Když to dynamo připojíš na baterii tak, že vývod buzení krátkodobě připojíš na kotvu, dynamo se Ti roztočí na nějaký otáčky. Po odpojení buzení Ti otáčky vyletí nahoru. Nesmíš je nechat ale moc vysoký. Pak odpojiš baterii a buzení propojíš znovu z kotvou.. A dynamo se Ti zabrzdí.. A jinak dynamo Ti dává tak, jako ho nabudíš. V klidu musí být zbytkový magnetizmus, Ten zbytkový magnetizmus určuje, jakou bude mít dynamo polaritu. (pro jednoduchost nepočítám s regulátorem a baterií).
Pokud budeš chtít dynamo použít jako motor, nejspíš se bez převinutí neobejdeš. Bude mít nejspíš nízké otáčky.
Tak po všech možných pokusech dynamo stále nechodí, ať jej nabudím jak chci pořád nic. Když ho třeba zapojím na relé a stisknu kotvu, tak je znát odpor a dynamo má snahu se kousek otočit, ale to je vše a přívodní kabely se začnou hodně hřát. Asi bude pryč rotor ikdyž zvenku nevypadá spálenej a na kostru taky není proraženej. Zapojení je správně i rele je správný ( zkusil jsem už 3), plus mám na kostře a směr otáčení je taky v pořádku. Podle čísla na dynamu patří do Škody 1200 - 1202, 12V - 200W.
Hele. Předpokládej, že společný vývod buzení a kotvy je mínus (dynamo Ti dává polaritu podle toho, jakým způsobem ho nabudíš) Dál předpokládej, že kotva je D+ a buzení je M+.
Takže na M+ připoj třeba 6V a dynamo nech roztočit na stolici, nebo vrtačkou. Změř napětí a zjisti polaritu. Za předpokladu dodržení směru otáček by jsi měl na D+ naměřit napětí a to kladný pól. Pokud dynamo nedává v tomhle stádiu, máš buď vadný rotor, nebo uhlíky. Pokud odpojíš buzení od zdroje, musí "tahat dlouhý jiskry" (nedělej to u alternátoru, zničíš diody). Stav statoru změříš ohmicky. Závitový zkrat kotvy se ůdajně pozná při nabuzeným statoru tak, že odstraníš uhlíky a pootáčíš rotorem. závitový zkrat má způsobit, že v některých polohách jde rotorem tíž točit. Jinak na speciální magnet (opravna elektromotorů)
Takže pokud dynamo dává při externím buzení, musí dávat i při propojení D+ a M+. Pokud při "samobuzení" nedává, máš přehozený přívody k "magnetům" (stator) Stator si špatnou polaritou zruší zbytkový magnetizmus a nedává..
Tento test a test, který jsem popsal výše se dělá na dynamu, který je úplně odpojené od regulátoru i zátěže..
Tak, tak. Nejlepší by bylo sehnat autoelektrikáře co má zkoušečku kotev. Je to taková bručící kolíbka a plíškem pozná mezizávitovej zkrat. Jinak se nedobereš konce. Já mám ale jsem v HK. Karel
Po přezkoušení už je jasno, závada je na rotoru, má někde uvnitř zkrat. Dostal jsem ještě jedno dynamo, které je funkční a prohodil jsem rotory, potom to moje původní chodí jak má. Děkuji všem za rady a pomoc.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.