Zaslal: po říjen 25 2010, 2:16 Předmět: Změna odporu u vyhřívací dečky + další dotazy Přidány fotky
Zdravím! nevím, jestli toto spíše nepatří do sekce Teorie, ale zkusím to sem. Mám vyhřívací dečky v sedadlech auta. Bohužel došlo k přerušení měděného drátu u jedné z těchto deček. Tento drát jsem spojil páječkou. Nicméně odpor touto úpravou k mému překvapení klesl z 5,9 Ohmů na 5,7 Ohmů. Může se to zdát jako banalita, ale zajímá mě, jak se změní charakteristika vyhřívání sedadla? Přeci jen je tepelná závislost na odporu mědi stejná u obou deček. Lišit se může jen 1 cm cínu u jedné z deček. Což je nepatrné.
Pokud tedy bude odpor menší, pak protékající proud bude větší a drát se rychleji zahřeje. Ale dosáhne stejné teploty jako při větším odporu drátu, protože charakteristika se nemění a se vzrůstající teplotou roste i odpor a tedy klesá hodnota protékajícího proudu.
Je má úvaha správná? Nižší odpor má vliv pouze na rychlost vyhřívání? Nebo i na velikost dosažené teploty?
Díky předem za názory
Naposledy upravil Serifus dne po říjen 25 2010, 20:16, celkově upraveno 1 krát.
Ten přetržený drát je měděný - přívodní nebo topný? Jak je silný? Nemohlo se stát, že tím pájením se zkratoval sousední vodič? A vůbec, fotka by byla nejlepší.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: po říjen 25 2010, 6:48 Předmět:
Odpor takto klesol o 3,5%, čo je zanedbateľné, keď napätie v aute kolíše oveľa viac...za prevádzky 12,5......14,7V. V sedačke je (býva) aj teplomer, takže sa nič nestane.
A otázka k meraniu....ako si k tým údajom prišiel? Ak porovnávaním s inou sedačkou, tak je to O.K. Rozdiel medzi dvomi býva normálne aj oveľa väčší.
Ten přetržený drát je měděný - přívodní nebo topný? Jak je silný? Nemohlo se stát, že tím pájením se zkratoval sousední vodič? A vůbec, fotka by byla nejlepší.
Ano, je měděný. Nevím, co přesně znamená přívodní nebo topný, když vodič je prostě jen vodič Ale je to vlatně ta vyhřívací část. Takže topný asik. Je to slaboučký. Je to jako klasické lanko. Spletená hromada drátků dohromady. Může mít tak milimetr v průměru. V okolí žádný vodič není. Tohle je jediný. Táhne se v různých směrech po celé ploše dečky a je "zkratován" na výstup. Tím to hřeje. Fotku dodám dneska.
Odpor takto klesol o 3,5%, čo je zanedbateľné, keď napätie v aute kolíše oveľa viac...za prevádzky 12,5......14,7V. V sedačke je (býva) aj teplomer, takže sa nič nestane.
A otázka k meraniu....ako si k tým údajom prišiel? Ak porovnávaním s inou sedačkou, tak je to O.K. Rozdiel medzi dvomi býva normálne aj oveľa väčší.
Jedná se opěrák zadní sedačky. Jsou tam dvě vyhřívací dečky a jejich odpory jsem porovnal multimetrem. Jen doufám, že jedna půlka nebude hořet na 80 °C a druhá třeba na 40 °C
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.