Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Elektrická lokomotiva a trakční vedení

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MirrA1



Založen: Aug 30, 2006
Příspěvky: 531

PříspěvekZaslal: ne srpen 16 2009, 14:32    Předmět: Elektrická lokomotiva a trakční vedení Citovat

Vezměme si situaci, že elektrická lokomotiva se nachází na trati. Má zdvižený pantograf kterým je připojena na trakční vedení což je v případě SS trakce jeden pól.

Teď otázka na vás - kde je ten druhý pól kam prochází proud? Druhým pólem můžou být jedině kolejnice - ale jak je to uděláno když kolejnice nemohou být uzemněny ani jinak mezi sebou propojeny?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Davidus
Zablokován


Založen: Jun 01, 2005
Příspěvky: 2439

PříspěvekZaslal: ne srpen 16 2009, 14:34    Předmět: Citovat

pokud vím tak kolejnice jsou propojeny a i spojeny se zemí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MirrA1



Založen: Aug 30, 2006
Příspěvky: 531

PříspěvekZaslal: ne srpen 16 2009, 14:37    Předmět: Citovat

Davidus napsal(a):
pokud vím tak kolejnice jsou propojeny a i spojeny se zemí


A jak potom vysvětlíš funkci bezpečnostního systému ESA11 který určuje přesnou pozici vlaku dle toho kde je zrovna vlakem propojená levá s pravou kolejí?
Kdyby tenhle systém neexistoval, tak je to jasné. Ale nechápu jak to funguje s tímto systémem. Zda je uzemněná jen jedna kolejnice a druhá je oproti ní "ve vzduchu"....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: ne srpen 16 2009, 14:49    Předmět: Citovat

Zabezpečuje sa to pomocou koľajových obvodov. Tie existovali aj pred ESA a môžu byť tak jednosmerné ako aj striedavé. Preštuduj si problematiku tu: http://www.google.sk/search?sourceid=navclient&hl=sk&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLR_enSK331SK331&q=kolejov%c3%a9+obvody
_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jasin



Založen: Feb 22, 2005
Příspěvky: 1440
Bydliště: Kunratice u Prahy

PříspěvekZaslal: po srpen 17 2009, 9:52    Předmět: Citovat

Kolejnice nikdy nejsou uzeměné. Je to proto, že pak vznikají bludné proudy, které působí korozi všech kovových částí (potrubí, kabely) uložených v zemi až do vzdálenosti kilometru od tratě. Uzeměný je mínus pól u měnírny, ale koleje už ne. V Brně je u tramvají uzeměný plus pól, protože je tam obrácená soustava. Byla teorie, že pak bludné proudy méně žerou železo. Což se nepovrdilo. Ale Brňáci musí mít něco extra Wink
_________________
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po srpen 17 2009, 11:41    Předmět: Citovat

Pokud je drážní vozidlo (tramvaj, vlak) napájeno kladnou polaritou v pantografu a zápornou v uzemněné kolejnici, pak největší velikost napájecího proudu v kolejnici (i vybíhajících bludných proudů) je v okolí zdroje (měnírny), kdy celkový proud zdroje napájí všechna vozidla na úseku. Teče tudíž kolejnicí jako společným uzemněným napájecím vodičem a napájí všechna vozidla pohybující se v napájeném úseku. Přes jejich pantografy se postupně dostává do (od země izolovaného) trakčního vodiče, sčítá se a vrací se zpět do zdroje, kde se napájecí smyčka uzavře. Zdánlivě tak největší zdroj bludných proudů „sedí“ prakticky konstantně v blízkosti zdroje (měnírny) a devastuje vše kovové v zemi. Tuto polaritu používají prakticky všechny železnice, pražské metro a převážná většina tramvajových provozů (např. Praha, Most, Plzeň, Liberec, Olomouc, Bratislava).
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bludn%C3%BD_proud
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jasin



Založen: Feb 22, 2005
Příspěvky: 1440
Bydliště: Kunratice u Prahy

PříspěvekZaslal: po srpen 17 2009, 13:47    Předmět: Citovat

Jak jsem již napsal je záporný pól uzeměn pouze u měnírny!!
Jakékoli spojení kolejnic se zemí by vytvářelo obchozí cesty pro kolejové obvody a je zakázáno. Kolejové obvody jsou na to citlivé a uzemění kolejnic by mohlo snížit šuntovou citlivost a ohrozit bezpečnost vlakové dopravy.
Naopak pro omezení koroze bludnými proudy je na štégu zřízena řada zařízení, která polarizují koleje proti blízké zemi. Ale to už je o něčem jiném.

_________________
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po srpen 17 2009, 13:52    Předmět: Citovat

já si snad někdy změřím kolik má kolejnice proti zemi a podívám se kam vede ten drát přivařený ke kolejnici, někdy i ke stožáru pro trolej...
jestli je kolej nepospojená se zemí, co udělá zásah blesku do kolejnice tam kde není elektrická trakce?
sněhem zasypané a deštěm pomoklé kolejové svršky mají jaký izolační odpor?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jasin



Založen: Feb 22, 2005
Příspěvky: 1440
Bydliště: Kunratice u Prahy

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 8:06    Předmět: Citovat

Drát spojující koleje se stožárem je tzv. ukolejnění a je tam hlavně proto, aby při průrazu izolátoru trakčního vedení nebyl stožár celý pod napětím. Proudová ochrana to pomocí ukolejnění zjistí. Ten drát nevede na stožár rovnou, ale na takový kovový hrníček u paty stožáru. Je v něm průrazka, která se při napětí řádu stovek voltů (a dost proudu) prorazí a teprv pak stožár ukolejní. Jinak by stožáry podé trati působily jako uzemění.
Podobným způsobem jsou ukolejněny i mosty a jiné kovové kontrukce v blízkosti kolejí (např nástupištní vlaštovky).

Sníh a voda vůbec sice dělá svody, ale kolejové obvody jsou nízkoimpedanční a tak trocha svodu nevadí. Tečou tam desítky ampér při jednotkách voltu a to trocha vody nedokáže odvést.

Blesk dělá neplechu. Často bývá bleskem do kolejí vyřazeno přejezdové zařízení a to přesto, že jsou tam bleskojistky.

_________________
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maskot



Založen: Nov 19, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: Wien

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 11:28    Předmět: Citovat

jasin napsal(a):
Drát spojující koleje se stožárem je tzv. ukolejnění a je tam hlavně proto, aby při průrazu izolátoru trakčního vedení nebyl stožár celý pod napětím. Proudová ochrana to pomocí ukolejnění zjistí. Ten drát nevede na stožár rovnou, ale na takový kovový hrníček u paty stožáru. Je v něm průrazka, která se při napětí řádu stovek voltů (a dost proudu) prorazí a teprv pak stožár ukolejní. Jinak by stožáry podé trati působily jako uzemění.
Podobným způsobem jsou ukolejněny i mosty a jiné kovové kontrukce v blízkosti kolejí (např nástupištní vlaštovky).

Sníh a voda vůbec sice dělá svody, ale kolejové obvody jsou nízkoimpedanční a tak trocha svodu nevadí. Tečou tam desítky ampér při jednotkách voltu a to trocha vody nedokáže odvést.

Blesk dělá neplechu. Často bývá bleskem do kolejí vyřazeno přejezdové zařízení a to přesto, že jsou tam bleskojistky.

Tak to je zajimave,pokud jsem to dobre pochopil,tak vsechny stozary pro trakcni vedeni plavou ve vzduchu a klidne na nich muze byt az jak pises radove stovky voltu.Jak je tady teda resena ochrana pred nebezpecnym dotykovym napetim?Prece jen je to volne dostupne a neni problem si sahnout.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
stepa



Založen: Jan 05, 2007
Příspěvky: 4669
Bydliště: poblíž HK

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 12:17    Předmět: Citovat

Maskot napsal(a):
jasin napsal(a):
Drát spojující koleje se stožárem je tzv. ukolejnění a je tam hlavně proto, aby při průrazu izolátoru trakčního vedení nebyl stožár celý pod napětím. Proudová ochrana to pomocí ukolejnění zjistí. Ten drát nevede na stožár rovnou, ale na takový kovový hrníček u paty stožáru. Je v něm průrazka, která se při napětí řádu stovek voltů (a dost proudu) prorazí a teprv pak stožár ukolejní. Jinak by stožáry podé trati působily jako uzemění.
Podobným způsobem jsou ukolejněny i mosty a jiné kovové kontrukce v blízkosti kolejí (např nástupištní vlaštovky).

Sníh a voda vůbec sice dělá svody, ale kolejové obvody jsou nízkoimpedanční a tak trocha svodu nevadí. Tečou tam desítky ampér při jednotkách voltu a to trocha vody nedokáže odvést.

Blesk dělá neplechu. Často bývá bleskem do kolejí vyřazeno přejezdové zařízení a to přesto, že jsou tam bleskojistky.

Tak to je zajimave,pokud jsem to dobre pochopil,tak vsechny stozary pro trakcni vedeni plavou ve vzduchu a klidne na nich muze byt az jak pises radove stovky voltu.Jak je tady teda resena ochrana pred nebezpecnym dotykovym napetim?Prece jen je to volne dostupne a neni problem si sahnout.

Tak tohle není zase tak pravda. I když nejsou stožáry zeměný, tak proti zemi mají odpor. Takže to napětí co na nich je uteče do země. A ještě ti vybavujou ochrany. Alespoň takhle jsem to při rozhovoru s tátou pochopil Smile

Ještě k těm kolejnicím. Jedna kolejnice je trakční, druhá NIKOLIV(takže se žádné propojení kolejnic mezi sebou nekoná). Takže pro zabezpečovačku jsou krátké úseky ohrazené takovými krámy, přes které zabezpečovačka neleze, ale trakční vedení tím v pohodě projde. Na druhé kolejnici je taktéž krátký úsek odizolovaný a spojením těchto dvou úseků dojde k určení pozice vlaku.

_________________
...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 13:35    Předmět: Citovat

stepa napsal(a):
Na druhé kolejnici je taktéž krátký úsek odizolovaný a spojením těchto dvou úseků dojde k určení pozice vlaku.

A nebo nedojde, jako při nedávných několika případech pískování a následném zmizení vlaku...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 13:48    Předmět: Citovat

"...... Jedna kolejnice je trakční, druhá NIKOLIV..."

Záleží od druhu kolajového obvodu. Dnes pri JS trakcii a paralelnom KO mna striedavý prúd sú obe trakčné a po celej dľžke pre trakciu pospojované. A to aj napriek tzv. izolovaným úsekom, ktoré tvoria jednotlivé kolajové obvody. Riešené je to pomocou stykových transformátorov.
Ale viac napovie schéma.....

Pravda, neviem, aký druh KO používa dnes AŽD CZ, môže to byť kludne bez izolovaných úsekov a na vyššej frekvencii, ako 50/60Hz. Nič na tom ale nemení, že oba koľajové pásy sú "trakčné" a podieľajú sa na vedení zpätného trakčného prúdu.

A ešte k prepojeniu stľpov a koľajníc - nie je to "zemnenie", ale tzv. UKOĽAJENIE, alebo uvedenie na rovnaký potenciál a to tak, ako to už vyššie niekto popísal - pomocou prieraziek. Tam je popísaný aj dôvod.



paralel.KO.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  paralel.KO.JPG
 Velikost:  13.59 kB
 Staženo:  147 krát


_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Brudr



Založen: Jul 12, 2007
Příspěvky: 374
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út srpen 18 2009, 15:28    Předmět: Citovat

Jenom bych chtěl podotknout, že se jedná o tzv. dvoupásový kolejový obvod (využívají se obě kolejnice pro přenos informace i trakčního proudu). Kdysi se ještě používaly jednopásové kolejové obvody (pro funkci kolejového obvodu se používala jenom jedna kolejnice). Byly sice levnější, ale také byly méně spolehlivé a bezpečné. Dnes už se, myslím, nepoužívají. Paralelní dvoupásové kolejové obvody mají tu výhodu, že jsou trvale pod napětím a obsazení úseku se indikuje odpadem relé (to je bezpečnější stav). Vlak vlastně zkratuje koleje, tím i napájení relé a to odpadne. Další výhodou je, že je tak kontrolována i celistvost kolejí, takže případný lom kolejnice je indikován jako obsazený úsek a vlak do něj nevjede.
To Crifodo:
Tento problém začal nastávat až nedávno, tak 5-7 let zpátky a to od té doby, co si někdo prosadil, že obsazení kolejové obvodu bude indikováno ne kolejovým relé typu DSŠ, ale nějakou elektronickou sra*kou. U toho relé to bylo jednoznačné. Fungovalo podobně jako elektroměr - dvě vinutí, fázový posun 90° - kotva ve tvaru kruhové výseče přitáhla. Jakákoliv porucha tohoto rovnovážného stavu - poměrně těžká kotva vlastní vahou odpadá. Co se děje v té elektronické novince při hazardních stavech to ví bůh.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4513
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: čt srpen 20 2009, 20:41    Předmět: Citovat

Ano aj rele NMŠ. no neviem ako teraz ale kontrloa obsadenosti usekov snimacmi (na principe mag snimacou sa nejako neosvecila aspon v cesku v amerike nieco maju) preto tie vlaky zmizly zasypali snimace pieskom....to sa u klasiky nemohlo stat. A to nehovorim a udere blesku... do plilajhlich stziarov.

Aj nadalej je rieseeenim len rele na vstupe ...PLC automat a rele na vystupe.
Aj to rele poriadne co nieco vazia a funnguju 40-50r bez poruchy.

Unas prisiel majitel...a opytal sa cko stoji prevacka noveho zariadenia... bolo mu povedane ze kazde 3-5 rokov vymena veci okolo PC, a ked sa spytal na stare zariadenie..tak prakticky nič netreba - to zariadenie sa mu velmi pacilo... darmo ekonomika Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.25 sekund