Zaslal: út červenec 22 2008, 16:52 Předmět: Rizeny zdroj pro modely vlacku
Dobry den,
snazim se najit schema pro rizeny zdroj malych vlacku. Vsude na internetu nachazim jen hotova zarizeni s cenou nekolik tisic korun. Mate nekdo zkusenosti s nejakym osvedcenym zapojenim pripadne lide kteri do tohoto oboru vidi vice muzete me nasmerovat na misto kde bych se o tom dozvedel vice? Snazil jsem se prohledat vetsinu ARadii co mam doma ale nic pouzitelneho jsem nenasel
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: út červenec 22 2008, 17:09 Předmět:
Určite sa na tento účel hodí zapojenie z AR Praktická elektronika 11/2004 - Regulátor žeravenia odporovej píly na polistirén. Je včítane DPS a prípadná zmena realizovať _________________ Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Trochu nechápem zadanie, Ako som preletel túto stránku, zdá sa, že to až také jednoduché nie je. (Citujem: DCC je založeno na topologii jedné řídící stanice a více dekodérů, které jsou umístěny v každé lokomotivě).
No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).
Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4085 Bydliště: Zlín
Zaslal: st červenec 23 2008, 8:15 Předmět:
Bytelné trafo, oscilátor s 555, který běží na nadzvukové frekvenci (jinak to odporně píská) a na jeho výstupu tranzistor - neboli PWM regulátor. Jednoduchý, účinný a spolehlivý měnič. Napájení výhybek je 16 Vst, modelů 0-12 Vss. Pokud bastlení není zrovna tvůj šálek čaje, sežeň si trafo Piko FZ1. To je na modelovou železnici nejlepší, akorát je to těžká kraksna a má hliníková vinutí, která se při otřesech ráda zničí. Taky záleží na modelové velikosti, TT, H0 a 0 jsou na 12 V (starší modely na 14, ale při tak velkém napětí rády hoří motorky), u ostatních velikostí neznám max. napětí.
Záleží odkud jsi, v některých městech jsou kluby železničních modelářů. Tam se obvykle vyskytují dost zdatní elektrotechnici a určitě ti tam poradí.
Další řešení je digitál, který sem hodil Rudoex. Je to perfektní na ježdění, ale moc si u toho nezabastlíš a navíc to dost leze do peněz. Do každého hnacího vozidla se musí naroubovat dekodér (cena několik stovek) a ostatní obvody jsou ještě dražší. Digitál jsem nikdy nestavěl, takže s tím nemám zkušenosti.
Naposledy upravil Lukas-Peca dne st červenec 23 2008, 10:32, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Apr 09, 2008 Příspěvky: 149 Bydliště: Okolí Ostravy
Zaslal: st červenec 23 2008, 8:32 Předmět:
DolfiG napsal(a):
No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).
Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.
Akorát to má jednu nevýhodu. Při dnešních odběrech lokomitiv to bude při nízkých rychlostech pěkně topit. Takže výhodnější je opravdu pulzní řízení, ale s vhodnou spínací frekvencí (cca 1 kHz). Výhodou je velký záběrný moment i při nízkém napětí, kdy už by u spojitého řízení došlo k zastavení lokomotivy.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32299 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červenec 23 2008, 13:32 Předmět:
Podívej se SEM: http://www.volny.cz/mtbbus/basic/basic-el.htm , konkrétně návody http://www.volny.cz/mtbbus/basic/tyreg.htm , http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm anebo http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm . Další komentář myslím není potřeba. Osobně po 25 letech používání PWR zdrojů pro řízení motorků preferuju frekvenci v rozmezí 100-300Hz, protože nižší cukají motorkem a vyšší pískají ve slyšitelném pásmu. Frekvence nad 1kHz jsem se odnaučil používat, když jsem zjistil, že tvar proudového impulsu je při těchto frekvencích silně ovlivněn indukčností vinutí motorku, takže motorek nemá požadovaný krouticí moment - bylo by potřeba motorky s minimální indukčností, speciálně konstruované pro PWR s vyšší frekvencí. Druhý důvod, proč nepoužívat vyšší frekvence byl, že jsme používali osvětlování osobních souprav vf proudem (do kolejí byl připojený 25kHz/sinus generátor s výkonovým výstupem, který přes kondenzátory napájel žárovičky ve vozech). Po přechodu na LEDky jsme mohli snížit výkon generátoru cca na 30% při zachování intenzity efektu. Vysokofrekvenční PWR se nám tedy míchala do osvětlení. Nemalý význam má i rušení - už trošku rozsáhlejší kolejiště s PWR v pásmu kHz docela solidně ruší parazitním vyzařováním (napájecí pulsy jsou pravoúhlé) široko daleko... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.