Zaslal: pá únor 07 2014, 8:47 Předmět: Tráfko pro síť v USA
Potřebuji velmi narychlo upravit jeden výrobek pro provoz v el. síti v USA. Jelikož neseženu včas síťové tráfko, místo původního 230V/12V/6VA použiji 230V/24V/10VA. Průměrný odběr je cca 5VA, takže proudově by to mělo vyjít. Očekáváte někdo nějaké možné problémy?
Jaké máte skušenosti s malými trafy Myrra nebo Breve Tufvassons? (Hahn 24V/10VA skladem nikde není)
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: pá únor 07 2014, 10:16 Předmět:
Trafa navhnuté a skonstruované na 50 Hz v sieti 60 Hz sa správajú lepsie než v 50 Hz. Naopak je to horšie - viacej sa zahrievajú, majú vyššie straty v železe i medi. _________________ Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18708 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá únor 07 2014, 11:57 Předmět:
Vidíš to a já žiji celý život v bludu , že ztráty v mědi budou v podstatě stejné , ale v železe o stejném průřezu větší . Dovolil bych si tvrdit , že to trafo bude bez problému . Určitě oba předpokládáme k připojení 110V 60Hz .
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5048 Bydliště: Brno
Zaslal: pá únor 07 2014, 18:59 Předmět:
Taky si myslím, že to nebude vadit, ale když už se to tu probírá, není to úplně bez problémů, pokud vezmu konkrétní tebou navrhovaná trafa.
Trafo bude mít v Americe vyšší procentní napětí nakrátko, čili relativně větší vnitřní odpor. Stane se mu to pouhým přesunem do jiné země.
Prostě absolutní odpor obou vinutí je konstantní, ale napětí naprázdno bude v USA poloviční. Z toho plyne větší vliv poklesu napětí s rostoucím zatížením.
Ještě k průřezu vodičů - zjednodušeně: První trafo je konstruované na sek. proud 6VA/12V = 0,5A
Ve druhém případě je trafo konstruované (za předpokladu stejného způsobu návrhu) na proud 10VA/24V = 0,417 A. Což je trochu méně. A bude mít větší odpor než to první trafo, protože má i víc závitů slabším drátem.
Nemyslím si, že by to vadilo z hlediska výkonu, trafo to snese.
Ale ten zbytečný odpor navíc může způsobit, že napětí při daném odběru bude nižší, než by třeba bylo potřeba pro navazující stabilizátor. Bude tam větší zvlnění a zuby. To jen pro názornost - třeba tam stabilizátor nebude.
V případě dnešních malých horkých traf kolem (5-10) VA je vnitřní odpor obecně hodně veliký. Takže bych řekl, že převozem do USA se problém ještě prohloubí.
Výhoda je, že zatěžovací charakteristiku pro poloviční U1 si můžeš odzkoušet i doma.
Ještě bych podotknul že to jde resit pomocí dvou traf například koupíš(demontuješ z nabíječky ,CRT TV .. ) v ČR trafo z 230 na 24V a pak v USA trafo z 120V na 24V .. pak propojíš 24V mezi sebou a máš levnej měnič z 120V na 230V P
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5048 Bydliště: Brno
Zaslal: čt únor 20 2014, 23:57 Předmět:
Už se to tu párkrát probíralo. Vypadá to sice jako chytrý nápad, ale nefunguje to dobře.
Sestava bude mít zvýšený vnitřní odpor (dvě trafa za sebou) a napětí při zátěži nedosáhne 120V.
Jednoduše proto, že sekundár mívá vždy o něco víc závitů, než by odpovídalo poměru napětí při jmenovité zátěži. A když se pak prohodí funkce primáru a sekundáru, nejednou má primár zbytečně moc závitů a sekundár zase málo. Málo závitů na sekundáru - málo napětí.
Jestli nevěříš, vyzkoušej si to.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18070 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá únor 21 2014, 0:04 Předmět:
jandu napsal(a):
Trafa navhnuté a skonstruované na 50 Hz v sieti 60 Hz sa správajú lepsie než v 50 Hz. Naopak je to horšie - viacej sa zahrievajú, majú vyššie straty v železe i medi.
Tos mi připoměl fintu, kterou používá jeden výrobce tepelných čerpadel na vytápění. Kupuje americký Copelland kompresory Scrool, který jsou 230V/60Hz. Tady se provozují na 50Hz. No a ten výrobce čerpadel tvrdí, že třeba při rozšíření vytápění domu stačí hnát kompresor přes frekvenční měnič z 60Hz a tím vzroste výkon topnýho systému o cca 20%.
Jestlipak tu je někdo, kdo dokáže spočítat, jestli to je pravda? Nemyslím chlaďařinu ale navýšení výkonu kompresoru. Já to kdysi zkoušel ale vycházely mi bludy.
Díky
Jirka
Naposledy upravil Celeron dne pá únor 21 2014, 12:38, celkově upraveno 1 krát.
Jestlipak tu je někdo, kdo dokáže spočítat, jestli to je pravda? Nemyslím chlaďařinu ale navýšení výkonu
U lokomotivy 380 od Škody Plzeň je kompresor poháněn 3f motorem, který je napájen měničem ze stejnosměrného meziobvodu lokomotivy. Výkon kompresoru byl údajne nedostatečný a proto byl měnič přenastaven z 50 Hz na 60 Hz, došlo ke zvýšení otáček a výkon komresosu se zvýšil. Problém byl vyřešen.
Kdo se koukne na štítek nějakého soudobého motoru od Siemense z Mohelnice, uvidí, že štítek je dvojitý pro 50/60 Hz a stroj je navržen pro obě frekvence.
A ještě jeden postřeh. Projekt nového Temelína od Westinghouse obsahuje všechny technologie "po americku" - tj, i pohony na 60 Hz. (a šušká se cosi o palcových mírách a whitworth závitech)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.