Založen: Feb 03, 2005 Příspěvky: 129 Bydliště: Ostrava
Zaslal: ne červen 21 2009, 12:42 Předmět: FM zesilovač do auta
Zdravím Bastlíři,nemohu najít jedno schematko fm zesilovače které bylo velice jednoduché použivalo snad jen 2 nebo 1 tranzistor.Kdysi jsem jej postavil do auta kde se dobře vyplatilo,zlepšil se přijem radii a to dost problem je že nemohu na netu nic podobného najít a znamý mě uhaní že by potřeboval něco takového do auta .Neporadily by jste mi nějake schématko jednoduché a fungujíci???Diky za každou pomoc.Ja už jsem to amaro v kterém to zapojeni vyšlo nenašel .
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32262 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 21 2009, 13:20 Předmět:
Většina modernějších aut má už ze sériové výroby anténu se zesilovačem - napájenou po svodovém kabelu přímo z rádia přes napájecí výhybku. Zářný příklad jsou Grundigy a Blaupunkty, vestavované do Fóbijí a Ochcávek. Kdo to neví a vyhodí nenápadně designovanou "ŠKODU SYMFONY" a na její místo nabastlí nějakého osvětýlkovaného Paňáka nebo Soňáka, spláče...
Takže doporučuju koupit anténu prodávanou jako náhradní díl pro škodárny (myšleno kompletní anténu včetně plastové patky a kabelu, nikoliv pouze ten náhradní prut) a mezi svod a rádio vložit jednoduchou anténní napájecí výhybku - kdo je šikovný, vbastlí ji přímo dovnitř do pixly rádia. Upozorňuju - nelze (většinou) k napájení používat vývod z rádia sloužící ke spínání přídavného zesilovače nebo motorické antény - tento výstup je pouze napěťový, není schopný dodat proud odebíraný zesilovačem v patě antény - nedávno jsem jeden takový měřil a "cucal" si ze 12V skoro 40mA! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32262 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 21 2009, 18:11 Předmět:
Jandu, klid - je to nevhodné vyjádření, tazateli jde jasně o FM příjem - takže chce vf zesilovač pro FM 2 pásmo... Což mu ta tovární anténa bohatě splní, akorát pro nějaké "neznačkové" (myšleno volně prodávané - ne instalované sériově v automobilce, jinak to klidně může být "Paní ZNAČKA" - Pioneer, JVC, Blaupunkt - akorát ale koupená na pultě v elektroprodejně, nikoli přímo s autem) bude muset pořešit napájení tak, aby se spínalo napájení zesilovače zároveň s rádiem. Ten odběr zesilovače není zanedbatelný a pokud je v autě další elektronika, která musí být zapnutá v klidu (alarm, immo...), zbytečně by to zkracovalo dobu možného odstavení bez následujících problémů s následujícím startem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: ne červen 21 2009, 18:40 Předmět:
Takže ho máme nechať hľadať frekvenčne modulovaný -FM zosilovač namiesto vysokofrekvenčného -VF. Tak nech. _________________ Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32262 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 21 2009, 18:49 Předmět:
Jandu - máš bezesporu pravdu, akorát že věci neznalí prodejci těchto zařízeníček je i na webu (bohužel) nazývají "FM zesilovač" - co proti tomu zmůžeš? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32262 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 21 2009, 19:51 Předmět:
Jo, je to přesně ono - akorát to, co jsem doporučil já, je tovární a už "zamaskovaný" do patky antény - takže stačí jen vyřešit ten dolní konec = rozdělit vf do rádia od ss napájení "nahoru" do zesilovače. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Najdi si v CR nieco take:
http://www.avelmak.sk/index.php?lm=665&pg=det&article=36891
Jednoducho sa to zapoji ako medzikus medzi radio a antenu.
Ma to uz napajaciu vyhybku a cerveny +12V napojis za spinaciu skrinku alebo z autoradia na vystup pre elektricke vysuvanie anteny. Je tp bezne v predaji a za tu cenu sa to neoplati robit.
při citlivostech tunerů a silách pole, které se vyskytujou při pokrytí území Kocourkova signálem, bych považoval předzesilovač za věc spíš škodlivou než užitečnou. Ty dva metry kabelu to nezatlučou. Zesilovač nesníží šum, zhorší IM odolnost, taky schopnost rušení od mobilů atd.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32262 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 22 2009, 13:02 Předmět:
Crifodo - musím Ti oponovat. Jde totiž o příjmové vlatnosti antény, která je především z konstrukčních a prostorových důvodů silně zkrácená - a v druhé řadě i o délku svodu. Osobně používám anténu délky zhruba 75cm nad hranou čelního skla a Paňák CQ1405 mi na to jde velmi dobře - svod je tažený pod tapecírunkem do boku a po předním sloupku pod palubovku. Ale velmi obdobný Paňák CQ1303, ale asi tak o rok starší, jedním Stoupou nainstalovaný do Ochcávie na místo Blaupunkt/Škoda Symphony ne a ne hrát - a na origo tovární anténu na zadní hraně střechy. Nepomohlo ani doinstalování napájecí výhybky ani náhrada jinou anténou. Musel si koupit originál škodováckou anténu jako ND (s instalovaným předzesem) - a s tou to pak šlapalo.
Já bych po těchto zkušenostech z posledních cca 5 let spíš řekl, že v zájmu necitlivosti k rušení, kterého je auto plné, se výrobci rádií rozhodli houfně snížit citlivost vf vstupů - a toto snížení citlivosti vykompenzovat předzesilovači v patě antény. Starý TESLA SPIDER 2 mi v garáži hrál na 10cm drátu zasunutého do anténní zdířky - moderní rádia o takové "náhražce" nechtějí ani slyšet a vyžadují buď 1,5m drátu, nebo předzes... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pokud se výrobce aut rozhodne přesunout vstupní díl přijímače do úpatí antény, pak ovšem je situace jiná. V takovém případě je ale bastlení "nějakého" zesilovače problematické, to máš pravdu. Ono je problematické už rádio v autě jako takové. Někdy bych pro neshody se spolucestujícími jel snad radši na mezku nebo vlakem
Založen: Sep 02, 2007 Příspěvky: 76 Bydliště: Zvolen
Zaslal: út červen 23 2009, 21:10 Předmět:
Je treba overit, kolko voltov je na strane anteny z toho "fantomoveho" napajaca, napr. cinan ORAVA AR101 dava na vystupnej svorke pre napajanie anteny len 9,2V a u aktivnych zosilovacov v patke anteny (konkretne Octavia I) to nerobilo dobrotu.
V radiu to bolo riesene tak, ze po zapnuti radia sa priviedlo napatie cez tranzistor do stabilizatora 78L15 a nasledne cez diodu na vystup k antene. Ach .Tak som to prerobil na 12V Zenerku, 400R odpor a transil, pred tym celym pre istotu usmernovacia dioda, napajane po pretoceni klucika. Vysledok 11,7V pri nenastartovanom aute, 12,2V pri nastartovanom a chytam aj poliakov a madarov. Predtym horko tazko Slovensky rozhlas.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.