Založen: Oct 05, 2012 Příspěvky: 588 Bydliště: Brno [JN89GE]
Zaslal: út duben 30 2013, 21:03 Předmět: Nabíječka autobaterií
Zdravím, do rukou se mi dostala hodně stará nabíječka baterií 6V a 12V ale než jsem s ní začal nabíjet tak jsem jí přeměřil a naměřil u polohy 6V 9V a u polohy 12V jsem naměřil 20V. Není na nabijení 12V autobaterie 20V moc ?
Co bych měl přidat aby místo 20V bylo 13,8V ?
Schéma nabíječky v příloze
PS. Trafo přemotávat nebudu
Založen: May 21, 2008 Příspěvky: 1420 Bydliště: near Liberec (JO70MT)
Zaslal: út duben 30 2013, 21:13 Předmět:
Nějak mi na tom schematu chybí usměrnění a ani to spojení sekundárních vinutí se mi nějak nezdá.
Pokud ale je transformátor "měkký", tak naměřená napětí naprázdno jsou zcela normální. Chtělo by to měřit ta napětí při zatížení např. žárovkou do světlometu, to by o této nabíječce řeklo víc.
Naposledy upravil jirkati dne út duben 30 2013, 21:15, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 22, 2005 Příspěvky: 1440 Bydliště: Kunratice u Prahy
Zaslal: út duben 30 2013, 21:15 Předmět:
Baterie se nabíjí proudem a ne napětím. Aby proud do ní tekl tak zákonitě musí být napětí nabíječky větší.
Ale nabíjet jde jen stejnosměrným proudem. Na schematu poněkud chybí aspoň jedna dioda. Bez ní se baterka nenabije a nenabije _________________ Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Založen: Feb 22, 2005 Příspěvky: 1440 Bydliště: Kunratice u Prahy
Zaslal: út duben 30 2013, 21:54 Předmět:
Napětí plně nabité baterie je cca 17 V. Na 13 až 14V se nabíjí v autě aby nezačala plynovat. Jenže tak se sice dobíjí ale nenabije. Pokud se občas nenabije až do znaků úplného nabití tak zvolna odchází.
To je v zájmu výrobců a proto o tom taktně mlčí. Pak se musí každé tři, max pět let koupit nová baterie. A neználkové publikují nabíječky s omezením napětí na 14V. To ovšem nejsou nabíječky ale jen dobíječe. _________________ Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1383 Bydliště: na vejminku
Zaslal: st květen 01 2013, 8:24 Předmět:
jasin napsal(a):
Napětí plně nabité baterie je cca 17 V. Na 13 až 14V se nabíjí v autě aby nezačala plynovat. Jenže tak se sice dobíjí ale nenabije. Pokud se občas nenabije až do znaků úplného nabití tak zvolna odchází.
To je v zájmu výrobců a proto o tom taktně mlčí. Pak se musí každé tři, max pět let koupit nová baterie. A neználkové publikují nabíječky s omezením napětí na 14V. To ovšem nejsou nabíječky ale jen dobíječe.
Zhruba dvakrát do roka baterku v autě odpojím a nabíječkou s limiterem 15,6V baterku nabiju. Hlavně před zimou. Baterka BOSCH drží devátým rokem. Skutečně potřebuje alespoň minimální péči, nebo další varianta je vyměnit po čtyřech letech auto i s baterkou za nové...
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1383 Bydliště: na vejminku
Zaslal: st květen 01 2013, 11:36 Předmět:
V předchozím příspěvku jsem nikomu nic nevnucoval, každý nechť se zařídí podle svého. Fakt je, že baterka v autě se nikdy nenabije s nastavenými 14,1 nabo 14,2V na plnou kapacitu, tak proč jí občas nedat co jí patří.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32377 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st květen 01 2013, 12:25 Předmět:
Jodr napsal(a):
V předchozím příspěvku jsem nikomu nic nevnucoval, každý nechť se zařídí podle svého. Fakt je, že baterka v autě se nikdy nenabije s nastavenými 14,1 nabo 14,2V na plnou kapacitu, tak proč jí občas nedat co jí patří.
Už drahně let se v automotive používají nabíjecí regulátory nastavený už při výrobě, takže není nutno je po půl roce donastavovat, jako to vyžadovávaly starý elektromagnetický "kotvičkový" regulátory. Napětí nastavený na nich pro drtivou většinu dnešních aut je 14,4-14,5V - je to mez, kdy Pb akumulátor právě ještě nezačíná bouřlivě plynovat. Tahle napěťová mez bylavybraná právě proto, že v akumulátoru je v ten moment UŽ asi 80-85% jeho nominální kapacity a JEŠTĚ nenastává intenzívní ztráta vody rozkladem elektrolytu ani jeho ztráta jako takovýho vinou rozstřiku - to by ještě navíc vedlo k intenzívní korozi okolí akumulátoru. Proto se regulátory nenastavujou na vyšší napětí - žádnej jinej důvod není... Ty dvě žárovičky, kterýma tu nabíječku zatěžuješ na fotkách, jsou pro ni směšný polechtání. Dej jí jako zátěž aspoň jednu halogenku H4 12V - 55/60W s oběma vlákny paralelně a pak změř napětí...
@Buddyns - změř napětí na zapnutý nabíječce s připojenou baterkou po 16h nabíjení. Jestli tam naměříš 20V, budem se bavit dál o tom, jestli to škodí nebo ne. Jestli tam naměříš něco kolem 16,5 - 16,8V a baterka přitom bude bublat jako šumák, je všecko v pořádku a nabíječku můžeš používat... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.