Založen: Nov 22, 2007 Příspěvky: 425 Bydliště: Doma
Zaslal: so srpen 09 2008, 10:45 Předmět:
Dva motory se používají dost často, ale 4 motory by byl asi dost velý mechanický problém. Třeba soustruh SU50 má dva shodné motory 7,5 kW otočené hřídeli proti sobě a ze spojky motorů je pohon přenášen dál do stroje. Přepinačem se volí pohon jedním motorem, nebo oběma.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32251 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so srpen 09 2008, 20:22 Předmět:
A taky asi jak by se chovaly ty hřídele, které by přenášely ten krouticí moment - co by na to říkaly ty, když jsou dimenzované podle nějakých tabulkových hodnot a najednou by se přes ně měl přenášet třeba 4násobek - jestli by to neházelo jako jankovitá kobyla...? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 23, 2008 Příspěvky: 30 Bydliště: Galanta-SR
Zaslal: so srpen 09 2008, 21:16 Předmět:
Ak si pod pojmom spoločná hriadel myslel hriadel patričného priemeru,ktorú budú pohaňať 4 motori cez rovnaké remenice, tak ani mechanicky by nemal byť problém.
Založen: Nov 22, 2007 Příspěvky: 425 Bydliště: Doma
Zaslal: ne srpen 10 2008, 22:06 Předmět:
Nějaké ztráty asi nebudou hnrát roli . Na to je přeci tolik motorů, aby jeden jenom hradil ztráty v mechanickém spřažení řemenicema na společnou hřídel. Víš jaká to bude krása, až se pustí všechny 4 a zatíží se celé monstrum na 50% instalovaného výkonu? Pach spálené gumy z řemenů při vyrovnávání rozdílů otáček způsobených nepřesnostmi při výrobě tolika řemenic? to se přeci jen tak hned nevidí. Možná uživí i svoji linku na výrobu klíňáků, nebo bude mít každý motor samostatný frekvenční měnič, aby udržel rozdíl otáček na nule. Zatím se nijak blíž nevyjádřil, tak to má asi vykoumané, jak to provede. O příkonu uvažovaných motorů se také nezmínil. Třeba má pojezdové motory i s převodovkama z mostového jeřábu a neví, z kterého konce na to. Chtěl radu, tak ji má. Já měl tu čest v praxi občas opravovat dvojče 2 x 7,5 kW, ale přesnost a uložení jednotlivých dílů do celku je doma nerealizovatelná a neufinancovatelná. Když ale bude mermomocí chtít, tak ať se třeba .
Píše ASYNCHRONNÍ motory,tak tam drobný rozdíl otáček nebude hrát žádnou roli,je ovšem fakt,že je to dost nestandardní řešení s velmi špatnou účinností. V praxi jsem viděl taky jen dva motory pohánět jednu věc. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: po srpen 11 2008, 10:36 Předmět:
Já osobně pokud bych řešil tento problém,tak bych použil 2 motory.Nejdříve bych zapojil jeden do hvězdy,pro zvýšení výkonu bych připohjil druhý do hvězdy,pak jeden do trojúhelníku,pak druhý do trojúhelníku.Dal bych tam setrvák,aby vyrovnal rázy při přepínání,kdy by se prudce zvedly otáčky. No,ale jeto stejně dost netradiční řešení.
Proč to vůbec chceš tak řešit? Když tam budeš mít jeden motor pro nejvyžší výkon,tak při zatížení např. polovičním výkone se jeho spotřeba úměrně sníží. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Nov 22, 2007 Příspěvky: 425 Bydliště: Doma
Zaslal: po srpen 11 2008, 11:47 Předmět:
pajosek2: Nedobrý nápad takového řazení. Motory pro paraelní zapojení do společného výstupu mají mít úplně shodné parametry. Motor, který je možno přepínat Y/D, tak v zapojení do Y má mnohem větší skluz, než při zapojení do D. Motor s větším skluzem se bude proti motoru přepnutém do D zašívat a v tandemu bude jenom pro parádu. Motor s jmenovitým napětím 400 V a zapojením D je v režimu Y napájen SNÍŽENÝM napětím. Motor přepojený do Y má potom jmenovité napětí cca 690 V a pustíš do něj jenom 400 V. To má za následek slabší buzení rotoru, menší proud statoru, menší záběrový moment a vysoký skluz. Není třeba ani dělat žádná náročná měření. Stačí si vzít obyč. svářečku TRIODYN K320 a nechat ji běžet na první běh. 2,5 mm elektrodou pořídíš docela slušně svářet. Vem ale 4 mm elektrodu a svářečka se bude zastavovat při pokusu o zapálení oblouku. A to ještě první dotyk elektrody pmáhá ustát 98 kg těžký rotor, který funguje jako setrvačník, který tlumí proudové rázy do sítě při normálním provozu.
Asynchronní motor je sice na první pohled velejednoduchý stroj, ale velké záludnosti jsou ukryty v konstrukci jeho rotoru a v magnetických polích, která na sebe vzájemně působí. Opomíjení těchto záludnosí vede potom k chybným závěrům při aplikaci pohonu a následně k nevyhovujícím výsledkům. Nějaká analogie v opomenutí neviditelných vlastností by mohla být u rezonančních obvodů v pásmové propusti. Vždyť to jsou jenom jednoduché cívky a kondenzátory. Když tě nebude zajímat Q těchto obvodů, tak je výsledek taky žalostný.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: po srpen 11 2008, 12:31 Předmět:
To není ,tak úplně pravda. Samozřejmě,že motor určený do trojúhelníku má větší skluz při zapojení do hvězdy,ale až při zatížení.To znamená,že pokud budeš mít na jedné hřídeli jeden motor do hvězdy a druhý do trojúhelníku,tak to sice táhne ten co je do trojúhelníku,ale jen do ukamžiku než ho zatížíš a otáčky mírně klesnou.Pak nastupuje motor ,který je do hvězdy a přidává svůj kroutící moment.Dokonce ty motory nemusí být ani stejného výkonu. Je to jako,kdyby jsi motoru ,který se začíná dusit pomohl ručně klikou,tada poku by to bylo možné z hlediska bezpečnosti. Nebo lepší příklad. Představ,že jedeš do kopce s malám traktorem a ten nebude stíhat výkonem i když má třeba 5Kw.ty mu pomúžež tím,že ho potlačíš a rozhodně nemáš stejný výkon. Už tomu rozumíš. U dvou motorů na jedné hřídeli,pokud jsou asynchroní není nutné až tak přesně dodržet naprosto stejné parametry. Zkus to a uvidíš.
Co se týká Tvého příkladu z triodynou,tak to se sice bude chovat tak jak jsi popsal,ale nehodí se to pro tuto situaci. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32251 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po srpen 11 2008, 12:53 Předmět:
Je to obdoba Ward-Leonardovy skupimy, ty stroje se musejí co nejlépe vystředit a i tak se musejí použít tlumicí spojky typu Hardy, kvůli rázům, které provází změny zatížení a zapínání/vypínání jednotlivých motorů. Pořád ovšem nechápu, co je to za zařízení, aby se nedalo pohánět třeba stejnosměrným motorem s patřičnou regulací a je nutno k jeho pohonu použít asynchronní motory. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.