Zaslal: so leden 31 2009, 22:45 Předmět: Kondenzátorová nabíječka Pb akumulátorů - co si o tom myslít
zdravím všechny bastliče, co si myslíte o kondenzátorové nabíječce (třeba http://belza.cz/charge/chc.htm )? je to fakt tak geniální? mám 100A akumulátor a 4A nabíječky mě nějak neoslovily. mám trafo 24V/15A, omezil bych proud na 10A, ale netuším, jestli nemůžu poškodit nějak baterku. když bude mít třeba jeden článek slabší a tak... pak ještě jestli se nedá na výstup napojit třebas žárovka a podobně, abych nemusel řešit problém s nepřipojenou zátěží. ten tyristor mi připadá jako krajní řešení (10A?). díky za jakékoli postřehy
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19823 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so leden 31 2009, 23:19 Předmět:
K tomu můžu dodat, že to takto funguje.
Na omezení výstupního napětí by ta žárovka musela mít patřičný odběr, ale jak ji odpojovat, aby nechyběl proud pro nabíjení? V mezerách mezi impulsy nabíjecího proudu by zase vybíjela... takže ten tyristor je asi nejschůdnější řešení. Nebo to zapínat do sítě jen s připojeným akumulátorem.
Jestli má akumulátor některý článek výrazně slabší, než ostatní, už ho lze jen zkusit částečně zachránit regenerací toho jediného článku, pokud má přístupné kontakty, do požadované hustoty elektrolytu. Pokud ani to nepomůže, je čas vyměnit celý akumulátor, protože s ním už žádná nabíječka žádný zázrak neudělá.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: so leden 31 2009, 23:21 Předmět:
janousek napsal(a):
Zátěž se sama neodpojí, tak v čem je problém. Kondenzátorových nabíječek jsme se nadělali a fungují dodnes.
Záťaž sa síce sama neodpojí, ale stačí akumulátor s prerušeným článkom, napätie vybehne nahor, trafo zhorí. Vlastná skúsenosť. Určite by to chcelo dať na výstup elektronickú záťaž, obmedzujúcu max. napätie výstupu na 18V.
Edit: Hill bol rýchlejší. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: so leden 31 2009, 23:32 Předmět:
Elektronická záťaž by podľa mňa išla vyriešiť zenerkou 18V s predradným odporom, odtiaľ do báze výkonového darlingtona, bázu ešte blokovať ďalším odporom proti zemi. Emitor tiež uzemniť, medzi + a kolektor zapojiť žiarovku 24V/60W. Samozrejme, darlington dostatočne chladiť. Je to najjednoduchšie riešenie... _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Kondenzátorová se dělala, protože byla nejjednodušší a dala se sehnat trafa na 24V z mašin. Kondenzátory se daly sehnat 2 a 4 mikro na 1000V. Pokud tam chcete dát elektroniku, tak potom bude lepší udělat regulaci na nějakém jiném principu. Dneska bych kondíkovou nedělal. Toť můj názor.
P.S. V dobách, kdy to bylo moderní, jsme jich vyrobili hodně kusů, ale nikdo nereklamoval vadné trafo a ani kondík.
Založen: Dec 08, 2007 Příspěvky: 4225 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: ne únor 01 2009, 0:45 Předmět:
janousek mimo jiné napsal(a):
Kondenzátorová se dělala, protože byla nejjednodušší...
Souhlasím. To trafo bylo z rozvaděče a stavělo se to způsobem "s toho co fabrika nebo dílna dala". Dneska je to asi překonaná věc, nicméně pořád funguje lépe než ty hrůzy co lze vidět v super/hyper..
Založen: Mar 06, 2005 Příspěvky: 634 Bydliště: Planeta Zem
Zaslal: ne únor 01 2009, 1:07 Předmět:
Tiež ju použivam.
Je to jednoduche a obsahuje len pár súčiastok.
Ten tyristor som tam ani nedaval,ale uvedomujem si čo sa môže stať.
Pár mi ich zhorelo,tak preto .
Tyto nabíječky sem tam opravuju. Tedy spíše měním usměrňovací diody po přepolování. Fungují X- let a jsou pořád stejně geniálně jednoduché. Tedy proč ne. Uurčitě bych nabíjel s odpojeným vozidlem.
Když už je tu to téma. Viděl jsme na internetu nějaký oživovač co dává aku "šoky". Uvnitř nebude nejspíš nic jiného než měnič a kondík co se po nabití na nějaké vyšší napětí něž svorkové aku do ní vybije.
Píšou jak je to super.
Ale napadlo mě. Používám u traktoru udržovač aku. Prostě adaptér v zásuvce přes žárovku na aku. Před žárovkou mám nějakých 16-18V (odhadem nikdy jsem to ve skutečnosti neměřil) připojl paralelně kond. např 10mF a pomocí nějakého fetu a časovače 555 ho sem tam vybil do aku. Myslíte že by to mělo nějaký efekt nebo je to škoda času se tím zabývat? _________________ Internet - metla lidstva
Tuto nabíečku používám vice jak 20 let.
Funguje bez problémů dodnes.
Je potřeba dodržet napětí u kondensátorů min. 600V. Hrozí proražení.
To se mi stalo jelikož jsem sehnal jenom na 400 V.
Při napětí na 1KV bez problémů i při odpojení zátěže.
Odpojení zátěže vyřešila pojistka v primáru,která v původním zapojení byla.
Schema vyšlo tenkrát v AR.Ovšem bez tyristoru .
Můj názor na současné nabíječky je stejný jak uvádějí kolegové.
Něco podobného jsme už řešili .
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=55687&highlight=#55687
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2606 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne únor 01 2009, 9:29 Předmět:
Taky omezuju do akumulátoru proud při nabíjení ale co naplat když máš vybitější baterii v autě,tak altík ti to tam cpe pod tlakem třeba 15A-20A do 55Ah baterie.To už ale nikdo neměří. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
hmm, díky za názory. asi to udělám podle p. belzy i s tím tyrystorem, ten asi někde nějaký vyhrabu. kondíky 4u7 mám sice takové krabičky zelené (žeby z armády?) na 1kV, takže by to asi vydrželo, ale jistota je kulomet. kdyby chtěl manipulovat s nabíječkou někdo, kdo to nebude vědět, nebo nedejbože kdyby chtěl nabít baterku přímo v autě, tak by byl asi malér.... PS: mimo soutěž - koupil jsem si takovou tu červenou krabičku, na které je nálepka 9A. napětí na krokosvorkách je asi 11V, můstej je dimenzován na 10A, trafo je podobné, jako z magnetofonu Unitra. potřeboval jsem večer nahonem nabít baterku, ale po tom, co jsm to rozbalil, jsem ji hned vrátit a ani to nezkoušel... PS2: jaký máte zkušenosti s použitím starého jističe 6/10A namísto pojistky (tady by to samo nešlo, páč by se tím odpojila zátěž a byl bych tam, kde nechci být), ale myslím obecne...
Taky omezuju do akumulátoru proud při nabíjení ale co naplat když máš vybitější baterii v autě,tak altík ti to tam cpe pod tlakem třeba 15A-20A do 55Ah baterie.To už ale nikdo neměří.
Alternátor nabíjí jako napěťový zdroj. V autě si to ani jinak nedokáži představit. _________________ Internet - metla lidstva
Elektronická záťaž by podľa mňa išla vyriešiť zenerkou 18V s predradným odporom, odtiaľ do báze výkonového darlingtona, bázu ešte blokovať ďalším odporom proti zemi. Emitor tiež uzemniť, medzi + a kolektor zapojiť žiarovku 24V/60W. Samozrejme, darlington dostatočne chladiť. Je to najjednoduchšie riešenie...
nejsem moc odborník, takhle nějak byste to myslel s tou zátěží? jestli to chápu správně, tak nepřekročí-li napětí nějakých 18V, tak je tranzistor uzavřený a nabíjí se baterka (+ teče proud R1+R2). pokud je napětí vyšší, tak ten tranzistor otevře a připojí tu žárovku. chápu to správně?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.