Založen: Aug 30, 2008 Příspěvky: 3773 Bydliště: Čierne pri Čadci
Zaslal: út březen 03 2009, 17:30 Předmět:
Tomáš napsal(a):
V paralelním zapojení to nenapájí vůbec nic, prostě to je jenom v paralelním zapojení.
Tak toto teda nechápu,psal už to také "Cust".když v tom paralelním zapojení nemají prakticky žádnou funkci,tak proč jich sakra nezapojíš rovnou do série a proč to takto komplikuješ.
Pravděpodobně nemáš evidentně nic jiného na práci,tak si děláš kozy.
Vidím,že nejsem sám,co se diví tomu Tvému speciálnímu zapojení.
Naposledy upravil otakarv dne út březen 03 2009, 17:34, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: út březen 03 2009, 17:34 Předmět:
Navíc to samotné paralelní zapojení zdrojů napětí s velmi malým vnitřním odporem bez přítomnosti jakékoliv zátěže je pochybné z principu. Jedna baterie se bude vybíjet do druhé, přesně stejné napětí nemají nikdy.
Založen: Jun 05, 2005 Příspěvky: 12404 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út březen 03 2009, 17:36 Předmět:
mtajovsky napsal(a):
Jako doplněk ke vznětovému motoru třeba zážehové přepínání akumulátorů?
Zas bych se tak moc nesmál, taky jsem si takhle 3x naběhl. Jednou to bylo relé, které sice umělo 50A/30V DC, ale jen jako sepnutí na jednom kontaktu, a pro přepínání max. 20A. No a jednou ten oblouk opravdu prohořel skrz.
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: út březen 03 2009, 17:44 Předmět:
Co umí nechtěný oblouk už jsem viděl kdysi při exkursi na SV vysílači. Ukazali nám zbytky roztavených PORCELÁNOVÝCH komponent z anténního přepojovače. Holt se stalo, že při přepínání antén vznikla nepřizpůsobením zrovna v místě přepojení stojatá vlna. A 150 kW tetroda zaúřadovala.
Zkusim se zeptat ještě jednou a pak mě klidně ukamenujte.
Když zůstanu u jednoho akumulátoru 6V/6Ah, a normálně mu spojim oba póly tak ho zkratuju. (To vím, to mi nevyvrátíte ) A já se ptám, jak silnou pojistku mám dát mezi ten drát a pól akumulátoru aby se přepílila a akumulátor se úplně nezničil? Já jsem vycházel z maximálního vybíjecího proudu, nic jinýho mě nenapadlo.
Dyštak mě netrapte a rovnou napište že se to třeba pojistkou ochránit nedá nebo tak něco. T.
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: út březen 03 2009, 17:52 Předmět:
Proč uvažujete zkrat akumulátoru jako nějaký provozní stav? Vy musíte jistit, aby proud nepřesáhl neporuchový odběr napájeného spotřebiče. Skutečně nic více. Pak spolehlivě zkrat tuto pojistku přepálí. Dám příklad - jistě víte, že se v autě startuje proudy, které se pohybují okolo 150 - 200A, často i více. Startér znamená skoro zkrat. Samotná baterie do zkratu dá třeba i 500A - bývá to na ní napsáno. Ale přesto v pojistkové skříňce nejdete pojistky 5, 10, ... až do takových 30 ampér. Jejich velikost je dána konkrétním spotřebičem - ventilátor, řídící jednotka, světla a tak dále. No a při eventuálním zkratu, například v patici žárovky nebo třeba v přepínači, ty stovky A, které tam impulsně mohou proběhnout takovou pojistku 10A přepálí "v oka mihu".
Baterky ti daj do skratu stovky ampér. Pokud tam dáš pojistku např na tech 80A a vodiče budeš mít dlouhý metr, tak ti ta pojistka bude k prdu jelikož ti tam nikdy těch 80A nepoteče- poteče ti tam ale třeba jen 50A který ti ale ty kabely spolehlivě rozpustí. Takže ve výsledku se ti kabely rozpůstí ale pojistka bude celá.
Abys mohl dymenzovat pojistku tak MUSÍŠ vědět jaký odběr má zátěž. Protože je rozdíl jestli tím budeš napájet blikač s odběrem pár mA a nebo nějakej motor. Takže laskavě se konečně vyžvejkni a řekni co tím hodláš napájet.
Zkusim se zeptat ještě jednou a pak mě klidně ukamenujte.
Když zůstanu u jednoho akumulátoru 6V/6Ah, a normálně mu spojim oba póly tak ho zkratuju. (To vím, to mi nevyvrátíte ) A já se ptám, jak silnou pojistku mám dát mezi ten drát a pól akumulátoru aby se přepílila a akumulátor se úplně nezničil? Já jsem vycházel z maximálního vybíjecího proudu, nic jinýho mě nenapadlo.
Dyštak mě netrapte a rovnou napište že se to třeba pojistkou ochránit nedá nebo tak něco. T.
Kup si pojistku na 100 mA a máš to ochráněný. Až tam ale připojíš nějakou zátěž a pojistka ti shoří tak si sem laskavě nechoď stěžovat...
Proč uvažujete zkrat akumulátoru jako nějaký provozní stav? Vy musíte jistit, aby proud nepřesáhl neporuchový odběr napájeného spotřebiče. Skutečně nic více. Pak spolehlivě zkrat tuto pojistku přepálí. Dám příklad - jistě víte, že se v autě startuje proudy, které se pohybují okolo 150 - 200A, často i více. Startér znamená skoro zkrat. Samotná baterie do zkratu dá třeba i 500A - bývá to na ní napsáno. Ale přesto v pojistkové skříňce nejdete pojistky 5, 10, ... až do takových 30 ampér. Jejich velikost je dána konkrétním spotřebičem - ventilátor, řídící jednotka, světla a tak dále. No a při eventuálním zkratu, například v patici žárovky nebo třeba v přepínači, ty stovky A, které tam impulsně mohou proběhnout takovou pojistku 10A přepálí "v oka mihu".
No když tak nad tím přemýšlím, tím spotřebičem poteče menší proud než..........AHÁÁ! No jasně, stačí zjistit proud v tom sériovým zapojení - jak ženiální
No ale stejně by mě zajímalo jak spočítat to s tou autobaterií jak jsem psal výše... Dík a čau!
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3698 Bydliště: Praha
Zaslal: út březen 03 2009, 18:07 Předmět:
Á, tak přece. HEURÉKA !!
Ještě bych řekl jednu poznámku - aby spolehlivě fungovalo jištění tavnými pojistkami, musí být jištěný zdroj schopen alespoň na chvilku dát několikrát vyšší proud, než je běžná provozní zátěž. To ovšem neznamená, že se podle tohoto maxima určují pojistky. Určují se podle spotřebiče.
Možná chlapec baterie nabíjí v zařízení které víc nabíjet neumí (Trabant wagen) a pro spotřebiče na 12V je potřebuje spojovat sériově. Tomu se dá rozumět.
Paralelní spojení aku není sice košer, ale dá se u dvojice přišlé na svět ve stejný den a provozovaných ve stejných podmínkách po jistou dobu tolerovat. I tak se ale dá vyřešit nabíjení z jednoho zdroje proudu ale samostatně, bez paralelního spojení a relátek.
Pojistka by měla chránit oba aku jednotlivě před zkratem (takže velká, např. pro 5C=30A) a pak provozní pojistka která jistí spotřebič a vedení k němu. Pak se nestane, že zkratová pojistka nepřeruší i když kabel teče a hoří.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.