Ahoj, prosím velice bych potřeboval od někoho pomoc a pro Vás to bude určitě hračka . Rekonstruuji starší motorový stroj a potřeboval bych udělat kontrolku dobíjení jelikož jí předtím neměl. Je vybaven 12V malou (3,6Ah) baterií a dynamem s rozsahem 11,2V - 13,4V (měřeno) a 45W/80W(?) (vyčteno ze štítku). Mám tam jednu neobsazenou kontrolku a potřeboval bych nějak zařídit, aby se tato rozsvítila po zapnutí klíčku ( přivedu + z baterie ) a po zjištění napětí z dynama zhasla. Kdekdo mi radí rozpínací(?) relé ale já nevím po pravdě jak ho správně zapojit ani kde ho sehnat. Kdyby jste mi někdo mohl prosím udělat základní schema,odkaz a radu jak to zapojit opravdu by mi to velice pomohlo. Moc děkuji Jirka
Založen: Nov 21, 2005 Příspěvky: 1219 Bydliště: Pardubice
Zaslal: čt březen 15 2012, 14:52 Předmět:
U dynama s běžným systémem regulace je zapojena kontrolka dobíjení mezi svorku 15(napětí po zapnutí klíčku) a živý uhlík. Takže ani netřeba tozpínacího relé.
Ahoj děkuju Ti za odpověď ale pořád to nechápu. Z "dynama" mi vedou tři dráty.Červený, modrý a černý. Černý by mělo být - , červený dobíjecí cívka, modrý světelná cívka. Mezi které bych to tedy měl zapojit ? Přeci nemůžu dát na žárovku 2x +. Díkes. P.S.: Nevím jestli to nepletu a jestli místo dynamo nemá být spíš magneto. Prostě motor je z malého motocyklu ( tuším že se to jmenovalo Dandy50) .
S tvých informací jsem usoudil,že to není dynamo ale alternátor popřípadě magneto ,který dává střídavý proud.
Je tam nějaké relé a usměrňovač ?
Jsi schopen toto upřesnit ?
Popřípadě dej foto.
Potom snad bude možné poradit.
Ahoj, supr já na to kouknu a napíšu. Je mi teprve 14 tak se v tom zatím moc nevyznám ale tohle je pro mne nejlepsi skola takze vam za to dekuju. Zjistim a napisu
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.14b)
Hill
Tak bohužel asi nejsem schopnej dát vám info co chcete ale zjistil jsem následující : Černý = mínus a jde na záp.pól na baterku, Červený je + po nastartování a jde od cívky přímo na kl.pól na baterku (přes 7,5A nožovou pojistku), modrý je také + po nastartování a jde od druhé cívky (přes 10A nožovou pojistku ) do spínačky a poté do přepínače světel. Při připojení dig.multimetru na červený drát bez baterie ukazuje 4,5V-5V stejnosměrných a 8,5V-10,5V střídavých dle otáček motoru. Při připojení baterie ukazuje 14V-14,7V stejnosměrných a 0,29V-0,46V střídavých také dle otáček motoru. takže myslím si, že relé a asi ani usměrňovač tam nebude (ale nevim...). Připadá mi to stejný systém jako pionýr na kterym sem se učil. Snad to takhle bude stačit. Jinak se budu snažit údaje doplnit . Díkes všem za rady a pomoc
EDIT.: Ale i tak neporadil by jste mi teda nekdo s tim rozpinacim rele ? To by melo fungovat a je vicemene jedno jestli je tam magneto nebo ne. PLS
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18774 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá březen 16 2012, 6:50 Předmět:
Jenomže ta kontrolka by ti měla signalizovat snad to , že je aku dobíjen . A to zapojení od George je lety odzkoušeno , je spolehlivé , pokud tam máš dynamo . Ne nadarmo chceme od tebe fotku , ať již zdroje elenergie nebo "regulátoru" . Mnozí z nás se v podobných věcech šťourali a tak i jen podle tvaru "relé" by mohli vědět .
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: pá březen 16 2012, 7:41 Předmět:
Z popisu to vyzerá na napájanie svetelného okruhu skoro-striedavým napätím s regulátorom, ktorý prizemňuje jednu pól-vlnu. Osobitný výstup z generátora s jednocestým usmernením dobíja batériu. Tá slúži pre šartér a zadné brzdové svetlo.
Takto to je na niektorých KTM pre kross, ale dobíjanie sa tam robí veľmi malým prúdom, niekedy to nestačí ani na častejšie štartovanie.
No je to takový udělátko po dědovi něco ve stylu na samotě u lesa akorat ze to umi nejenom rezat ale i treba sekat travu. Az pojedeme s rodicema na chalupu tak vam to nafotim. No jenomze tam byl nejakej starej motor kterej uz nesel opravit tak ho tata vyhodil a jeden pan nam udelal takovej drzak prave na tenhle motor a ten je z motorky Dandy 50 SACHS. Takze by se vlastne dalo rict jak udelat kontrolku dobijeni na moto Dandy. Nasel sem nejaky schema ale tam pisou alternator a ja teda znam jenom alternator jak vypada v aute na motorce sem ho nevidel. Díkes
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18774 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá březen 16 2012, 11:59 Předmět:
Nyní je otázne , jestli vůbec potřebuješ na takovémto strojí akumulátor . Já bych se ho radši vzdal . Protože pokud se motor točí , tak i svítíš . A zapalování jde taky "samo" .
Páni děkuju takhle to možná i zvládnu jen doplním, že žárovka je 12V 1,2W. Já se teďka musím učit tak nemám moc čas ale večer až to všechno dopíšu se zase ozvu. Ale fakt díky všem
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.