Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6038 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st říjen 02 2013, 19:57 Předmět:
Moje auto už dosť dlho ťažko štartuje. Šťastie, že je to Favorit a po výmene štartéra za Felíciový, inak by bolo i po výmene aku a to nie je tak starý. Problém môže byť, že s tým málokedy jazdím, ale mám dojem, že som aku. skazil minulú zimu "temperovaním" (zlenivel). Používam bývalý napájač antény, doplnený stabilizátorom cca 13,8V. Uvažujem postaviť regenerátor a pripájať ho namiesto zapalovača, ale nerád by som ešte viac ublížil.
Založen: Jul 11, 2012 Příspěvky: 301 Bydliště: za Prahó
Zaslal: pá říjen 04 2013, 23:58 Předmět:
pawka: docela rád bych takovej průběh viděl v reálu - podle mě je to blbost, která má víc společnýho s výtvarnou výchovou a marketingem než s nějakym reálnym měřením ... i kdyby to mělo sebeinteligentnější řízení, neni ten průběh reálnej snad ani u "ideální aku" (minimálně linearita poklesu proudu je imho nereálná) ... to napětí nemusí bejt zas až tak vysoký (2,666V/článek, až nad 2,7V/článek bych to považoval za vysoký a pokud neni dostatečně "měkký", o čemž "cU" rozhodně nevypovídá, ostatně už i nad cca 2,5V/článek stejnosměrně je "ohřívací"), ale novou baterku tim po více hodinách vyvaříš (popř. zvýšíš její vnitřní odpor tak, aby se zmenšil proud tekoucí při danym napětí) a víc zasulfátovanou jen "pošimráš" (u částečně zasulfátovaný bych "uvolnění" sulfátů asi i věřil, o rozpuštění pochyboval) ... ono i to nabíjení nebude ideální - sice to "cI-cU" vypadá možná líbivě, ale pro hluboce vybitý baterky bude asi nepoužitelný nabíjení "vzrůstajícím výkonem" (jasně, že hluboce vybitá baterka je většinou na odpis, ale pár takovejch z ups, ap. jsem už oživil ... ), popravdě si nejsem jistej, jestli je lepší konstantní výkon (ty hodně vybitý jsem musel "nakopnout" silnější nabíječkou, než je začla nabíjet i ta moje zbastlená) nebo závisle klesající (což je případ tý zbastlený nabíječky, která má naprázdno 17,9VAC - viz. předch. strana - , ale tak "měkkejch", že i baterky s malou kapacitou si to "vyhladěj" na nepatrně vyšší napětí, než je zrovna na baterce ... ), ale ten závisle klesající výkon se jeví jako nejvhodnější, imho se z "napěťovýho" průběhu/akt.hodnoty dá zhruba určit nejen míra nabití, ale i stav baterky (např. u hodně zasulfátovaný baterky po "zbytkovym dobití" začne napětí značně rychleji růst, zatimco u silnější baterky s horším jednim článkem "nestíhá" kompenzovat jeho úbytek/samovybíjení, takže to na tý nabíječce bez jakýkoliv regulace můžu mít bůhvíjak dlouho a napětí se nevyšplhá ani k "optimálnímu" nabíjecímu, tj. 14,4V ... u nejlepší autobaterky se to "zastavuje" na 15,5V, což je de facto plný nabití - 2,6V/článek) ...
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4513 Bydliště: Košice
Zaslal: út říjen 29 2013, 10:13 Předmět:
Tak kyselinova baterka v motorke nejako odchdza pri starte klesa napetie na 4V, a nepretoci starterom, tak ide na desulf , za tych 6 mesiacov sa jejj snad nemohlo nic stat a dokonca ani za nova nebola nejaka tip top.
Četl jsem si tady, že pokud jeden článek na baterce při nabíjení neplynuje (nebublá), tak je zkratovaný. Mám baterku, všiml jsem si, že pět článku bublá dost, ale jeden se nehne. Nabíječka má maximální napětí 14,5V, pokud ji připojím na baterku, tak je napětí 14,42V a odebíraný proud z nabíječky je cca 0,5A. Ten odebíraný proud se mi zdá hodně.
Ale co je zvláštní, tak na tom článku, který nebublá, je hustota 1,25g/cm2 a navíc je napětí baterky druhý den po odpojení nabíječky 12,7V. Nezdá se mi, že by byl článek zkratovaný. S tou baterkou jsem normálně jezdil, startovalo to. Jen jsem čistil startér a dal jsem blbě uhlíky, tak to potom startérem nepotočilo (zhasly kontrolky) a musela pomoct jiná baterka. Po vytažení z auta měla baterka napětí 12,5V a hned jsem ji dával nabíjet.
Je ale fakt, že asi tři měsíce v zimě stála a dost zoxidovaly kontakty.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6191 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: pá listopad 01 2013, 19:25 Předmět:
Dal bych tu baterku na 24 h na tu nabíječku, aby se nabil i ten jeden nedonabitý článek.
Nejspíš má vyšší samovybíjení, což může být znečištěným elektrolytem anebo kalem na dně, dosahujícím už k deskám.
Možná by stálo za pokus s tou baterkou trochu zašplouchat, elektrolyt z článku vylít, několikrát ho propláchnout destilkou a znovu nalít elektrolyt (pokud bude článek nabitý, tak o hustotě 1,28 g/cm³). Když budeš mít štěstí, tak ho vyléčíš, když ne, tak ho zabiješ.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32367 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá listopad 01 2013, 20:12 Předmět:
A hlavně bych nenabíjel stabilizovaným nebo omezeným napětím na 14V - pokud je totiž ten jeden článek ze 6 v zadeli, zbylých 5 se nabije na svoje elektrochemicky určený maximum (2,8V u čistýho olova, 2,85V u vápníkem (Ca-Ca) dotovaný technologie) a ten jeden zkratovanej se nijak neprojeví. Je potřeba nechat baterii, aby "sama sobě stabilizovala nabíjecí napětí" = nabíjet limitovaným zdrojem proudu a měřit skutečný svorkový napětí celý sady článků - a to hlavně v dnešní době, kdy víc jak 90% baterií na trhu jsou "bezúdržbový" = bez možnosti přístupu k jednotlivýmu článku za účeleem třeba i jen dolít destilku do elektrolytu, neřkuli změřit jeho hustotu. Plně nabitá "obyčejná olověná" baterka při nabíjení "vyleze" až na 16,8V pokud je "dotovaná", tak až na 17,2-17,3V - ano, pak plynuje jak šílená, ale pokud se k tomuhle napětí doškrábe, je nad Oskara jasný, že žádnej z článků není zkratovanej... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jo, nastavil jsem to na vyšší napětí a jak to začalo lézt nahoru, tak někde kolem napětí 14,65 se v tom článku začalo něco dít, i když aktivita oproti jiným článkům byla o dost menší.
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3512 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: čt únor 13 2014, 21:16 Předmět:
pawka, blbě počítáš. 1/20 není 0,2, ale 0,05. Takže pokud platí ta 1/20, nebude to 12A, ale pouze 3A. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3512 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: čt únor 13 2014, 21:45 Předmět:
Zase vedle. H4 má většinou 55/60W (jsou i výkonnější), to znamená proud cca 5A (popř. i více) při 12V. Ale ono to s tím vybíjecím proudem nebude zas tak kritický. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Zase vedle. H4 má většinou 55/60W (jsou i výkonnější), to znamená proud cca 5A (popř. i více) při 12V. Ale ono to s tím vybíjecím proudem nebude zas tak kritický.
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3512 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: čt únor 13 2014, 22:18 Předmět:
pawka napsal(a):
...tam nemas jen 12V
Nechápu, ale to je jedno, dej si tam co chceš.
Vlastně ani nevím co a proč řešíš. Jen jsem tě chtěl upozornit na chyby. Vlákno už je více než 3 měsíce bez odezvy. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Nechápu, ale to je jedno, dej si tam co chceš.
Vlastně ani nevím co a proč řešíš. Jen jsem tě chtěl upozornit na chyby. Vlákno už je více než 3 měsíce bez odezvy.
nechtel sem te nijak urazit, sem velice rad za vse! kdyz zacnu vybijet z nabity aku zacne to na odberu cca 3-4A. myslel sem ze je W/aktualní napeti akumulatoru a ne jmenovité. ale i tak kazda bere jinak, jsou ruzny rady sice na to napisou 50W ale vim ze od osramu super svitiva silver starka,ma slabsi vlakno nez osram classik ci jeste min oproti osram light day. silverstara taky casto driv odejde.
ale jak jsi psal,neni dulezite presne kolik,ale za jak dlouho se aku vybije a kolikati aktualně.
toto vlakno je věčné
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.