Založen: Jul 11, 2012 Příspěvky: 301 Bydliště: za Prahó
Zaslal: út březen 26 2013, 13:46 Předmět:
Dostal se mi do ruky skop, tak jsem si ty svoje nabíječky pro zajímavost trošku proměřil/porovnal a dle očekávání je ta tovární "OPP Brno" na podobnym principu (dobíjí 50Hz kladnejma půlvlnama) s rozdílem, že napětí je usměrněný už naprázdno (žárovka je napájená už z trafa) a má vyšší amplitudu (taky s podstatně silnějšim trafem ... 37V/kladná špička oproti cca 26V u tý zbastlený, která má naprázdno ale 17,9VAC, zatimco u OPP je to díky usměrnění "jen" 14,1V, zato podstatně "tvrdších"). Vyloženě na efektivní regeneraci bych si představoval žárovku nahradit nějakou šikovnou úpravou amplitudy, možná i kmitočtu, což je trochu alchymie, sinusovka má něco do sebe (imho hlavně záporná půlka/vybíjecí), ale kladný pulzy by možná mohly mít strmější náběh, sílu kladnýho pulzu/průběh sestupný hrany by asi nebylo špatný určovat podle kapacity(/druhu) baterky ...
Tady je pár obrázků/fotek (sory za kvalitu mobilu):
naprazdno_VDC.jpg
Komentář:
průběh tý zbastlený nabíječky bez připojený baterky
Na regeneraci autobaterií v rodině a širokém okolí používám desulfátor http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=516#.UVGkLmw_C3h
v kombinaci s obyčejnou autonabíječkou s trafem. Výsledky jsou vynikající. Například po desulfataci téměř mrtvého aku, který po nabití sotva rozsvítil pár žárovek, je možné s ním několikrát po sobě tvrdě startovat a on si toho ani nevšimne.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4087 Bydliště: Zlín
Zaslal: so květen 04 2013, 18:23 Předmět:
Jak jsem tu onehdá psal o vyschlých baterkách z roku 92 a jejich úspěšném oživení, tak zázrak se bohužel nekoná. Ta jedna baterka, co jsem rozchodil, teď ležela asi dva měsíce bez použití, jen jsem ji jednou nabil, protože napětí na ní kleslo asi na 11 V. Teď ale nemá skoro žádnou kapacitu a výrazně stoupl vnitřní odpor, ani po několika cyklech se to nelepší...
Mám obavu, že to bylo způsobeno nečistotami v "destilce".
Co by se dalo udělat s vysokým vnitřním odporem akumulátoru? Jeden článek byl na půl bez vody, hustota po dolití byla 1,1g/cm2. Dal jsem nabíjet, ale akumulátorem teče jen max. 200mA, ale spíše méně. Hustota se během týdne zvedla na 1,17g/cm2.
Zbývající články mají hustotu 1,25g/cm2. Čím je dán takový velký odpor? Je baterie zasulfátovaná a stačilo by ji dlouhodobě nabíjet nízkým proudem?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po srpen 12 2013, 16:52 Předmět:
Jo, ten jeden polovyschlej článek to brzdí. Napoj ji na zdroj proudu nebo reverzní dobíječ a nechej ji týden-dva pomaličku nabíjet. Hlídej teplotu a hladinu, musí bejt furt nad hranou desek. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak jsem zkoušel to reverzní nabíjení. Musel jsem k tomu ale připojit dost malou zátěž, protože nabíjecí proud nikdy nepřelezl 200mA. Po dvou týdnech se nic nekonalo. Zkusil jsem nabíječku s vyšším napětím (16,3V po vyfiltrování). Nic. Do baterky nešlo dostat víc než 200mA. Tak jsem se rozhodl jít opačnou cestou - místo nabíjení vybíjet. Začal jsem s chvilkovým vybíjením přes malou zátěž (žárovka 24V 5W). Měl jsem blbou baterku v multimetru, tak ukazoval vyšší napětí. Měl jsem radost, že se to nějak hýbe, že baterka cosik "drží". Houbelec. Naštval jsem se a začal jsem to vybíjet skrz žárovku H4. Vždycky jen na chvilku (cca 10 vteřin) a pak hned připojit na nabíječku a čekal jsem, až proud spadne na 200mA a tak dokolečka.
Postupně se doba, kdy se proud dostal až na 200mA začala prodlužovat a navíc se začal zvyšovat proud protékající skrz H4. Až v jednom momentu jsem dostal proud cca 5A. Napětí na baterce drželo 12,2V. Pomalu se však snižovalo na 10,8V. Pak jsem žárovku odpojil a začal nabíjet. Konečně nabíječka skočila na 4,5A. Tak jsem si myslel, že to přes noc nabiju a baterka bude ok. Ráno nabíječka dávala cca 200mA, jenže po odpojení a připojení žárovky 12V 21W, padlo napětí kamsi k 10,8V a pomaličku stoupalo. Tak zase nic. Chvilku jsem si s tím hrál, pak jsem to připojil na nabíječku a začalo se to nabíjet proudem 7A a klesalo to dost pomalu. Trvalo to asi tři hodiny, než se to dostalo na hranici 1A.
Pak jsem to odpojil a začal jsem to nabíjet reverzně. Napětí se drží na 13,5V, tak jsem zvědavý, co se z toho za pár týdnů vymamlasí. Dostal jsem tu baterku od známého, ze dne na den přestala startovat. Když jsem ji přivezl, měla jen 10,4V, ale s tím, že držela 12,2V při vybíjení skrz žárovku H4 odhaduju, že úplně v háji není a něco s ní udělat půjde. Na hodnotu 10,8V se to při vybíjení dostalo za cca 3 hodiny.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6190 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: pá září 13 2013, 15:32 Předmět:
Zefek napsal(a):
...Na hodnotu 10,8V se to při vybíjení dostalo za cca 3 hodiny.
Jestli je problematický jeden článek, tak to bych ji tak hluboko nevybíjel. Tím ten problematický článek vybíjíš na nulu nebo dokonce přepólováváš. Dokud ho nevyléčíš, nevybíjej to pod 12 V (při zátěži).
jake znate znacky nabijecek?pro baterku 12V8Ahagm a 12V120Ahklasika
znam znacky Ctek,eproma,bosch,cemont,telwin,gys,optima,fronius,banner, znate jeste nejaky ty lepsi vyrobce, nemohu najit porad tu vhodnou co by se mne libila a hodila.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 22 2013, 19:25 Předmět:
Nejlepší nabiják je vždycky ten, kterej si ubastlíš. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
umím jen spájkou,mikro pájku nemam. soucastky znam jen zakladne,poctove uz ne. casu uz je taky hur,ale bude zima. mozna kdyby nekdo mne dal schema a rekl co je co a co koupit,neco bych spachal. multimetr mam taky dobrej a umim s nim vse mimo mereni frekvence,takze taky zaklady.
zaklad by asi bylo sehnat 15V15A trafo,pak usmernit. a chtel bych nejlip plynulou regulaci U i I. ale jak ridit charakteristiky nabijeni,to uz nedam,treba by byla ke koupi stavebnice řizení,netusim. sem amater a asi dost kecam blbosti,ale sikovnost a trpelivost mám.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 22 2013, 20:36 Předmět:
Proboha, na co 15A? Schémat na nejrůznější druhy nabíječek Pb aku je jen na Bastlírně několik desítek, po celým netu se jich najde dalších 6 půlek. Běžný nabíjení baterky pro osobní auto nevyžaduje proudovou zatížitelnost větší než nějakejch 6-8A, na desulfatační dobíječ stačí klidně i jen 1A a menší. Stejně nemůžeš do baterky cpát proud hlava nehlava, bez dalšího hlídání musíš mít omezení napětí i proudu - aspoň vnitřním odporem nabíječe. Ale tohle je dred o desulfataci, o běžnejch nabíječkách je tady povícero jinejch dredů. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32363 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 22 2013, 20:51 Předmět:
I tou 8A nabíječkou ten 120Ah aku zcela nabiješ za dobu kratší než 24hodin. Nabíjení není o rychlosti, ale spíš o tom tu baterku nepoškodit nadměrným proudem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.