Zaslal: po červen 25 2012, 11:26 Předmět: Záhada v zapalování od motorky
Zdravím, odešel mi rotor zapalování staré sekačky s motorem BD1S. Zapalování je klasika jako na motorce - cívka, kladívko ,kondík a vysokonapěťová cívka.
Rotor magneta plní i funkci větráku chlazení a proto je tak masivní, že se po zpuchření hliníku rozletěl vlastní vahou na kusy.
Tolik k popisu zařízení a teď ten problém - řekl jsem si že zkusím idukční cívku magneta nahradit akumulátorem, i za cenu toho, že by ten motor běžel hodinu a pak musel akumulátor na nabíječku.
Připojím mínus na kostru a plus na konektor do místa kde je společný šroubek pro dráty ke kondíku a VN cívce. Cívku indukční jsem odpojil aby to přes ní nešlo na kostru a do zkratu.
Když je kladívko rozpojený tak to na svíčce motoru prská jak z partesu bohužel jen ve chvíli, kdy rozepnu ručně + drát na konektoru baterky. Když baterku napojím napevno a spínám a rozepínám kladívko zapalování tak to ani neškrtne, ( steně tak můžu zapínat a vypínat konektor u baterky když je kladívko spojený - tak by to ale mělo samozřejmě být - jiska má skočit až když se kontakt kladívka přeruší ).
Je chyba v použití slabého akumulátoru, nebo mám blbě zapojení? Když to spínám na baterce lítá jisker jak na ohňostroji takže se zdá, že by to mělo fungovat ale někde je zakopaný pes.
Založen: Aug 18, 2005 Příspěvky: 754 Bydliště: Chrudimsko
Zaslal: po červen 25 2012, 12:04 Předmět:
Jestli to chápu správně, tak se Ti rozpadl rotor a zbyl Ti střed, který je vačkou a spíná kladívko a kombinovaná cívka se dvěma vinutími VN a NN, tu odšroubuj a dej pryč. Musíš si sehnat klasickou válcovou zapalovací cívku podle napětí na aku 6 nebo 12V. Pak zapojíš + na vývod označený zpravidla 15 zapalovací cívky. Druhý vývod cívky , označený zpravidla 1 zapojíš na kladívko (izolovaný kontakt) . Druhý kontakt kladívka je kostra. Na spoj kladívka a cívky připojíš kondensátor 0.22uf proti zemi(doporučuju originál) a - připojíš na kostru. VN vývod na svíčku, doporučuju měděný VN kabel. Zapalování se seřizuje podle návodu na motor. Případně použít VAPE, ale to už nějakou korunu stojí.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po červen 25 2012, 12:48 Předmět:
vombat napsal(a):
Musíš si sehnat klasickou válcovou zapalovací cívku podle napětí na aku 6 nebo 12V. Pak zapojíš + na vývod označený zpravidla 15 zapalovací cívky. Druhý vývod cívky , označený zpravidla 1 zapojíš na kladívko (izolovaný kontakt) . Druhý kontakt kladívka je kostra. Na spoj kladívka a cívky připojíš kondensátor 0.22uf proti zemi(doporučuju originál) a - připojíš na kostru. VN vývod na svíčku, doporučuju měděný VN kabel.
Kladívko rozepíná excentr na ose.Celý rotor jsem musel vyhodit. Rotor byl hliníkový odlitek ve kerém byly nalisované magnety a ty, jak hliník zoxydoval vyletěly z bloku ven.
Zapojení tak jak píšete mám
- na kostru
+ na šrobku společném prro kondík vývod pro VN cívku
plášť kondenzátoru je samořejmě ukostřen čili mínus, přesně jak uvádíte.
Takže by to mělo fungovat tak, že ve chvíli kdy kladívko rozpojí kontakt (předstih nechám stranou) tak VN cívka kopne a svíčka hodí jiskru. Bohužel mi to dělá to, že k výboji dojde až ke chvíli kdy ještě navíc ručně přeruším drát mezi + baterie a tím společným šroubkem. Dokud je baterie připojená natvrdo, tak svíčka jiskru nehodí.
Kondík i vn kabel jsou nové a při ručním přerušení kontaktu baterie jiskra přeskočí, takže vedení mezi svíčkou a zapalováním je stoprocentně funkční.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po červen 25 2012, 16:03 Předmět:
totak napsal(a):
Bohužel mi to dělá to, že k výboji dojde až ke chvíli kdy ještě navíc ručně přeruším drát mezi + baterie
a tím společným šroubkem.
Dokud je baterie připojená natvrdo, tak svíčka jiskru nehodí
máš tam někde zkrat ! Buď je probitý kondík,
nebo máš v háji upevnění (odizolování)kladívka,
nebo je šlus uvnitř cívky proti kostře !
. . . do přívodu od baterky dej žárovku a pomalu protáčej s vyndanou svíčkou motorem.
Ta žárovka musí blikat !
Pokud blikat nebude a bude trvale svítit nebo žhnout,
hledej ten zkrat !
Odizolování kladívka? Jak jsem pochopil z druhého ohlasu kladívko dělá kostru a při rozpojení teprve dojde k nabití kondíku a ten následně kopne proti VN cívce nebo se pletu?
Fotit cívku nemá smysl, je z pionýra. Teda je stejná pro jistotu jsem ji vydal z funkčního pincka protože je shodná. Pionýr na tu starou chodí taky. Kondík probitý nebude, kupoval jsem nový protože zapalování před tím než se odporoučel rotor blblo a někde jsem vyčel že kondezátory bývají často na vině.
Trik se žárovkou vyzkouším.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: po červen 25 2012, 20:02 Předmět:
totak napsal(a):
Odizolování kladívka? Jak jsem pochopil z druhého ohlasu kladívko dělá kostru a při rozpojení teprve dojde k nabití kondíku a ten následně kopne proti VN cívce nebo se pletu?
ale jistě !
kladívko je odizolováno !
uzemňuje se přes ten druhý kontakt !
podívej se sem !!!
jeden izolátorek je pod pérkem, co je tam ten šroubek s kablíkem a kondík
a druhé odizolování je mezi tím trnem co se na něm to kladívko hýbe . . .
další odizolování je také ten kousek fíbru, který dosedá na vačku.
Občas bývá zkrat na šroubku, kde chybějí fíbrový podložky, někdy bývá prodřená silonová trubička na tom trnu . . .
Tohle je potřeba pořádně prověřit . . . právě tou žárovkou(zkoušečkou).
Budu to muset asi opravdu nafotit, protože na mém zapalování je jestli jsem doře koukal kladívko na kovové osičce bez izolace a ještě upevněné pérkem, které je taky samozřejmě kovové a drží na osičce takže má jeden kovový konec na osičce a druhý na kovovém kladívku. Tím pádem vlastně indukční cívka po celou dobu otočky osy indukovala proud proti kostře a teprve při rozpojení jde proud do kondíku.
Moje zapalování má indukční cívku jednu a mnohem mohutnější než ty čtyři na pionýru ale to je dáno asi tím že si v tom prostoru mohli konstruktéři dovolit větší magnety a je to konstrukčně starší motor.
Aby bylo jasný o čem se bavíme, jde o motor který mají frézy PéeFky. Proto taky ten rotor dosloužil a nový se shání za cenu motoru. Jinak bych se nezdržoval vymýšlením bateriového napájení a koupil nový díl. bohužel péefky jsou v kurzu a proto je cena dílů přemrštěná.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12170 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: út červen 26 2012, 6:39 Předmět:
totak napsal(a):
Aby bylo jasný o čem se bavíme, jde o motor který mají frézy PéeFky. Proto taky ten rotor dosloužil a nový se shání za cenu motoru.
právě že to jasný není, buď mě, nebo tobě !
pořádně to nafoť a dej to sem !
je možné, že máš odizolovaný ten druhý kontakt ! Nebo měl by být !
A na něj máš přívod od cívky a kondík . . .
dej sem fotku, jinak se nepohnem dál !
Naposledy upravil ok1hga dne út červen 26 2012, 9:40, celkově upraveno 2 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.