Dobrý podvečer Mám parkovací kameru a displej do auta, pokoušel jsem se vymyslet schéma zapojení. Moje myšlenka byla taková že si pro tenhle systém udělám v autě samostatnou elektriku . Chtěl jsem abych si mohl kameru zapnout až po otočení klíčkem v zapalování (nastartování) abych si nevybyl autobaterii proto to Relé 1. Dále jsem pak chtěl abych mohl kamerový systém zapnout samostatně spínačem (i při jízdě dopředu:D ) a zároveň aby se mi zapnula automaticky po zařazení zpátečky ale tím pádem tady může nastat kritický stav když budu mít zapnutý spínač , a zařazenou zpátečku Proto tam je to relé 2 , když nebudu mít zařazenou zpátečku spínač SP2 bude rozepnutý, a relé bude v poloze D B spojeno (viz schéma), pokud zařadím zpátečku tak se jakoby SP2 sepne a relé se přepojí do F B spojeno Vymyslel jsem to tak správně, nebo si odpálím baterku ? Ještě poslední dotaz, připojovat k relé paralelně diody kvůli zpětnému proudu (po rozepnutí )? Předem děkuji a doufám že pochopíte moji sáhodlouhou myšlenku
obrázek je pod tímto odkazem
Zobrazení v tomto okně zrušeno, obrázek je širší, než 800px.
Hill
Založen: Nov 19, 2004 Příspěvky: 1772 Bydliště: Wien
Zaslal: pá únor 11 2011, 18:31 Předmět:
Sahodlouhy je predevsim ten nadherny obrazek.Nebylo by jednodussi to cele chytit primo od zarovky?Popripade pokud by to melo byt oddelene tak napetim pro zarovku spinat rele?
Tím napětím od couvací žárovky spínám relé, to je jako automatika po zařazení zpátečky (že se to zapne vždycky) , já to chtěl udělat tak, že bych to mohl zapnout i bez zařazení zpátečky proto to tlačítko SP3 , to by umožňovalo zapnutí kamery bez zařazení zpátečky (relé je v tomto stavu nesepnuté) při zařazení zpátečky se to relé sepne a pojede to jakoby na druhý okruh
A ještě jeden dotaz, cívka relé má příkon 1,4 W tím nijak výrazněji neovlivním couvací světlo ne?
Já jsem asi natvrdlej , já se omlouvám ale furt to nějak nechápu Já jsem právě nedokázal vymyslet jak to udělat s diodama, protože by mě tam v jednom stavu nastal zkrat ( zařazená zpátečka a zapnuté tlačítko) pokud jsem to pochopil správně. Proto jsem to realizoval přes relé (pokud by to tak šlo)
Kamera je na 12 Volt, auto má baterii 12 volt. 1. relé proto aby se mi zapnula krabička s rozvodem elektriky pro kameru,displej atd. až po nastartování (otočení klíčkem) , nastartuju půjde mi elektrika -> zmáčknu vypínač -> půjde mi kamera ; nastartuju-> zařadím zpátečku -> půjde mi kamera , ale mám problém když zapomenu vypnout tlačítko a zároveň zařadím zpátečku -> pak nastane zkrat ne? To relé tam mám proto jak sem to nakreslil ve schématu , doufám že správně V poloze kdy není zařazená zpátečka si mohu kameru zapnout tlačítkem, v případě že zařadím zpátečku tak se mi do cívky relé přivede napětí ze ,,zpátečky" a kontakt se přehodí do druhé polohy kde není vypínač a půjde to vždycky
Já jsem vůl. ten přepínač mě nenapadl To by asi šlo A i využiju obě relé Jedno pro sepnutí elektriky po otočení klíčkem, a druhé pro sepnutí po zařazení zpátečky Možná by to bylo jednodušší pomocí tranzistoru ale už mám relé doma
Tak jsem to předělal na zapojení s přepínačem Děkuju za nakopnutí správným směrem Ještě poslední , opravdu poslední dotaz, je to takhle správně? A ještě dotaz, zapojit tam takhle ty ochranný diody? (viz odkaz) Je to tak správně? To je jedna z mála věcí která mi vrtá v hlavě, někdo říká že je zbytečné je tam dávat, někdo říká že tam mají být, já bych je tam radši dal, ale nejsem si jistej správností zapojení Všem moc děkuji za rady
staci na to par 6A diod...
od zpateckove zarovky das drat, na ten diodu tak, ze katodou povede ke kamere a anodou na zarovku (katoda je ten prouzek)
druhou diodu napojis katodou na vypinac a anodou na prerusovac blinkru, kde je trvale napajeni (pokud mas skodovku tak je to pojistka c.2,
na prerusovaci blinkru je napajeni jen tehdy, kdyz otocis klickem. nebo mozna pro tebe lepsi, pokud nechces hledat prerusovac, je vytahnout autoradio a bude to slabej cervenej nebo zlutej drat, na svorkovnici, kde jsou dva tlusta cernej a cervenej. ten slabej je pod napetim po otoceni klickem ten silnej porad. (jinak by autoradio zapomelo cas a datum, a taky klicek neutahne 10A ktere si radio vpohode vezme) _________________ bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
ty ochrane diody jsou tam n dve veci...
pokud to spina neakej vypinac, tak ti jsou napetove spicky pri odpadu rele vis kde... pokud to spina tranzistor, tak bez diody ti schori... a dava se jen dioda paralerne k relatku protoze ta druha tam zajisti, aby sel proud jen do rele, ale ta paralerne k rele zajisti, aby uz z rele zadny proud nesel... _________________ bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Banda: První relé tam je proto aby se mi sepnula krabička s elektrikou až po nastartování (otočení klíčkem) aby když odejdu od auta se mi nemohla vybít baterka kvůli mé zapomětlivosti:-) Druhé relé tam je proto, protože nechci připojovat kameru na napájení od světel kvůli odběru,ale jen na to couvací světlo napojím cívku relé, ta má odběr 1,4 W(cca 120 mA),
kdežto displej s kamerou mají cca 1,5 A (18W).
Milan222: Proč to zapojovat na přerušovač blinkru? Budu mít krabičku s mým elektro rozvodem (pro napájení kamery, displeje, a popřípádě dalších blbostí) Takže kdyžtak jen diody paralelně k Relé?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.