Zaslal: so březen 17 2012, 14:11 Předmět: Solární dobíječka autobaterie
Zdravím chtel bych pozadat o radu na zadní okna v kufru meho auta chci dát solární clanky "baterie je v kufru" aby stále dobíjeli baterii jelikoz s autem jezdim dosti sporadicky.
Co me trápí je Jestli se musí obvod nejak specialne regulovat. A jestli neznicim baterii nebo solarni clanky kdyz se baterie dobije do maxima. Jde o 12V 80Ah baterii.
Jak by jste resili tuto situaci.
Diiky za napady nejsem elektrikar ale pokud mi zhruba shrnete jak by obvod mel vypadat ostatni si vyhledam sám dííky.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: so březen 17 2012, 16:50 Předmět:
25W by už mohlo stačit, ale ber to jako minimum. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Asi před deseti lety vyprodávali v Německu u Conrada takové panely do auta na udržování akku. Je to kanadský výrobek, má rozměry 29x9 cm, má 30 segmentů, kus kabelu a běžný konektor do zapalovače. V technickém popisu uváděli, že to dá do 12 V akku proud až 100 mA. Měřil jsem to, ale deklarovaný proud to dá tak 21.6. v pravé poledne kolmo ke slunci. Navíc je i na zadním okně auta filtr, který bohužel zeslabí právě složku světla, která je pro účinnost panelu nutná. Takže na přímém slunci v létě za oknem auta to nedá ani 50 mA. Ve výstupu je pouze dioda 1N4007. Ta tam musí být, protože solárním panelem teče poměrně velký zpětný proud při nedostatečném osvětlení. Regulátor proudu, či napětí není nutný, vnitřní odpor fotovoltaických článků je relativně velký, takže nabíjecí proud se omezí sám. Tento malý proud nemůže nijak ohrozit životnost autoakumulátoru, protože sami výrobci uvádějí, že samovybíjení je asi 1 Ah za den a to je zhruba ta hodnota, kterou ze solárního panelu dostanete do akumulátoru.
Založen: Nov 05, 2011 Příspěvky: 908 Bydliště: Boskovice
Zaslal: ne březen 18 2012, 8:37 Předmět:
Pokud teda nejde akumulátor občas dobíjet rovnou ze sítě, obyčejnou nabíječkou, co vychází ekonomičtěji, tak osobně si myslím:
1. Koupit panel příslušnýho napětí (12V rozhodně nebude stačit).
2. Paralelně ke svorkám přidat paralelní stabilizátor napětí podle obrázku 19 v datasheetu zde: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/3/074yxfos2h5s8aukijk5yg8id7fy.pdf (levý rezistor vynechat a tranzistor, například BD711, upevnit na pořádný chladič, mezi bázi a emitor tranzistoru střílím od boku rezistor 220R, napětí nastavit na zhruba 14,6V)
3. A nakonec připojit přes 1N4007 na akumulátor. _________________ Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19689 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne březen 18 2012, 9:26 Předmět:
Výkonem, kterého je po většinu roku stejně nedostatek, bych zase tak neplýtval ani v případě, že panel jede na špičkový.
Akumulátor 60Ah si bez problémů sám ureguluje napětí ještě při proudu 150-200mA. To je proud, který akumulátoru za těch pár hodin, kdy je panel může dát, v žádném případě neublíží.
Sériová dioda napětí sníží ještě asi o 0,5-0,7V, což obvykle nevadí, protože panely 12V mívají při zátěži jmenovitým proudem ještě napětí kolem 16-17V (sluneční maximum). Za sklem auta je třeba počítat proud odhadem maximálně poloviční, kdo se bojí o akumulátor nebo má strach z vodíku nahromaděného v interiéru auta, přidá si do série s panelem odpor 10 až 15Ω.
I to je samozřejmě ztrátové, podobně jako bočníkový regulátor (Schuntregler).
Obojí řešení vyhoví s panely tak do 15Wp.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.