Zaslal: pá květen 28 2010, 19:22 Předmět: počet pólů vs. počet uhlíků
Zdravím, mohl by mi někdo říci z jakého důvodu jsou v dynamu z tatry dva uhlíky, ještě pod takovým divným úhlem a 4 póly ?? Jsou to dynama z pragy V3S dynamo 12V/300W a poté i z tatry148 24W/500W. obě dvě jsou vzhledově a konstrukcí shodná.
Žil jsem v domění, že kolik je pólů tolik je i uhlíků.
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 790 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: pá květen 28 2010, 19:58 Předmět:
póly jsou dva... ale je tam několik vinutí a uhlík běžně doléhá na několik zároveň. To že jsou v jiném úhlu to nevím proč ale u Opel Kadett E 1.4i r.v.1989 jsou na starteru uhliky v pravém úhlu, asi kuli tomu aby to šlo vůbec složit, u favorita jsou normálně proti sobě. komutátor
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19617 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá květen 28 2010, 20:07 Předmět:
Z dynama musí jít jedním drátem plus a druhým mínus. Proto dva uhlíky. Počet magnetických pólů rotoru souvisí s počtem lamel, z nichž ty dva uhlíky odvádějí proud.
Více uhlíků se používá třeba u startérů, kde jsou napájená dvě vinutí rotoru současně. Stator má také dvojnásobný počet pólů, takže se to celé chová jako dva motory na jedné hřídeli navzájem natočené o 90°, napájené paralelně.
Spojovat ovšem paralelně dvě vinutí dynama by postrádalo smysl.
no já to chtěl použít jako motor, čili mám smůlu. Ono to dynom při připojení na 12V baterku točí jen něco kolem 500ot/min. což je hodně málo. Potřeboval jsem ěnco kolem 3 až 4 tisích otáčkách.
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1251 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: so květen 29 2010, 18:57 Předmět:
Pokud potřebuješ udělat z dynama bez úprav motor s vyššíma otáčkami musíš snížit intenzitu buzení statoru. Buď zmenši jeho napětí nebo proud přes výkonový odpor. Otáčky ti stoupnou, bohužel na úkor výkonu. Jediným správným řešením je převinutí statoru silnějším vodičem a zapojit to seriově.
no o takových úpravách vím, problém je v tom, že já potřebuji ten motor jako cize buzenný a při max. buzení potřebuji tak vysoké otážky. No což, budu schánět dál...
Pokud potřebuješ udělat z dynama bez úprav motor s vyššíma otáčkami musíš snížit intenzitu buzení statoru. Buď zmenši jeho napětí nebo proud přes výkonový odpor. Otáčky ti stoupnou, bohužel na úkor výkonu. Jediným správným řešením je převinutí statoru silnějším vodičem a zapojit to seriově.
Este otazka ci mu vyhovuje charakteristika serioveho motoru.(trakcna)? _________________ Už druhý krát strihám a furt je to krátke
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18700 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po květen 31 2010, 5:27 Předmět:
Ono chceš cavene něco proti fyzice . Ale stejně se mi to nezdá , že by tak málo točilo . Měřil jsi napnap při připojení ? A za dále vinutí dynam není smyčkové , jako bývá u univerzálních motorů na síť , ale je takové obkročné , když se blíží polovině kruhu a ještě na komutátoru bývá lichý počet lamel a je poměrně umění , určit počáteční lamelu pro vinutí . Jinak každý ss stroj můžeš použít jako motor i dynamo a otáčky musí s malou odchylkou souhlasit . A pozor i naprázno bude dost vysoký odběr !
bylo to připojeno na autobaterku 12V 180Ah, čili v napětí to nebude, jak jsem psal, počet lamel na komutátoru je 41. Má to 4 póly na statoru a uhlíky jsou pod takovým divným úhlem, je to tak 70° bych řekl, nejsem teĎ doma tak to nemohu změřit přesně. Ale na tuty je to z pragy V3S, jelikož v tatře 148 je úplně to samé akorát je na 24V a výkon 500W toto z pragy má 12V/300W.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18700 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po květen 31 2010, 11:50 Předmět:
No a nyní můžeš bastlit , jak je uvedeno výše , vkládat do buzení odpor tak do 15Ohmů a kontrolovat při tom odběr . Tak dojdeš k maximu , tak na raději 4000o/min. http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380
bobobo -> nějak ti nerozumím, já píšu že potřebuju cize buzenný motor a ty mi napíšeš abych šuntoval... Nějak tomu nerozumím co tím myslíš. To dynamo je derivační ..
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18700 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po květen 31 2010, 12:56 Předmět:
Mám za to , že nejdříve chceš vyzkoušet , zda Ti vůbec vyhovuje . A potom izolovaně odděl buzení a napájej napětím , které změříš nyní při zkouškách . Kapištó ?
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.