Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32331 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá březen 18 2011, 12:22 Předmět:
Říká se tomu "stržená trolej" a měly by tomu zabránit jisticí mechanismy v měnírně. Bohužel pokud je vedení delší nebo pokud je měnírna dimenzovaná na větší odběry v důsledku rozjezdů s velkou zátěží může to dojít až takhle daleko... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 25, 2008 Příspěvky: 464 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 20 2011, 11:36 Předmět:
Racius napsal(a):
a to mojím veľkým snom je ZMERAŤ skratový prúd troleju na niektorej z brnenských šalinových liniek
o metodike meranie nemám zatiaľ ani poňatia
Mas co delat ,1200A pri rozjezdu KT8 neni problem a vydrzi i vic vozu. Doporucuju merit na hlavnim nadrazi, mistni menirna je dost solidni. O vydrzi meniren svedci kazdorocni ohnostroje a fronta nastartovanych vozu z bastru az po pristaviste. A to je to skoro an konci napajenyho useku. Vezmi si umirnenych 50A na kazdy nahozeny vuz, vynasob poctem vozu v okoli, a pripocitej vsechny rozjety vozy od pristaviste po vozovnu komin. Na rozjety pocitej minimalne 200A na vuz.
Preju hrejive a zarive grilovani.
http://www.stream.cz/video/544525-rusky-vlak-a-vysoke-napeti
to je taky mazec. Něco podobnýho vidívám pravidelně na vlastní oči, když jedu každý ráno z KrPole do Heršpic, ale na tuto sílu to nemá. Při extra námraze elektriku nahradili brejlovcem.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32331 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 20 2011, 20:28 Předmět:
Taky to mám přímo před okny - cca 300m daleko od trati Pardubice - Olomouc, nějaký 4 promile stoupání a elektriky hnedle tahají oblouk. Stačí aby trochu namrzly troleje a je to jak ohňostroj - ona taky taková elektrika při rozjezdu "vezme" z 3kV troleje i 400A proudu, když už se hýbe tak přiměřeně míň, ale pořád to je nějaká ta stovka - dvě Ampér... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
My tady máme 25KV, takže ty proudy zas tak velký nejsou. Zato když nějakej "šalinář" je v plným zaběru a přejede sekčák, tak si člověk kolikrát vidí i jiskry padající k zemi.
Stejně je mazec, že na cestu z Brna do Prahy je potřeba dvousystémová lokomotiva..
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32331 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 20 2011, 21:17 Předmět:
Důvod hledej v 50.letech - tehdá bylo rozhodnuto, že se "sever" republiky zadrátuje "stejnosměrem" a "jih" dostane "střídavinu", aby se vybrala soustava, která bude mít lepší využitelnost... Kdopak by po 30 letech čekal, že se to udrží - a že to bude fungovat dalších 30 let, aniž by se někdo pokusil tohle prastarý (a nutno říct, že hodně BLBÝ) rozhodnutí zvrátit a natáhnout všude jednu soustavu... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Sjednocení soustav je technicky možné.
Nemožné je ekonomicky.
Jakou soustavu zvolit pro železnici (například 3 kV DC; 1,5 kV DC; 25 kV 50 Hz; 15 kV 16,7 Hz; ...). Viz Francie.
Každá sosustava má své výhody a nevýhody. Porovnání dvojice trakčních proudových soustav je minimálně na diplomní práci.
Dvě hlavní trakční napájecí soustavy v bývalém ČSR měly svá odůvodnění a předpoklady, které se mnohdy nepotrvrdily.
Šedá je teorie, zelený strom života. J.W.Goethe.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32331 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 06 2011, 17:44 Předmět:
O výhodách několika soustav se dá diskutovat - stejnosměr má jednodušší mašiny, což bylo důležité v době, kdy neexistovaly výkonové polovodiče schopné vestavby do lokomotivy a dalo se pořádně usměrňovat jen na stacionární měnírně (usměrňovače rtuťové nebo ignitronové), rozdíly v napětí jasně zviditelňují potřebu přenosu vyššího výkonu spíš pomocí vyššího napětí (výhody 3kV proti 1,5kV) - jenže to zase nese náklady na vyšší izolační schopnosti vedení a trolejí. U střídavých soustav nerozumím důvodu, proč v dnešní době používat "nesíťové" frekvence (16 2/3Hz a pod v Rakousku i jinde) - dřív se to dělalo proto, že výkonově zatížené vedení s takovou frekvencí mělo minimální vyzařovací vliv na "nedrážní" zařízení. Ale transformátory na nízkou frekvenci jsou nutně větší a těžší v porovnání s trafy na běžných 50Hz (naše střídavá soustava 25kV/50Hz) a krom toho, i stejnosměrné lokomotivy těch nejmodernějších typů jsou stejně "střídavé" - protože používají asynchronní trakční motory buzené výkonovými polovodiči. Můj osobní názor je, že sjednocení napájecí soustavy na 25kV/50Hz by přes nutnou konverzi trakčních vozidel mnohokrát zjednodušilo a zlevnilo vybavení drah - namísto měníren by stačily jen trafačky, ovšem bylo by mnohem složitější nasadit případnou rekuperaci brzdné energie, o které dlohodobě bájili projektanti pracující pro dráhy už před cca 40 lety - a dodneška ji nemá ani metro, u kterého by bylo s jejím zaváděním asi nejméně problémů (vzhledem k uzavřené síti, jízdnímu řádu, nekřižujícím se soupravám atd) - jejího zavedení na drahách v našich polohách se ale asi ještě hodně dlouho nedočkáme... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
O výhodách a nevýhodách soustav se dá diskutovat. Přenos výkonu na vyšším napětí je možno na trolejích zvládnout (soustavy 2x 25 kV, AC; 50 kV, AC).
Proč se v dnešní době používá snížený kmitočet 16,7 Hz (16 2/3 Hz byla zrušena). Důvod? Cena! Snížený kmitočet byl původně zaveden jako kompromis mezi síťovým kmitočtem 50 Hz a DC. 16,7 Hz jde ještě transformovat a současně se sníží transformační napětí v komutátorové kotvě. Jasné? Transformátory na snížený kmitočet musí mít mohutné jádro.
Na přeslechy do telefonních linek mají rozhodující vliv kmitočty slyšitelného pásma (od cca 70 Hz ???)
Moderní trakční vozidla mají jako pohonnou jednotku asynchronní stroje, nebo synchronní stroje s permanentními magnety ze vzácných zemin. Stroje jsou napájeny z frekvenčních měničů.
Pokud bych se dnes mohl rozhodovat a měl bych určit napájecí soustavu tak zkřížím současnou DC, AC 50Hz a AC 16,7 Hz. Vycházel bych právě ze soustavy AC 16,7 Hz.
Nevýhodou DC 3 kV je, že toto napětí je limitní napětí pro komutátorové motory i se skupinovým řazení; vypínání zkratu a vypínací přepětí. Střídavé soustavy 50 Hz jsou nesymetrické, současné stroje produkují široké spektrum vyšších harmonických, dovolují jen jednostranné napájení. U DC soustav je možno rekuperovat jen do sousední spotřeby. Pro 25 kV u ČD rekuperace zablokována pomocí zpětného wattového relé. V Maďarsku se běžně rekuperuje. Rekuperací se dá ušetřit podstatně méně než 10 % z celkově odebrané trakční energie. U metra také nepřekročíte 10 %. Při změně trakční proudové soustavy je nutno měnit i zabezpečovací zařízení... Sjednocení trakčních napájecích soustav se nedočkáme.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32331 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 06 2011, 20:10 Předmět:
Dost dobře nerozumím, proč od sebe odděluješ hodnotu 16 2/3 Hz a 16,7Hz, když těch 16 celých a 2/3 jsou 16,666 periodická neboli zaokrouhleně na desetinu 16,7. Že se tomu začalo říkat 16,7 místo 16 2/3 ještě neznamená, že se něco změnilo na celé napájecí soustavě. O indukovaném napětí v "komutátorové kotvě" vůbec nerozhoduje frekvence v troleji, protože většina lokomotiv střídavé trakční soustavy proud z troleje stejně nejdříve transformuje a následně buď usměrňuje v řízených usměrňovačích pro stejnosměrné trakční motory, nebo jím napájí frekvenční měniče ovládající asynchronní "trakčáky" - asi tolik k tomu dotazu, jestli mi něco je jasné. A dost dobře nerozumím té předposlední větě - proč by bylo nutno měnit zabezpečovací systémy při změně trakční soustavy? Ano, systémy kontroly napájení ano, ale "autoblok" a staniční řízení stavby vlakové cesty žádné změny nepotřebuje - musí být konstruované tak, aby nebylo ovlivňováno ani stejnosměrnou, ani střídavou trakční soustavou... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.