Zaslal: ne listopad 23 2008, 11:08 Předmět: nabíjení akumulátoru
Včera jsem nabíjel akumulátor přímo v autě (bez toho abych ho odpojil), proudem cca 3A, pro zajímavost jsem změřil napětí na aku během nabíjení a naměřil jsem cca 16V. Zajímalo by mě jestli takovéto nabíjení (kdy je aku připojen k autoinstalaci) nemůže být nebezpečné pro elektroniku v autě (řídící jednotka atd.)?, je lépe ho při nabíjení odpojit? Předpokládám že při nabíjení vyšším proudem by bylo napětí ještě výrazně vyšší
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19624 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne listopad 23 2008, 11:37 Předmět:
Záleží na tom, jaké je napětí přímo na akumulátoru. Jestli ho měříš na začátku vodičů, naměříš hodnotu vyšší o úbytek na přívodních vodičích. Samozřejmě je tento úbytek přímo úměrný proudu. Samotný akumulátor, pokud má šanci ještě na nějaký zimní provoz, si drží to napětí do nějakých 14V.
Za jízdy regulátor hlídá napětí v palubní síti, aby nepřelezlo 14,4V.
Jedině v případě, že by akumulátor měl velký vnitřní odpor
(jeden či víc článků v háji) a napětí na něm při nabíjení se zvětšilo o úbytek vyvolaný nabíjecím proudem na tomto vnitřním odporu na víc, než asi 18V, začal bych se obávat. V palubní síti se totiž mohou vyskytnout indukční špičky (zapalování, rozpínání relátek), proti kterým musí být elektronika imunní, i když se přednostně instaluje tak, aby větší část těch špiček odfiltroval přímo akumulátor, další část odrušovací členy, a teprve to, co přeleze těch 18V po delší dobu, chrání vlastní přepěťové ochrany, kterým by se dlouhodobé přepětí nemuselo zamlouvat.
takže jestli to chápu správně, tak pokud je aku OK, tak i po připojení nabíječky - s charakteristikou I, tedy zdroje konstantního proudu by nemělo napětí na AKU přelézt přes těch cca 14,4V ani při vyšším nabíjecím proudu např. 6A, je to tak?? já jsem totiž těch 16V naměřil přímo na svorkách aku, takže by to znamenalo že je aku "po smrti", přesto že jsem nabíjel jen preventivně a zatím jsem s ním vždy bez problémů nastartoval?
Ve všech manuálech k autům je s vykřičníkem napsáno: "Aku nabíjet mimo vůz nebo aspoň odpojený".
Při těch 16V dostával pěknou "čočku" regulátor v alternátoru. (pokud nemáš Š120) Řídící jednotky mají většinou ochranu proti přepětí. (jsou blbuvzdorné)
P.S. Jak psal Hill, takový aku nepřežije zimu. Já bych řekl, že nepřežije tak dva starty. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Naposledy upravil TomasX dne ne listopad 23 2008, 16:31, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19624 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne listopad 23 2008, 12:04 Předmět:
Jestli máš na aku při 3A napětí 16V, chtělo by to hustoměr a zkontrolovat elektrolyt. Nejlíp v nejbližším akuservisu, jsou tam vybavení na to, něco s tím udělat. Maximálně ti řeknou, že je to v toleranci a ještě dobrý. Nebo taky ne.
Mně se takhle jedna dvouletá Britka chová taky, ale přitom maká jak vzteklá.
Nicméně elektronice těch 16V ještě nic neudělá.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32207 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne listopad 23 2008, 13:47 Předmět:
12V akumulátor MŮŽE mít přímo na svorkách až 16,8V - pokud je nabíjen jak píše "kosák" zdrojem proudu, po nabití na úplných 100% kapacity vystoupí napětí až na 2,8V na článek - hustota v takovém případě dosahuje maxima (neměla by přelézt v našem podnebí 1,28g/cm3), protože další energie už se neukládá a jen se spotřebovává na elektrolýzu vody - tím akumulátor velmi silně plynuje. Takže pokud S PŘIPOJENÝM NABÍJEČEM bylo naměřeno 16V na svorkách aku, není to nic, co by bylo nenormální. Nenormální by to bylo, kdyby toto napětí do řádově několika minut po odpojení nabíječe nekleslo na zhruba 12,5V nebo kdyby toto napětí bylo udržováno alternátorem za chodu motoru - to by znamenalo závadu a ohrožení aku. V autě vestavěné elektronice by nemělo, jak píše Hill, nic hrozit až do hranice řádově 20V (různé impulsy za provozu jsou i vyšší...) _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18708 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po listopad 24 2008, 6:33 Předmět:
Taky záleží jakým měřákem měříš a jaký je průběh nabíjecího proudu . Měření hustoměrem v případech podezření na chybu se nelze vyhnout . Jen napětí neposkytne celý obraz stavu AKU .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32207 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 24 2008, 10:54 Předmět:
Bobobo - na baterii s jejím mimořádně nízkým vnitřním odporem (olovo zejména) naměříš skoro ideálně hladký stejnosměr, ať do ní nabíječka cpe jaké chce impulzy - pokud délka periody nepřekročí určitou setrvačnost, kterou se vyznačuje průběh nabíjecí reakce, bude zvlnění přímo na vývodech baterie neřeknu nemožné změřit - to bych kecal, ale budeš na to muset hodně přitlačit na zesílení střídavého signálu. Akumulátor se sám o sobě chová jako integrátor s velmi vysokou časovou konstantou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Bobobo - na baterii s jejím mimořádně nízkým vnitřním odporem (olovo zejména) naměříš skoro ideálně hladký stejnosměr, ať do ní nabíječka cpe jaké chce impulzy - pokud délka periody nepřekročí určitou setrvačnost, kterou se vyznačuje průběh nabíjecí reakce, bude zvlnění přímo na vývodech baterie neřeknu nemožné změřit - to bych kecal, ale budeš na to muset hodně přitlačit na zesílení střídavého signálu. Akumulátor se sám o sobě chová jako integrátor s velmi vysokou časovou konstantou.
Podle mého názoru je třeba rozlišovat vnitřní odpor nabitého aku, na němž je např. 12,5V a vnitřní odpor nabitého aku, na němž se malým udržovacím proudem udržuje napětí např. 14,5V. Když zkusíme v prvém případě zatížit aku např. 50A, klesne jeho napětí např. na 11,5V (vnitřní odpor 0.02), ve druhém případě spadne ze 14,5V prakticky ihned též na 11,5V, takže vnitřní odpor mezi 12,5V a 14,5V je velký. Toho se např. využívá k měření otáček na STK na dieselových motorech (např FEL 1,9D), kde se snímá napětí přímo na svorkách aku a zesiluje se zvlnění od diod na alternátoru.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18708 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po listopad 24 2008, 12:37 Předmět:
To EKKAR , když se někoho zeptáš , tak Ti určitě vysvětlí , že při nabíjení probíhají při jejím konci dvě reakce -elektolýza PbSO4 a elektrolýza obyčejné H2O, zatímco při vybíjení jedna .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32207 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po listopad 24 2008, 14:37 Předmět:
Breta1: S Ri=0,02 ohmu je to buď malá gelovka nebo hoooodně starý zasulfátovaný stařec mezi normálními aku - anebo je hodně vycucaný... Skutečný vnitřní odpor dobrého a nabitého startovacího Pb aku je zhruba o jeden řád menší, než píšeš. Přitom postupným sulfátováním narůstá, stejně jako vybíjením. Proto lze jeho hodnotu používat k diagnostice použitelnosti - říká se tomu měření startovací schopnosti. Navíc nemůžeš za vnitřní odpor vydávat tzv. dynamický odpor - to jsou právě ony rozdíly mezi nabíjením a vybíjením, kdy se na rozdílu svorkového napětí podílí nejen vnitřní odpor, ale i elektrochemické potenciály a energetická účinnost probíhající elektrochemické reakce.
To Bobobo: Na konci nabíjení už právě probíhá téměř výhradně elektrolýza vody - to právě zvedá nabíjecí napětí až na 2,8V na článek. Tedy pokud nenabíjíš charakteristikou "U" nebo "W" - bavíme se pořád o nabíjení zdrojem proudu neboli charakteristikou "I", že? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
[quote="EKKAR"]Breta1: S Ri=0,02 ohmu je to buď malá gelovka nebo hoooodně starý zasulfátovaný stařec mezi normálními aku - anebo je hodně vycucaný... Skutečný vnitřní odpor dobrého a nabitého startovacího Pb aku je zhruba o jeden řád menší, než píšeš. Přitom postupným sulfátováním narůstá, stejně jako vybíjením. Proto lze jeho hodnotu používat k diagnostice použitelnosti - říká se tomu měření startovací schopnosti. Navíc nemůžeš za vnitřní odpor vydávat tzv. dynamický odpor - to jsou právě ony rozdíly mezi nabíjením a vybíjením, kdy se na rozdílu svorkového napětí podílí nejen vnitřní odpor, ale i elektrochemické potenciály a energetická účinnost probíhající elektrochemické reakce.
Já jsem to dával jako příklad- psal jsem "např", takže vím, že ten vnitřní odpor u autoakumulátoru bude menší (při cca 150A startovacího proudu, což tak bývá, když to klesne na 10V při startování, tak mi to vychází na cca 0,017), ale o to teď nejde.
Chtěl jsem jen říci, že pokud budu cpát do té baterky nabité třeba na 75% proud např. 10A několik minut, napětí vzroste jen nepatrně, ale když tentýž proud budu cpát do plně nabité baterky, tak napětí téměř ihned vyletí přes 14V. Takže i to zvlnění napětí na plně nabité baterce , které pochází od altíku, bude mnohem větší, než na nenabité baterce. Možná to píšu trošku kostrbatě, ale třeba si porozumíme.
mne sa cca raz za 2 az 3 tyzdne uplne vybije bateria v aute. normalne chodi ako ma, ale na druhy den rano sadnem do auta a nic .. ani tuk
baterku doma uplne nabijem a je zas ok...
meral som napatie v aute - pri nastartovanom aute je na baterke 15V - je to ok?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32207 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne leden 04 2009, 16:24 Předmět:
Moc OK to není, na volnoběh by na baterce mělo být asi 12,8-13V a při 1500otáčkách ne víc, jak 14,5V - dál už by to stoupat nemělo. Pokud je na baterce za chodu motoru 15V a rychle se Ti vybíjí, je myslím závada v regulátoru alternátoru - napiš, co je to za auto, jaký má alťas a jakou baterku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 28, 2007 Příspěvky: 1290 Bydliště: Poprad
Zaslal: ne leden 04 2009, 16:25 Předmět:
kukinko napsal(a):
nechcem zakladat dalsiu temu tak pisem sem..
mne sa cca raz za 2 az 3 tyzdne uplne vybije bateria v aute. normalne chodi ako ma, ale na druhy den rano sadnem do auta a nic .. ani tuk
baterku doma uplne nabijem a je zas ok...
meral som napatie v aute - pri nastartovanom aute je na baterke 15V - je to ok?
Je to veľa. Máš vadný regler. Napätie má byť okolo 14V. Skús odmerať s pridaným plynom.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.