvažuji i nad tímto zapojením. Díky
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá květen 23 2008, 12:26 Předmět:
vasekpetr1 napsal(a):
A jak je to vyřešené, když v zimě startuji, startuji, ale nenastartuji? Asi se dá na trimru nastavit delší zpoždění a po neúspěšném startu stejně klíčkem vypneš a znovu zapneš zapalování. Zauvažuji i nad tímto zapojením. Díky
Ono to má časouvou prodlevu na zapnutí světel, takže i když nastartuješ, zapnou až po chvíli, kterou si nastavíš podle svého. Co se týká startů nestartů, každým vypnutím klíčku se zařízení vypne do základního stavu. Tudíž do nenastartovaného motoru to nebude svítit Ne fakt je to vyzkoušené a spokojenost a jednoduchost _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4519 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: so květen 24 2008, 18:37 Předmět:
vasekpetr1
Kdybys netrval na relé a na tom, že to nesmí být z kontrolky oleje, tak zapojení jsem sem dával už před časem. Mám to taky v Daewoo, jen je to Nubira a chodí bez problému od doby co to svícení bylo nařízené.
svetla.jpg
http://upload.ebastlirna.cz _________________ Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Po nastartování se napětí palubní sítě zvedne nad 13V. Při tom trimrem nastavíme sepnutí relé. Rozepnutí relé je vlivem hystereze prakticky až při vypnutém klíčku. Kondenzátor C1 zajišťuje zpoždění sepnutí.
Založen: May 25, 2008 Příspěvky: 375 Bydliště: Prešporok
Zaslal: so květen 31 2008, 11:16 Předmět:
vasekpetr1 napsal(a):
Ahoj, zkoušel jsem hledat na netu i tady, ale nenašel... Chtěl bych schéma automatického rozsvícení světel od zvýšení napětí po nastartování (informaci si zařízení vezme z nárůstu napětí na potenciálu 15) - čili nebere si informaci z tlakového spínače oleje nebo zhasnutí signálky dobíjení. Chci to použít do Daewoo Nexia, takže aby na výstupu bylo relé. Něco podobného, jako je ARS Smart od Zetronu. Neporadíte? Díky.
Najjednoduchšie a najlacnejšie je nalepiť si ceduľku: ROZSVIEŤ SVETLÁ! Určite to ale nie je najspolahlivejšie, (hlane u starších vodičov).
Akékoľvek oneskorené zapnutie svetiel je akceptovateľné. Ak už motor beží, alternátor baterku dobije. Ak motor nebeží, je tam nainteligentnejší tvor na Zemi, aby poriešil vzniklú situáciu.
Prvé dve poznámky berte ako pokus o odlahčenie témy. Nechcem zakladať samostatné vlákno, (stále som nepochopil, ako funguje prehladávanie).
Téma znie: Čo si myslíte o povinnom celodennom svietení motorových vozidiel. (Tuším to odmávali aj u nás).
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34196 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so květen 31 2008, 12:41 Předmět:
Ja automaticky po nastartovani rozsvietim svetla - uz len preto, aby som nemusel riesit podla rocneho obdobia, ci musim svietit alebo nie. Ale parkrat som uz zabudol - chcelo by to kontrolku, ktora by ukazovala stav "motor bezi, ale svetla nesvietia".
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: so květen 31 2008, 20:20 Předmět:
rnbw napsal(a):
Ja automaticky po nastartovani rozsvietim svetla - uz len preto, aby som nemusel riesit podla rocneho obdobia, ci musim svietit alebo nie. Ale parkrat som uz zabudol - chcelo by to kontrolku, ktora by ukazovala stav "motor bezi, ale svetla nesvietia".
Kontrolka je na prd....fakt nejlepší je automat, pak se o nic nemusíš starat...další výhoda je, že ani nikdy nezapomenu zhasnout, což se mi dřív u zvukových signalizací stávalo, když bylo hlučněji v okolí, neslyšel jsem pískání a pak jsem zapomínal zhasnout. Zvyk rozsvítit po nastartování je sice dobrý, ale když člověk popojíždí z jednoho místa na jiné v jeden den, nebylo nic divného zapomenout potom třeba rozsvítit znovu, to když jsem jezdil po nákupech....takže proto jsem udělal automat a je po starostech _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Sep 23, 2004 Příspěvky: 102 Bydliště: Severní Morava
Zaslal: ne červen 01 2008, 3:47 Předmět:
Jenys napsal(a):
Jo, a co když ti cestou odejde dobíjení, tak by mohly ty světla zhasnout a ve tmě by to mohl být problém. Musel by jsi tam mít něco co po sepnutí relé zůstane držet relátko do doby vypnutí klíčku.
Stačí dát místo tranzistoru tyristor, který drží do vypnutí napětí, neboť má něco jako paměťový efekt, tedy pokud jím teče nejméně tzv. přídržný proud ( v případě relé na 12V a Tyristoru např. KT503 není problém. Když se zařízení porouchá, tak zapneš světla klasickým mechanickým způsobem. V to nevidím problém.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.