Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: út červen 26 2012, 22:52 Předmět: Problém s dynamostartérem- startuje, ale nedobíjí.
Ahoj, předem se přiznávám, že dynama nejsou moje silná stránka. Avšak stala se mi nemilá věc- na mém stroji tříkolovém se mi najednou rozsvítila kontrola dobíjení. Vzhledem k tomu, že jsem byl docela daleko od domova a sebou neměl nářadí, tak jsem nechal svítit jen parkovačky a dojel domů (cca 40km). Po rozborce jsem zjistil následující: napřed sjeté uhlíky, po výměně šlo krásně startovat, ale pořád to nedobíjelo. Tak jsem změřil napětí na svorce M, bylo tam kolem 1,3V. Říkám si- relátko špatné (kuchnul jsem jej, zcela zeškvařená cívka). Po menším shánění (a následovném zjištení že jsem vůl- doma jsem měl z dřívějška koupené jedno originál relé) jsem sehnal relé z Magnetonu Kroměříž, kopie původních z 60. let. Proběhla výměna, nastartování, a opět nedobíjím. Napětí na svorce M opět kolem 1V.
Podezření padlo na stator, když měřím ohmicky vývod M proti zemi, ukazuje to nějakých 7kOhm.
Teď konečně ta otázka- dá se pomocí regulovatelného zdroje nasimulovat budící napětí do statoru tak, abych měl jistoru, že je opravdu vada v něm? Jaké nastavit napětí a proud? Nebo existuje nějaká měřící soustava (vyrobitelná v amatérských podmínkách)? Našel jsem nějaké návody, kterak zkoušet přes žárovku, ale to je podle mne trochu humpolácké, navíc se asi nedá zjistit, zda je problém v rotoru nebo statoru.
Existuje nějaký zaručený způsob, jak odzkoušet funkci dobíjení na dynamostartéru 12V/150W?
Díky moc
P.S.: pro rýpaly- funkci vyhledávat jsem použil, ale bez relevantního výsledku
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st červen 27 2012, 5:00 Předmět:
Použil jsi špatně nebo zmizlo , někdy si říkám , že věci mizí . Ale bylo zde dlouhé vlákno i se schematy . Hledal bych chybu ve statoru , respektive celého jeho obvodu . No já když zadám dynamostarter , tak mi 4 vlákna vyjedou a ukončení jednoho :
tak to uzaviram...
k memu prekvapeni po ocisteni jsem zjistil, ze ma dynamo druhy konec buzeni jako motorka spojeny s D+, takze jsem to odletoval a omoci dratu vyvedl na cokoladu kterou jsem prisrouboval na pasek krijici uhliky... z cokolady vedl do regulu a DF jsem uzemnil. dynamo na volnobeh dava tesne po nastartovani kolem 13V a kdyz to proslapnu a pustim tak dava pekne nastavenych 13,95V na volnobeh. ani pedal nadoraz nezpusobi vychylku napeti... ted me ceka predelat zbytek elektriky po puvodnim majiteli... on se v tom vrtal a dal tam regul, ktery je urcen pro hjine dynamo ktere buzeni pripojuje na + a neukostruje ho.
Ta řešení z vyšších odkazů jsou spíše náhodná , pak končí i takto :
Není to první ani poslední takto zničené relé ve velorexech. Než abych se stále mordoval s dobíjením, které stejně moc nefungovalo jelikož výkon dynama nedosahuje potřeb spotřeby osadil jsem velorex alternátorem z trábanta 42A cca 600W, ale ůplně na pohodu stačí ze škody 100 35A altík.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 27 2012, 10:45 Předmět:
Pánové, díky za tipy, ale stránky velorexy.cz samozřejmě znám a používám je. Kolem Velorexů se motám delší dobu.
Šlo mi o to, zda někdo nemá tip na trochu sotisfikovanější metodu otestování statoru, více méně nasimulování provozního stavu. A při této simulaci měřit nejen výstup na baterii (i když to je základ), ale taky ověřit co jde do buzení.
S alternátory jsem se dřív potkával docela často, ať už u osobních, tak i nákladních automobilů (a předělání na Velouše jsem už viděl několikrát, avšak beru to až jako poslední možnost), tam bych se tak nesekl. Ale dynamo je pro mne pořád zahaleno v jakémsi mlhavém závoji a pořád mám pocit, že o něm vím málo.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 27 2012, 11:09 Předmět:
BOBOBO- to je jasný, zkrat na kostru tam není (je tam těch 7kOhm, což mi na druhou stranu připadne nějak moc).
Chtělo by to nějaký postup, jak odzkoušet dynamo bez dobíjecího relé, pokud možno s nadefinovanými hodnotami buzení. To by hned mělo jít poznat, zda to je OK.
Chyba rotoru- je možné, že by byla taková chyba rotoru, která by se projevovala nedobíjením, ale startovat šlo? Pokud to chápu správně, tak vinutí na rotoru je totožné i pro startování, i pro dobíjení. Liší se to v tom, že při startu na rotor přivedu napětí z akumulátoru, kdežto při dobíjení beru napětí (potažmo proud) z rotoru přes uhlíky, jeho hodnotu reguluji právě regulátorem, který řídí napětí na budícím vinutí.
Potom mě nenapadá jaká by mohla nastat chyba na rotoru, aby to startovalo, ale nedobíjelo. Ovšem, jak říkám, dynama jsou pro mě dost nepochopitelné stroje
Díky za podněty
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st červen 27 2012, 11:31 Předmět:
Tam máš urvaný drát , plácnu kolem 20 spíš míň Ohmů to musí mít . Ale jistě jsi četl ty dodané odkazy , statorové dobíjecí vinutí začíná od plusu a jde na přepínací kontakt relé ! No a když spojíš ten konec do relé s kostrou za běhu motoru , tak musí napětí na výstupu dynama bez připojených aku vyskočit . Pro jednoduché samonabuzení dynama je důležité , aby rotor živil jen stator !!
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 27 2012, 14:03 Předmět:
Teoreticky jo, ale já pořád nemůžu vstřebat to zapojení výkonové části statoru. Jsou tam tři štefty M6, ke kterým se připojují kabely od křížáku. Zkusím nakreslit zapojení, jak mi uvízlo v hlavě:
Založen: Feb 09, 2009 Příspěvky: 22 Bydliště: Jihlava
Zaslal: st červen 27 2012, 18:25 Předmět:
Co Ti na křižáku není jasný.Mění jen směr točení.Pokud to startuje,tak je kotva OK.Dobíjení vyzkošej tak,že obpoj buzení (M) od regleru,do +B zapoj Ametr nastartuj a M připoj na +B.Pokud je budící vinutí a uhle OK,tak by to mělo dobíjet.Ještě než toto provedeš,tak by bylo dobrý vědět jestli je regulace plusová nebo mínusová.Neplést s ukostřením bat.to je úplně něco jiného.Je to systém zapojení bud.vinutí.Nakresli odkud kam je připojeno bud.vinutí pověš to sem a já se posnažím Ti pomoci.Nebo napiš na můj email.elmohomola@seznam.cz.Přeji hodně úsměchu a hadrákům zdar.Nicméně pokud bude regulace taková či onaká tímto nic nezničíš,ale při obrácené dynamo nedá ani drc.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: st červen 27 2012, 23:37 Předmět:
elmohomola1- ahoj, křížák vstřebávám zcela v pohodě, ten je logický. Ale mám problém se zapojením vinutí ve statoru, tam si nejsem vůbec jistý. Dneska jsem sundal stator, mrklo na mě toto: (stator1.jpg)
Po tom, co jsem málem uvařil trafopájku, to vypadá takhle: (stator 2.jpg).
Potom jsem měřil stator zastudena ohmetrem, vyšlo mi tohle náhradní schema: (Nahr. schema dynama.JPG).
Regulace by asi měla být plusová, tváří se to tak, že jeden konec budícího vinutí sedí na GND. Když nastartuji, tak na svorce M není skoro nic, tudíž i kdyby byl stator v pořádku, není dynamo buzeno a nemůže dobíjet. Zkoušel jsem dvě relátka, jedno novodobé, druhé ještě origo Made in CS. Obojí nové, nepoužité.
Potřeboval bych to porovnat s nějakým funkčním statorem, pak bych se cítil pěvnější v kramflecích...
Mám trochu strach budit dynamo přímým napojením budícího vinutí na baterku- přce jen je to vše už přes 40 let staré. Nebylo by lepší třeba přes žárovku?
Každopádně to zkusím a dám vědět jak jsem dopadnul. Zatím díky moc a ozvu se i na email (sakra, Slavkov je už v sobotu a já jsem zatím namydlený )
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt červen 28 2012, 7:09 Předmět:
Máš to celé silně zapráskané uhlíkovým prachem . Až to umeješ , tak by jsi měl najít bez zapojených kartáčů jen vodivé spojení toho šroubu co jsi pájel D a konce vinutí na M . Od všeho ostatního musí být izolované , zvláště od svorek S1,2 i kostry . Jinak je chyba . Nemusíš se bát zapojit budící vinutí dynama na aku , při nízkých otáčkách je na něm běžně až 13,5V . Jeden dobrodruh zkouší izolaci mezi budícími vinutími síťovým napětím , tak se prý nejrychleji odhalí vodivé můstky , které jdou někdy zaizolovat (nebo umýt) .
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.