Založen: May 14, 2009 Příspěvky: 1618 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 21 2010, 23:14 Předmět:
PLV napsal(a):
Vagone, kde jsi přišel na směs organických kyselin opravdu nevím.
Chemicky jde o směs slabých netěkavých diterpenických pryskyřičných polárních kyselin. Při pokojové teplotě je nerozpustná ve vodě, s vysokým izolačním odporem a netečná vůči kovům. Taje mezi 60–80 °C, plně tekutá při 120 °C. V horkém stavu reaguje jako silná kyselina.
Tý brďo! Tady se to rozjelo. Já si říkal, že je to kravina, že by kalafuna způsobila korozi mědi.
Samořezné spojky jsou určitě fajn. Ale jsou asi nejvhodnější na dva paralelní kabely. Na tvorbu spoje ve tvaru T mi to přijde jako zbytečnost
Proč by neměl pájený spoj vydržet? Prostě jeden kabel z místa A do B někde u místa A (=relátko) svlíknu v délce cca 1 cm. Druhý drát z místa C omotám okolo oholeného místa a zapájím k sobě. To není jaderná fyzika, ne? Takhle by to mělo stačit. Nebo se pletu?
Spíš jsem si říkal, jestli to vydrží ta část vodiče, kde se vlastně bude přenášet dvojnásobný proud, než tam byl původně. Tedy ten kousek od bodu A, který se pak větví na B a C. Ale jelikož průřez vodiče je malý, tak předpokládám, že i ty proudy budou menší a nebude to hřát. A taky vsázím na to, že ty kablíky jsou dostatečně předimenzovaný
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19652 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po březen 22 2010, 5:42 Předmět:
Zatím jsem tu nenarazil na hlavní důvod, proč se v autě vodiče nepájí, a to jsou otřesy. Slaněný vodič v místě přechodu , kam až do něj zasákla pájka (nebo zasákl cín) zkřehne a stane se náchylnějším k ulomení.
Ze stejného důvodu se necínují ani konce vodičů pro zapojení do svorek a svorkovnic ve strojích a rozvaděčích se stykači.
Založen: Dec 03, 2004 Příspěvky: 441 Bydliště: Krnov
Zaslal: po březen 22 2010, 7:06 Předmět:
jojo důvodů více - kalafuna nevadí i přes její složení ! vadí ale vhkost kalafuna je i při pokojové teplotě schopna vodu nabírát byť v malém ale přeci ! proto se vyrábějí modifikovaná tavidla ! pokud jde o to auto jediné co hrozí ja asi cínový mor ! a ty smotané a propájené vodiče se jen tak nerozpadnou a ten konec spoje pokud bude opravdu volně tak stejně utřepe i svorkovnici či konektor ! Ale je to věc názoru raději zapájet a hlavně ne ! bez olovem ! V rozvaděčích upadavání vodiču byl sice duvod ale ne jediný - další duvod byla nutnost dotahovat svorky a kontrola stavu - což se neprovádělo a nebylo možnu zabezpečit ! tudíž nahažme všechny problémy do jednoho pytle ! A jak říkala má babička na každem štrochu pravdy trochu!!
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18726 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po březen 22 2010, 7:26 Předmět:
V autě není horšího spojení nad lustrsvorky . Jinak letuji často , ale používám běžně dostupných smršťovaček , dávám 2x,3x a konektory stříkám vždy konkorem , ať jsou , kde jsou . Pájím i proto , že jak bylo na EB několikrát prokazováno , nelze doma konektor dobře zalisovat , ps kleště mám , ale přesto potom ještě zakápnu .
Ty samořezné svorky alá "zlodějky" bych já osobně v autě nepoužil ani náhodou - je to to místo kde dojde začas ke 100% poruše.
Naopak bych taky pájel a protože jak už tu bylo napsáno cín v licně trošku vzlíná, tak se dostane zhruba 1cm pod izolaci a z ohebného kablíku se stane tvrdý kabel který se může a dost často i zlomí tam kde končí cín, s tímto je nutno počíta a dle toho pájené kabely izolovat aby k případnému ohybu docházelo až v místě kde již není navzlínaný cín.
Cínový mor, tím se ohání spiousta lidí a já jsem se s tím nesetkal, naopak v autech je spousta míst kde se pájí a tam jsem se setkal se studeňákama - vibrace.... (třeba taková "relátková" deska ve Favoritu věčně něco nefungovalo afungovalo, jak kdy, když jsem ji vyndal - tak to byl děs - komplet jsem to celý propájel a od té doby najednou všechno fungovalo bezchybně)
... jak bylo na EB několikrát prokazováno , nelze doma konektor dobře zalisovat , ps kleště mám , ale přesto potom ještě zakápnu .
Krimpovací mašina je holt krimpovací mašina, ruční kleště - taky jim nevěřím a proto všechny vodiče do fastonů taky pájím. Na motorce toho mám takto připájeného dosti a spolehlivě to funguje již několik let.
A hlavne je krimpovanie proti cinovaniu lacnejsie, a huhnovia tak za rovnake prachy maju napr. tri valce v motore alebo imitaciu luxusnej drevenej krytky pod kozenkou radicej paky z plastu.
Založen: Nov 13, 2008 Příspěvky: 1922 Bydliště: Kladno
Zaslal: po březen 22 2010, 10:56 Předmět:
Tak já to trochu shrnu:
Pájet - ano
izolovat - ano
zabezpečit proti uklepání - ano (právě vhodně provedenou izolací)
A těm scotchlockům taky moc nevěřím...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4084 Bydliště: Zlín
Zaslal: po březen 22 2010, 19:53 Předmět:
Cínový mor se IMHO projevuje jen u čistého cínu, ve slitině s olovem se s tím nic neděje, viz rádia, která ležela na půdě desítky let za každého počasí a se spoji se nic nestalo.
No já tomu nevěřil ani před tím, než se to stalo. Jinak tento spoj fungoval v autě přes 4 roky a nijak extremě nebyl proudově namáhán.
Tieto spojky sa bezne pouzivaju na pripajanie autoradia, alarmov, ....
Nikdy som take nieco nevidel, a ani neverim ze maly prud dokaze takto roztavit plast.
Museli byt cez to napajane minimalne pridavne svetla. V tomto pripade ide skor o nepravne pouzitie. Tieto spojky nie su na to urcene.
Tiez je nutne pouzit spravnu spojku (su 3 druhy) pre dany prierez vodica.
Založen: Oct 21, 2007 Příspěvky: 400 Bydliště: Litovel
Zaslal: po březen 22 2010, 22:29 Předmět:
Vagone, zkusím tedy povařit měděný kousek v kalafuně. Uvidím, jestli se bude chovat jak v silné kyselině. A fastony taky pájím. Za prvé, nejdou amatérskými kleštěmi spolehlivě zalisovat a za druhé, při zapájení přenesou větší proud. A podle mě jsou všechny ty fastony a různá přicvakávátka a jiné vychytávky vhodné do proudů tak 10A. Při vyšších proudech hřejí a dříve nebo později jsou vyhřáté a nejen v autech. Zářný příklad jsou pračky, kde jsem po určité době provozu ještě neviděl spolehlivý spoj pomocí konektorů. Jenže hromadná výroba by jinak nešla. Zrovna jak křížové šrouby jsou neštěstí. Co ale naděláme proti pokroku. Který otrok na výrobní lince by se trefoval do drážky u normálního šroubu nebo by připojoval vodiče jinak než pomocí konektorků. _________________ Netřep se mnou!
Založen: Apr 13, 2005 Příspěvky: 715 Bydliště: Praha
Zaslal: po březen 22 2010, 22:56 Předmět:
PLV napsal(a):
Vagone, zkusím tedy povařit měděný kousek v kalafuně. Uvidím, jestli se bude chovat jak v silné kyselině.
Pozor měď je tzv ušlechtilý kov a reaguje tedy nikoli se silnými,leč s oxidujícími kyselinami (se sírovou za horka , s dusičnou a tak) chlorovodíková je taky silná kyselina, ale neoxidující, tedy s ní měď nereaguje
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.