Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

stabilizovat zdroj v autě
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 10:00    Předmět: Citovat

Serifus napsal(a):
...Jo tak takhle vznikaj špičky! Na vzájemný indukčnosti... Ale nevím tedy, jestli je to tak horký... Jak moc se to v tam svazku asi ovlivní? ...

Nepsal jsem nic o vzájemné indukčnosti, ale o vlastní indukčnosti vodičů. Teoreticky napěťové špičky vzniknou na jakékoliv indukčnosti i na té nejmenší. Budou třeba jen mikrosekundové, ale budou. Wink
O tom, jak je to "horké", je právě tahle diskuse. Asi záleží na více věcech - typu auta, umístění LED v síti, délce vodičů a pod. Protože se dá relativně těžko zjistit příčina postupného odcházení LED a protože ochranné opatření proti špičkám je snadno realizovatelné, přikláněl bych se k jeho realizaci v každém případě. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 17:27    Předmět: Citovat

EKKAR zase tady povídá, že stačí jen odpor:

http://elektroworld.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=357632#357632

Tak já nevim teda. Se domluvte Wink Existuje na to nějaká studie, proč to odchází? Dopracujeme se toho? Very Happy Mě by to zajímalo. Vypadá to jako celkem zajímavý problém. Arrow Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: po září 13 2010, 18:16    Předmět: Citovat

Musíš si ujasnit, o co ti vlastně jde. Předpokládám, že o to, zajistit maximální dobu životnosti již zakoupeného LED-pásku a nikoliv o to, objasnit amatérské veřejnosti příčinu sporadického "odcházení" LED v automobilech. Na to, dokázat, že se v palubní síti vyskytují napěťové špičky, stačí vzít osciloskop a zkontrolovat jím palubní napětí v různých místech elektro-instalace v automobilu. K zobecnění závěrů by bylo nutné provést měření na mnoha typech automobilů různých značek. Výsledkem by bylo, že jsme se ocitli na začátku.
Není lepší raději hned zapojit ty ochranné prvky za pár korun? Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4513
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 8:13    Předmět: Citovat

nespekuluj ... to co sme ti tu navrhli bolo uz vyskusane a to aj na takom zazraku ako je fabia Very Happy a ked to moje zapojenie poistis este transilom ako ti tu radili...tak uz len uder blesku to znici,...teda ak sudruhovia v cine neprekrocili pripustby prud aby to dobre svietilo....a ledky pracuju v povolenej tepelnej tolerancii (i ked urcite na jej hornom konci )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 10:46    Předmět: Citovat

Podle datasheetu, je proud ledkami navržen na 30mA(typicky) popř. 33mA(maximálně) při napětí 12V. Pokud je Uf červených LED kolem max. 2,2V, vychází srážecí odpory trojic LED R=180Ohmu a dvojic LED R=253Ohmu. Potom při napětí 14,5V v palubní síti bude téci proud trojicí LED I=43,8mA a dvojicí LED I=39,9mA, samozřejmě při zanedbání jistého zvýšení Uf.
Toto zvýšení proudu není jistě bezvýznamné a vyplatí se zařadit srážecí odpor R=13Ohmu/1-2W a za něj případně transil. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 20:58    Předmět: Citovat

Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. Wink O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: út září 14 2010, 22:46    Předmět: Citovat

Serifus napsal(a):
Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. Wink O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno Very Happy

Myslím, že na začátku byl tvůj dotaz, jak zabránit postupnému odcházení LEDek v autě, z řejmě z obavy o tvůj právě zakoupený pásek červených LED na 12V. A teď to vypadá, že jsi si z těch našich rad vydedukoval, že jsme všichni blbci.
No dělej, jak myslíš, on ten pásek zase není tak drahý. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: st září 15 2010, 23:38    Předmět: Citovat

masar napsal(a):
Serifus napsal(a):
Přesně, jak jste napsali. Jen je rozdíl v tom, že stačí odpor. Není nutný tam cpát transil, Zenerky apod. Teda co se LEDek týče. Wink O stabilizaci je to jiný. V tom případě je to pravda všechno Very Happy

Myslím, že na začátku byl tvůj dotaz, jak zabránit postupnému odcházení LEDek v autě, z řejmě z obavy o tvůj právě zakoupený pásek červených LED na 12V. A teď to vypadá, že jsi si z těch našich rad vydedukoval, že jsme všichni blbci.
No dělej, jak myslíš, on ten pásek zase není tak drahý. Wink


To jsem nikdy neřekl! A ani si to nemyslím. Ani bych si něco takovýho nedovolil. Jen se tu mele páté přes deváté a tisíc lidí, tisíc názorů. Jen jsem si to shrnul, že pokud jde o stabilizaci, pak transil a podobné prvky jistě mají smysl. Pokud jde o ochranu LED, pak stačí odpor. Z toho výčtu reakcí jsem to tak pochopil a doufám, že i správně (někdy je těžký se v tom vyznat Very Happy ). Jinak máš v podstatě pravdu. Nerad bych ty LED pásky tam měnil každých 14 dní Rolling Eyes Ještě jednou díky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 9:06    Předmět: Citovat

Ale kdepak, transil je prvek určený k ochraně součástek před energetickými špičkami v obvodu. Se stabilizací nemá nic společného. Je třeba si ujasnit funkci součástek. Přídavný odpor v sérii s LED-páskem má za úkol posunout pracovní napětí pásku z 12V na 14,5V při zachování stejného proudu. Nic víc. Nechrání pásek ani před kladnými špičkami o dostatečné energii(t.j. napětím přesahujícím +14,5V) ani před zápornými napěťovými špičkami. Tuto funkci mají jiné součástky - např. kondenzátory, tlumivky, Zenerovy diody nebo zmiňované transily.
Takže pokud jseš si jistý, že se v tvém autě energeticky významné kladné napěťové špičky a záporné napěťové špičky nevyskytují, pak stačí použít pouze ten srážecí odpor. V opačném případě ho doplň např. tím transilem.
Použít napěťový stabilizátor je také možné, jen je třeba volit správný typ. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 17:26    Předmět: Citovat

Jj. Moje chybka. Ten transil jsem špatně napsal. Cool Samozřejmě jde o ochrannou součástku Wink

Ale jak sakra poznám, že tam mám ty výrazné napěťové špičky Laughing EKKAR zase říkal, že jsou v řádech milisekund a LEDku nemůžou ohrozit. To je tak hrozně deprimující situace Rolling Eyes Cry Cry Cry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7978
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 19:54    Předmět: Citovat

Co se týká napěťových špiček v mobilech (autech) už jsem tady kdysi psal. Stále nám odcházel stabec LM78XX zdánlivě úplně bez příčiny, vždyť má na vstupu max 40V. Pak jsme po složitých měřeních a kontrolách zjistili, že ve vozech vznikají špice až několik stovek voltů. V každým autě je spousty indukcí-zapalovací cívka, altík, elmag. ventily, relátka, motorky a co já vím ještě. Při každým odepnutí vznikne impulz který může lehce zničit polovodič. Přívody je nutno prohnat alespoň LC filtrem, jako mají např. autorádia.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 20:19    Předmět: Citovat

Serifus napsal(a):
...Ale jak sakra poznám, že tam mám ty výrazné napěťové špičky Laughing EKKAR zase říkal, že jsou v řádech milisekund a LEDku nemůžou ohrozit. To je tak hrozně deprimující situace Rolling Eyes Cry Cry Cry

No to je jednoduché, vem si osciloskop (pokud možno paměťový) a měř za plného provozu auta (řídit může někdo jiný Wink ).
Ale lepší je nic neměřit (ono se to také musí umět) a ty špičky tam prostě předpokládat. To snad přežiješ. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Serifus



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 206

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 20:49    Předmět: Citovat

Jj. Přesně. Předpokládat.... ale jde o to, s jak moc velkou energií budou Mad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12596

PříspěvekZaslal: čt září 16 2010, 23:11    Předmět: Citovat

Neboj, zmiňované ochranné prvky si poradí se všemi špičkami v reálném automobilu. Máš takový, ne? Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
stres3d



Založen: Oct 25, 2009
Příspěvky: 63

PříspěvekZaslal: po listopad 08 2010, 1:59    Předmět: Citovat

nejaky spicky to je kravina je to spis tim ze ma odpory na 12V/max proud led a pri otackach cca 3000 dava alternator 14,4V..

koukni na tohle http://www.belza.cz/simple/psld.htm

trochu umazes par veci a je to Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 3 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund