Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: pá duben 13 2012, 15:35 Předmět: Mobil s foťákem 41MPx
To budou fotečky, co?
Koukám, megapixelová mánie ještě neskončila. Ze zoufalství se Nokia začala pářit s Micro&Softem a teď tohle- jen jestli pro ně slovo pixel neznamená subpixel z Bayerovy masky (RGGB). Ale i tak to by to byla s maličkým čipem a umělohmotnou optikou určitě kvalitka jako sviň, ale to jistě standardním konzumentům vadit nebude. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7149 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: pá duben 13 2012, 15:49 Předmět:
Přitom jsme mysleli, že už je na řadě MegaZoomová mánie... _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Čím víc pixel, tím víc foťák
Já akorát nechápu, jak mohl třeba Karol Plicka dělat takové fotky, když jeho foťák neměl aspoň 10 MPix.
Kdyby Plicka fotil na kinofilm, k čemuž se jako krajinář asi nesnížil, byl by to ekvivalent asi 68 Mpx na políčko.
Když fotil na 6x9 cm, bylo by to 420 Mpx na políčko, pokud jako krajinář fotil na desky 13x18... hanba mluvit, 1835 Mpx na desku. Proto Kotrba nebo kdo to byl, řekl že focení na deskáč vrací čas, vyfotíš ulici, máš na fotce ulici, vezmeš lupu, podíváš se jaký noviny čte ten pán naproti v kavárně, vezmeš větší lupu, přečteš si co v těch novinách píšou.
140, někdy i víc, ale čára je definována jako černý a bílý proužek, který generuje přenos kontrastu, a vychází se z toho, že pro sejmutí černého a bílého proužku potřebuješ aspoň 2 pixely, ne jeden. Film nemá zrno uspořádané v matici, ale stochasticky, takže se nedá mechanicky předpokládat, že vedle jednoho zrna bude stejně velké zrno ve stejné vzdálenosti a stačí na něj nalíčit další pixel. Ve skutečnosti se na rozlišení ještě dost zásadně podílí objektiv, který by měl umět víc, což staré objektivy uměly díky obrovským průměrům a díky malému počtu členů neměly takové problémy s poklesem kontrastu jako modernější 10 čočkové objektivy, které rozptyl umějí kompenzovat potažením ploch.
Už ma štve ako mi vždy zamrzne google, keď chcem spustiť video na niektorej stránke - kedže mám spustený google inkognito, aby som vždy všetký stránky otváral znovu
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4148 Bydliště: Zlín
Zaslal: so duben 14 2012, 7:41 Předmět:
Crifodo: já vím. Chtěl jsem tím říct, že dneska se jaksi nosí mít co nejdražší foťák, aspoň za dvacítku, a když už teda kompakt nebo mobil, tak s co největším rozlišením. Co na tom, že to akorát víc šumí. Většina lidí s tím foťákem ale stejně neumí vůbec zacházet, neví ani kdy používat blesk, o kompozici nemluvě. Pak ty fotky podle toho vypadají. Ale prostě bez drahého foťáku pěknou fotku neuděláme, že...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19887 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so duben 14 2012, 9:10 Předmět:
Když už jste to nakousli, tak mnoho z fotek, které sbíraly ceny na mezinárodních soutěžích, bylo pořízeno přístroji typu BabyBox (od Kodaka, také různými měcháči nejen od Kodaka), Bellaluxa (Bilora-Werke), Pionýr či Pionýr 2 (Druopta), všechny s málo světelnými dvoučočkovými objektivy, ten první dokonce pevně zaostřený od 2m do nekonečna. V lepším případě se u nás fotilo Ljubitělem, na kinofilm byly v oblibě výrazně dokonalejší Etareta, Penti, Werra, Smena... ostatní a ještě lepší(?) přístroje se objevily na trhu až mnohem později, přesto počet skutečně dobrých fotografii za jednotku času nějak nerostl.
Pravda je, že mnozí propadali komplexu méněcennosti, když nesehnali přístroj s všemožnými automatikami a objektivy vyvalenými do fantastické světelnosti, ale, když už se jim to podařilo, stejně jim to moc nepomohlo: neuměli se dívat, využívat světla a pracovat s ním, či z možností, které jim dokonalejší technika nabízela, zvládli využít jen zlomeček... zkrátka takový přístroj měl na prodejně zbýt na někoho, kdo si ho zasloužil víc... - to nemám ze své hlavy, to napsal jistý Ludvík Souček (kolem roku 1966) a potvrdila to řada dalších.
Také záleželo na materiálu: takový černobílý negativ Fomapan N21 naexponovaný a vyvolaný jemnozrnnou vývojkou počátkem sedmdesátých let se vyplatí skenovat i ve vyšším rozlišení, než 3200dpi (snímek 6x6 tak vydá ve stupnici šedé soubor BMP o velikosti zhruba 60MB) a zrno ještě nijak výrazně neruší. Stejně pojmenovaný film téhož výrobce vyrobený a vyvolaný o 10 let později stejným postupem už je tak zrnitý, že 2400dpi je moc a musí se použít vyhlazování. Inu, stříbra bylo málo, snad jsem tehdy i věděl, čím tu směs do emulze nastavovali. Je zajímavé, že filmy ORWO si vlastnosti držely lépe, také byly občas ke koupi filmy Ilford, které kreslily velmi pěkně, zvlášť, když si jeden navážil a namíchal vývojku podle jejich receptury...
Takže z políčka některého kinofilmu lze dostat rozlišení do 25Mpix, vyšší už postrádá smysl: u černobílého materiálu kvůli zrnu, u barevného také a navíc kvůli rozptylu světla v tlustém nánosu citlivých vrstev (což výrobci často paradoxně vylepšovali přidáním dalších vrstev, někteří však i úspěšně, například Fuji).
Reálné rozlišení světlocitlivých materiálů je tedy nejméně cca 75Mpix z formátu 6x9, z formátu 6x6 lze úspěšně dostat přes 50Mpix (ovšem ne vždy se hodí čtvercový formát, takže je vhodnější počítat s ořezem až na formát 6x4,5, to měl například BabyBox nebo Flexaret VII s adaptérem, a z toho snímky v rozlišení od 33Mpix nahoru). A z kinofilmu lze někdy dostat zmíněných 25MPix, většinou však stačí něco mezi 10 a 20MPix.
Tolik k možnému rozlišení "klasické" fotografie.
Nakonec to stejně dopadne tak, že se snímek ořízne a přesampluje do rozlišení použitelného na webu...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15736 Bydliště: Olomouc
Zaslal: so duben 14 2012, 9:34 Předmět:
Fotky jak Plicka dnes umí udělat každý blbec. Není to o foťáku, ale o tom, co dotyčný fotograf vidí bez něho. Fotit se dá i se starým foťákem, ale musí se vědět jeho vlastnosti. Lepší 2 čočky ze skla než 6 z plastu. Já mám foťák za 25 klacků, ale nevidím v tom žádný zázrak. Stačí se podívat, co vyfotí někdo když mu to půjčím na to jeho cvaknutí. Většinou je to na výřez a zpracování ve fotošopu na čtvrť hodinky. Zajímavé je také to, jak lidi naprosto bez viditelného důvodu fotí některé záběry na výšku a pak se s tím mlátí v PC, co jako s tím.
Jsem stále toho názoru, že dobrá fotka má mít konečný výřez již při cvaknutí a je jedno jestli foťákem za 15 stovek nebo 15 tisíc. A taky by z ní měl mít cizí divák dojem, že má větší přínos než jen pamatováka pro majitele, co neměl čas se na něco podívat podrobněji nebo déle. Vždycky rozčiluji (to si neodpustim) známé hodnocením fotky z "Ameriky či Austrálie", která je doopravdy focena za domem v Horní Dolní. Prostě se dá přiřadit všude kam si někdo vzpomene.
To je pravda, asi je dobře (protože je to blíž realitě), že posuzuješ směs subjektivních a objektivních faktorů, které se vyskytnou v praxi. Něco k tématu jsem našel na webu http://pic.templetons.com/brad/photo/pixels.html
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.