Zaslal: po květen 06 2013, 10:43 Předmět: Regulace otáček jednofázového motoru
Dobrý den, dostal jsem za úkol vyřešit regulaci ( zpomalení) 1f motoru k brusce na pásy. Údajně motorek prý posunuje pás moc rychle a bruska to nestíhá brousit, takže je potřeba snížit rychlost posuvu , ale nikdo neví o kolik. Jelikož s tím nemám zkušenosti, tak bych se chtěl zeptat vás jak by jste to udělali. První co mě napadlo změnou skluzu , ale na ten motůrek to není skoro žádná zátěž. Pak jsem někde četl ,že by mohl pomoct regulátor otáček z vysavače. Upřímě ani nevím co to je, nikdy jsem to v žádnym ani neviděl. Co si o tom myslíte? Nebo nějaká pwm regulace? přemýšlel jsem, že bych do motoru pouštěl jen kladnou půlvlnu, to by se otáčky snížili na polovinu ne?
edit: fotka http://xipic.eu/nahlad.php?id=ohuj6lbl_20130506_111949.jpg
Založen: Aug 10, 2007 Příspěvky: 669 Bydliště: 3 km od Humenného
Zaslal: po květen 06 2013, 10:50 Předmět:
to vyzerá na asynchrónny motor, tam sa otáčky menia zmenou frekvencie, regulátor z vysávača a pod. sa nedá použiť, ten je len pre komutátorové motory, EDIT: takže sa to dá vyriešiť frekvenčným meničom, alebo ešte niečo s tou prevodovkou
děkuji za odpověď, na f měnič se strýc "kroutí jak pochcanej šnek" a s převodovkou hýbat nechce, to už jsem mu taky navrhoval. Oni ty frekvenčňáky jsou drahý a jak už jsem se dočetl cituji:
"Není to tak úplně jednoduché, ale jde to. Je ale třeba použít měnič na jednofázový motor, který posouvá fázi jen o pí/2 a ten se zapojí tak, že se společný uzel motoru připojí na kapacitní dělič a zbylé 2 cívky na 2 fáze měniče, nebo se použije 3f. měnič a střed se zapojí do místo 3tí fáze. Jen pozor na napětí."
Pokud by to měl být měnič pro 1F tak tam nemusí být žádné kapacitní děliče.
Není to zas taková raketová věda, klasický měnič se vstupem 1x230 a výstupem 3x230, 1 na střed, 1 na hlavní vinutí a poslední přes kondenzátor o původní hodnotě děleno 3 na pomocné vinutí. Dá se i vynechat, ale pak motor mění neustále skluz, zahřívá se a netáhne.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18731 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út květen 07 2013, 5:23 Předmět:
No tak jestli ti doma leží teslácký blok např. 635ka , tak k ní dej generátor a zkus to budit tím . Ty bloky jsem kupoval za padesát Kč . Ale profi bude frekvenční měnič . Nebo ten motor vyhoď a napasuj tam vrtačku . Třeba letitej narex ten do 16ky průměru a ten budeš řídit tyristorovým regulátorem ze součástek ze šupliku . Tak bych to řešil doma já .
Založen: Nov 05, 2011 Příspěvky: 908 Bydliště: Boskovice
Zaslal: út květen 07 2013, 7:54 Předmět:
Pokud má motor minimální zatížení, dalo by se taky zauvažovat nad přidáním nějaké umělé brzdy s "ventilátorovou charakteristikou" a zauvažovat kolem regulace napětím, respektive třeba jen přidáním výkonovýho rezistoru do série s motorem. To pro úplnost... Mrkni: _________________ Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
děkuji za odpovědi, ten motor podle mě má minimální zatížení, půjdu to tam zkusit jakou sílu musí vyvynout, ale myslím , že to je skoro nic. Taky je tam broblém ten, že motor po hodině chodu je jak "pětník" nedá se na něm udržet ruka a snížení otáček to ještě zhorší. Kdyby fungovala ta regulace napětím, tak by bylo po problému zkusím něco vymyslet . Jinak ten nápad s tou vrtačkou je dost dobrý. Nechám si to jako náhradní plán.
děkuji všem za reakce. uvidíme jak se to vyvrbí.
koukal jsem se na to a uhlíky tam nikde vidět nejsou. nemám v tomhle moc praxe, tak nevím, ale myslím ,že to je 1f. nemůžu to rozdělat protože je to potřeba pořád, zatím. ze strejca nakonec vypadlo , že to chce regulovat v celém pásmu, od 0 až po Nn otáčky. Tak to asi dopadne na ten frekvenčňák.
vrtačku tam prej nechce, že to chce mejt takhle origo. V novější verzi tej brusky , ta regulace už prej je. Je tam u toho prý stejný motor a ani rozvodka se nezměnila. Až bude čas tak se zajedu kouknout jak to mají vyřešený u toho novýho typu a ubastlim to podle toho. nejspíš
Jestli na tý fotce je ten Tvůj motor, tak ta vrtula je tam celkem na nic, protože tam chybí dekl, který směruje proud vzduchu na žebra motoru (bez deklu Ti jde vzduch pryč od motoru), tak i tohle může být jedna z příčin přehřívání.. Jinak jsem viděl regulování malých asynchroňáčků ze závitem na krátko tak, že se mu triakem "dávkovalo normální střídavý napájení" ve formě pulsů z konstatní opakovací frekvencí, ale proměnnou délkou.. Opakovací frekvence ale musí být dostatečná, aby se neprojevovala na hřídeli, ale zase to nesmí bránit rozsahu regulace - odhadem to bylo kolem 10HZ..
Naposledy upravil Artaban001 dne út květen 07 2013, 19:57, celkově upraveno 1 krát.
foto štítku mám taky, jenže jsem měl zapnutý blesk a není na něm nic vidět.
o tom deklu vím, strejc ho má oddělanej protože pomocí té vrtulky ručně točí s tím motorem a něco tím nastavuje před začátkem broušení.
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1541 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: út květen 07 2013, 20:35 Předmět:
Štítky na motorech to chce fotit bez blesku a ještě je potřeba ze vhodného úhlu, aby se to nelesklo. Když je štítek ještě prohnutý podle válcové plochy motoru, tak je lepší udělat více snímků.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.