Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Přepínání polarity v kolejích

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 19:05    Předmět: Přepínání polarity v kolejích Citovat

Ahoj, už delší dobu si lámu hlavu nad řešením přepínání "polarity" kolejí na modelovém kolejišti.
Pro objasnění situace - zpětná smyčka kolejí (pro otočení vlaku na stejné koleji) vytvoří zkrat, proto musí být samotná smyčka elektricky oddělená a napájená nějakým zařízením, které bude přehazovat polaritu.

Původně jsem používal modul, který kontroluje zkrat při vjezdu lokomotivy na oddělený úsek a při přesáhnutí nastaveného proudu přehodí relé napájení kolejí. Stejným způsobem funguje výjezd na druhé straně.

Bohužel modul se chová velmi nevyzpytatelně, záleží hodně na přechodovém odporu koleje-kola-dekodér-motorek (špína apod.), na stavu samotného motorku, opotřebení atd.

Chtěl bych nyní použít pro detekci vlaku jazýčkové kontakty, které bych spínal magnety pod lokomotivou, případně pod ostatníma vagónáma (při couvání). Bohužel nedokážu přijít na něco jednoduchého. Pro mne je problém vymyslet to, aby když vlak vjede do úseku z jedné strany a přepne relé, aby při výjezdu z úseku přepnul relé "na druhou stranu". Takže tam musí být 4 body detekce, 2 na každé straně - jeden pro vjezd, druhý pro výjezd a jedna strana musí "zrušit" druhou.

Snad jsem to napsal pochopitelně. Dodám je, že se jedná o digitální řízení, takže nelze použít zapojení s diodama jako u klasického analogového ovládání.

Díky za každou radu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4082
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 19:23    Předmět: Citovat

Teď jsme něco podobného taky řešili. Výhybky vedoucí na smyčku chodí spolu tak, aby při postavení jedné výhybky směrem na smyčku byla druhá v odvratné poloze mimo smyčku, aby nedošlo ke zkratu vozidlem jedoucím z druhé strany (nejedná se o smyčku v pravém slova smyslu, ale o kolej z jedné stanice do druhé). Podle toho, která výhybka je postavená na smyčku, se sama přepíná polarita. Po vjezdu vlaku na kolej se výhybky přehodí, čímž se přepne napájení.
Oba styky polarity jsou hlídány optozávorami, aby nedošlo ke zkratu v případě, že před nimi vlak nezastaví. Při přerušení paprsku se vypne napájení.

Pokud bys to chtěl úplně samočinné, pak asi detekovat obsazenost přilehlé koleje a po jejím uvolnění polaritu přepnout.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 19:26    Předmět: Citovat

Právě že některé vyhýbky mají kontakty, kde lze zjistit, kam je přepnutá, takže není problém z toho vytáhnout přepínanání relé. Jenže já mám vyhýbky, které tohle nemají a navíc jsou s elektromagnety, takže nelze použít ani třeba stejný přepínač pro stavění cesty a přehození polarity jako u vyhýbek se servem, protože je ovládám pouze krátkým impulsem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4082
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 19:29    Předmět: Citovat

Tak v tomto případě by to každopádně chtělo osadit nějaké výhybky s dohledem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 20:16    Předmět: Citovat

Bylo by to nejjednodušší, ale chci mít koleje od jednoho výrobce a jednoho typu, takže tato varianta padá.

Technický dotaz - když použiji kondenzátor, aby po určitou (dle kapacity požadovanou) dobu udržel tranzistor otevřený (tím pádem relé přepnuté do požadovaného směru), mohu např. zkratovat kondenzátor pomocí druhého relé a jazýčkového kontaktu pro uzavření tranzistoru?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZVUK2000



Založen: Apr 22, 2012
Příspěvky: 4051
Bydliště: Karvinsko

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 20:26    Předmět: Citovat

Ten jazýčkový kontakt pro zkratování kond. dlouho nevydrží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4082
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 20:53    Předmět: Citovat

Tak pokud se spolehneš na to, že přestavník vždy přehodí a výhybka dolehne, můžeš dohled nahradit nějakým samodržným obvodem s relé, pokud teda jiné prvky nechceš používat.
Polarita by se přepínala podle polohy výhybky. Přepínání by mělo fungovat i za jízdy. Případně můžeš doplnit ty optozávory jako ochranu před zkratem.

S tou detekcí obsazenosti by to ale taky šlo, u digitálu se to dá zařídit jednoduše.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: so červen 28 2014, 21:04    Předmět: Citovat

přímo jazýčkovým kontaktem bych kondík nezkratoval. mám plno malých relé na cca 15A, tak bych použil je. šlo mi hlavně o to, zda lze takto kondenázor vybíjet - aby chvilku vydržel.

podle polohy vyhýbky přehazovat polaritu - to jsme opět u detekce přepnutí vyhýbky a to nemám. jediné co bych mohl, protože vyhýbky má ovládané ručně pomocí 2 tlačítek, spínat tím současně něco, co by přehazovalo vyhýbku. jenže - při vjetí do smyčky sice mohu při přepnutí vyhýbky zároveň nastavit správnou polaritu, ale při výjezdu už nic, resp. musel bych přepínat výjezdovou vyhýbku až když budu vlakem ve smyčce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18717
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne červen 29 2014, 13:27    Předmět: Citovat

Přesto bych asi začal dobastlením detekce . Není problém ten kondík vybít přes odpor kolem 10R . To již kontakty (ne jazýčkové) snesou .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PvvS



Založen: Nov 25, 2008
Příspěvky: 464
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne červen 29 2014, 14:44    Předmět: Citovat

Hmma co strýček GOOGLE ??

Už první 2 odkazy ..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: ne červen 29 2014, 17:49    Předmět: Citovat

odkazů je plno, ale většina zapojení je stejné, jako jsem používal a zlobí mne. dokonce stačí umístit pouze lokomotivu na koleje a modul hlásí zkrat, případně lokomotiva po kouscích poskakuje za soustavné blikání diody "zkrat". přitom další lokomotiva se 2 elektromotorky jede docela slušně.
a to jsem modul nastavil pro zkoušku na zkratovací proud přes 6A!

z toho důvodu chci něco optického nebo magnetického, zkrátka ne detekce zkratu.

ale asi nejlepší by byla nějaká infrazávora, která by mi usnadnila věc tom, že bych nemusel na každý vagon a lokomotivu dávat magnet. zařízení schovám do nějakého "kamene" nebo skály u traťě.

máte nějaké jednoduché zapojení bez programování, které by pouze přeplo relé?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bobob



Založen: Apr 21, 2008
Příspěvky: 87

PříspěvekZaslal: po červen 30 2014, 19:47    Předmět: Citovat

Pro většinu asi blbý dotaz, ale opravdu nevím - bistabilní přepínací relé - existuje varianta, která má 3 ovládací kontakty, tj. na jednu stranu, na druhou stranu a společný kontakt. Prolezl jsem GM, GES, relátka jsem našel, našel jsi i relátka se 2 cívkama, ale nevím, zda funguje tak, jak bych chtěl. Jestli to tak funguje, stačilo by mi osadit vstupy relé mag. kontakty a mám vyřešeno.

Pokud se zařízení této funkce jmenuje jinak, prosím o sdělení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund