Založen: Mar 24, 2010 Příspěvky: 122 Bydliště: Bílina
Zaslal: so prosinec 07 2013, 20:45 Předmět: Nastavovač polohy ss elektromotoru
Ahoj kluci,
řeším konstrukci nastavovače polohy ss motoru. Jde mi o to, jak docílit toho že si konstrukce zapamatuje poslední navolenou polohu bez nějakých čidel. Například jestli načte délku posledního impulzu z poslední polohy a po rozpojení kontaktu, který pošle motor do krajní polohy se vrátí do polohy původní. Kontrukce s MCU není problém, jen si asi nenapíšu sám zdroják.
Kdo prosím poradí jak na to. Spínaný proud zatím nevím, ale klidně to pořeším přes relé.
Díky za nakopnutí.
Můžete sem dát nějaké podrobnosti? Ten motor má být obyčejný, třeba něco takového?
http://www.atas.cz/products.php?sekce=2&menuid=22&lng=cz
Já si myslím, že samotný motor to neumí - s výjimkou krokových motorků, ale ty nejsou stejnosměrné a neumí to motorek, ale elektronika, pokud si pamatuje, kolik pulsů a v jakém směru poslala. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Tohleto je na prd. Jediný motor, který to umí je krokový. Pokud chceš docílit, aby se Tvůj motor dostal do nějaká krajní polohy, využij snímání proudu motorem. V případě jeho prudkého zvýšení dojde k vyhodnocení dorazu a vypnutí..
U klasického komutátorového motorku nemáš zaručeny přesné otáčky (myšleno bez stabilizace otáček). Ty se mění jak s napětím, tak se zatížením. I u inkoustových tiskáren, kde se už delší dobu používají obyčejné motorky, elektronika "počítá" proužky na speciálních proužcích, které snímá speciální dvojitá optická závora. Pohon papíru má svoji a pohon hlavy taky..
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19624 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so prosinec 07 2013, 21:47 Předmět:
Jestli si má nějaké zařízení poháněné stejnosměrným motorem zapamatovat poslední polohu bez jakýchkoli snímačů či koncového spínače, pak v ní musí zůstat. To se nejlépe zajistí šnekovým převodem.
Druhá možnost je nechat dojet do některé definované polohy a od ní pak pokračovat o potřebný úhel natočení hřídele změřený třeba inkrementálním čidlem, počet impulsů si samozřejmě musí pamatovat nějaká elektronika.
Jinak se bez snímače absolutní polohy neobejdeš - v tom případě musí elektronika po zapojení vyhodnotit, jestli hřídel je v žádané poloze, případně jestli se k ní dostane pootočením vlevo či vpravo.
Založen: Mar 24, 2010 Příspěvky: 122 Bydliště: Bílina
Zaslal: so prosinec 07 2013, 22:26 Předmět:
Takže, proudové snímání je už implementováno v originále.
Jde mi o dodělání nastavení naklápění zrcátka při zařazeném zpětném chodu auta. VW group to má, ale např Ford ne. Nebo ne nižší výbavy.
Nejde mi o komerční použití, ale chci to do svého auta.
Pakrkuju z 90% u obrubníku a štve mě neustále ladění zrcátka.
Jde mi jen o zrcátko spolujezdce.
Myslel jsem jestli nelze jednoduše udělat například snímání doby od které se začne zrcátko pohybovat při vyslání signálu ze spínače zpětného chodu do krajní polohy kdy proudový hlídač vypne naklápění. Po uvolnění zpátečky se bude zase zrcátko po stejnou dobu nastavovat opačným směrem.
Jenže ještě nemám vysledováno, zda-li se jedná o spínání klasika například spínaný mínus, nebo jestli to jde po sběrnici, ale vstup si odladím. To není problém. Ještě jsem to neměl rozebraný a neměřil jsem miltimetrem ani škopekm komunikaci.
Naklopení směrem dolu není problém jen přes relé. Kdyby se to dávalo zpět jen do jedné polohy, tak to lze nastavit na pevno délku signálu jak dlouho se má nastavovat například pomocí trimru, C, atd v závislosti na konstrukci.
Ale jezdí s tím i manželka, tak když si nastaví zrcátko ona, tak aby to reagovalo i na její potřeby a chci se vyhnout nějakýmu přepínači pamětí poloh 1, 2, 3. Atd.
Nejraději bych to měl automatické.
Krokový motorek se Ti přetočí během jednoho impulsu o přesně daný krok (dano výrobně). Takže v tomto případě Ti stačí jedna výchozí poloha. Buď nadávkuješ tolik impulsů, který zaručí stoprocentní překlopení do výchozí - nulové polohy z nejzašší polohy, nebo koncák. Impulsů můžeš nadávkovat tolik, že motor může chvíli "brblat" do zablokovaného stavu. Pak nadávkuješ přesný počet opačně jdoucích impulsů a zrcátko se Ti naklopí do správné polohy.
U klasickýho motorku nemáš zaručenou přesnou hodnotu otáček. Když jde motorek do záběru, otáčky se snižují a jeho síla roste. Tohle je náhodný faktor, který neovlivníš. Tento faktor se dokonce bude měnit i ze stářím a mírou opotřebovanosti pohonu. Mám obavu, že se bez pomocí minimálně "vrtulky" na ose motorku, který bude přerušovat infrazávoru neobejdeš.. Bohužel..
Založen: Mar 24, 2010 Příspěvky: 122 Bydliště: Bílina
Zaslal: so prosinec 07 2013, 23:21 Předmět:
No až bude trošku času, kouknu na to jak to komunikuje jestli bych se nespokojil s jednou pamětí kam by se to vracelo. Ale radji bych aby to bylo nastavitelný originál ovladačem. Zatím díky za rady.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19624 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne prosinec 08 2013, 0:07 Předmět:
Tomu nějak nerozumím: tobě se pohybuje při nastavování zrcátka celá skořepina? To asi ne. Nebo přece jen? Co to máš za model a ročník?
Normálně se přece zrcátko naklápí jen ve dvou osách, tedy dvěma stejnosměrnými motorky (jen na tlačítka, jen zřídka je tam nějaká elektronika), zrcátko i s motorky jsou uvnitř skořepiny, která má jen dvě definované polohy - vyklopená (jízdní) a sklopená (parkování, myčka). Oba stavěcí motorky jsou při sklápění skořepiny vypnuté, takže poloha zrcátka vůči skořepině se nemění. Protože skořepina zaskakuje jen ve dvou polohách, je paměť polohy dostatečně přesná.
Buď skořepinu sklápíš ručně, nebo, což se objevuje u současných aut, třetím motorkem.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3389 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: ne prosinec 08 2013, 2:01 Předmět:
Hille pravděpodobně jde o sklopení zrcátka dolů tak, aby bylo vidět jak daleko jsi od obrubníku - jen při zařazení zpátečky. Pak při vyřazení by se mělo zrcátko vrátit do původně zeštelované polohy. Viděl sem, že třeba vyšší medely audi tohle používají a pokud parkuješ někde k obrubníku pravidelně, je to dobrý nápad.
Tak jsem pochopil, že jde o nastavovaní polohy samotného skla. Jen tam nejspíše budou snímače poloh, aby se vracel tam kde má. U jak drahých aut nevím. Jde spíše o výbavu. U golfa to bylo za příplatek. Nemám, ale velmi užitečná funkce ve městě bych řekl. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19624 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne prosinec 08 2013, 14:04 Předmět:
Hlavní rozdíl je v tom, že se dělají jinak pohony zrcátek pro auta s čistě ručním ovládáním těch motorků a jinak pohony pro zrcátka s pamětí polohy.
Nakonec ti stejně nezbude, než vybavit motorek vodorovné osy zrcátka aspoň inkrementálním čidlem a odpočítat počet impulsů při sklápění, aby se pak zrcátko o stejný počet impulsů vrátilo. Kolem svislé osy asi nebude nutné zrcátko natáčet.
Založen: Mar 24, 2010 Příspěvky: 122 Bydliště: Bílina
Zaslal: ne prosinec 08 2013, 14:40 Předmět:
Hille,
opravdu se mi jedná o naklápění směrem dolů, ale pouze skla zrcátka. Abych viděl na obrubník. Nejde mi o naklápění skořepiny.
Mám C-Maxe 07 v lehce lepší výbavě, ale není to Ghia, atd.
Ani nevím jestli to má.
Nuž dobrá, asi se uberu cestou inkrementálního čidla a počítáním impulzů.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.