Založen: Feb 26, 2008 Příspěvky: 286 Bydliště: Borkovany
Zaslal: st červenec 16 2014, 19:19 Předmět: PWM regulace
Zdravím pánové potřebovsl by jsem poradit s jedním regulátorem potřebuji udelat jednotku na ovládání ventilátoru chladiče u autobusu k dispozici je teplotní čidlo přesnej rosah není problém dodat ale zhruba pracuje od 1,5kOhm až 200 ohm čidlo je NTC. regulator ovládá civku která přivírá olej z hydromotoru a tím ji roztáčí nebo ji nechá unášet. Rad bych použil něco takovýho:
http://stavebnice.postreh.com/select.php?link=PT016
jen to trošku upravit k mím účelům, tsk sbx to začalo olej pouštět zhruba u 75 a u 90 aby jel ventilátor naplno a ještě tsm musím přidat externí spouštění od retardéru kdy retardér ukostří kontakt a ventilátor se spustí kontakt je společný s jedním vývodem teplotního čidla. mohu sem hodit i nákres jek to bylo původně. Na dotazy rád zodpovím díky zs nějaký návrhy. _________________ Romisek
Pozor při návrhu elektroniky do auta. Na palubní síti můžou být špičky napětí, které lehce prorazí neošetřené polovodiče. Myslím, že se zde kdysi řešilo, že jednomu pánovi pravidelně odcházelo v náklaďáku dekorativní LED osvětlení v kabině.
Některé zahraniční diskuzní fóra o elektronice mají dokonce ve svých podmínkách zakáz vůbec diskutovat o výrobě a modifikaci elektroniky do aut...
Založen: Jan 14, 2014 Příspěvky: 610 Bydliště: Ašsko
Zaslal: st červenec 16 2014, 22:28 Předmět:
Jen zjednodušeně- dělič R6,7,8 a P1 nahradit děličem z čidla a vhodného rezistoru. Vhodné hodnoty bude nutné buď spočítat podle hodnot z čidla (odpovídá teplotě), nebo měřit. Je nutné vědět, jak se mění napětí z děliče s čidlem, jestli stoupá nebo klesá. Taky se bude muset nastavit citlivost na správný rozsah.
IC1A vyrábí trojúhelník, ten je přiveden na IC1B na inv.vstup(6). Pokud je napětí na P1 na neinv.vstupu(5) větší, než na inv.vstupu, výstup IC1B sepne tranzistor. Ten je sepnutý, dokud napětí na (6) se nezvýší nad hodntu na vstupu (5). Z toho vyplývá, že čím vyšší napětí na P1 (z děliče s čidlem), tím delší impulsy na výstupu a opačně.
To jen obecně. Taky aby cívka, která ovládá hydrauliku, snesla PWM regulaci.
Založen: Feb 26, 2008 Příspěvky: 286 Bydliště: Borkovany
Zaslal: čt červenec 17 2014, 7:23 Předmět:
Ta cívka byla původně ovládaná PWM takže to snese tam jde o to že by se to dalo udělat jen na spínací obvod který by sepnul tu cívku a pustil tam olej jenže by za chvíli odešel ten hydropohon. Ten olej to tam musí začít pouštět postupně protože je horkej proto PWM aby to tam prostě hnedka nehrklo všechno _________________ Romisek
Změř hodnotu NTC při 75°C a při 90°C. Na základě těchto hodnot lze navrhnout dělič pro úpravu regulátoru. Také by bylo vhodné dodržet původní kmitočet PWM regulace.
Založen: Feb 26, 2008 Příspěvky: 286 Bydliště: Borkovany
Zaslal: čt červenec 17 2014, 10:48 Předmět:
Odpor v závislosti na teplotě(1)
Teplota (°C)
Odpor (Ω)
Minimální
Maximální
70
408
465
80
304
342
90
230
257
100
178
196
110
136
152
Tohle mám přímo z technické informace o tom čidle frekvenci jesem tam vyčetl nějaký 2Hz a spínaní jsem napsal špatně při teplotě <90°C je střída zhruba 99,6% a při teplotě >97°C je střída 1,4% to už by měl jet ventilátor naplno. _________________ Romisek
To je ale jiná frekvence, než PWM, viď?
Pro zmíněné hodnoty odporu čidla, který má pro rozsah PWM 0-100% hodnotu od 80 do 130Ω, bude vhodné použít další OZ pro převod úrovní.
p.s. Možná by bylo vhodnější všechny technické informace předložit přímo a netlumočit je.
Založen: Feb 26, 2008 Příspěvky: 286 Bydliště: Borkovany
Zaslal: pá červenec 18 2014, 17:10 Předmět:
autobus je to BOVA a ty technický informace stahuji přímo ze stránek z holancka vše je chráněno přístupovím heslem a to opravdu šířit nemohu. masar: myslíš že to tak pošlape jinak napájení je zhruba 24v-28V ale to vyřeším sbilizátorem. jo a nezdá se vám 2Hz nějak málo ? _________________ Romisek
Mělo by to chodit, není to příliš složité. Je možné původní regulátor upravit i bez přidání dalších OZ, ale tohle je přehlednější a snazší pro oživení a nastavení.
Nikdo po tobě nežádal přístupová hesla, ale snad není problém předat sem informace třeba skenem obrazovky a pod. Údaje o použitém proporcionálním ventilu jistě nebudou tajné už proto, že ho nevyrábí výrobce autobusu. Ale nic o něm nevíme.
Kmitočet PWM tohoto regulátoru je kolem 150Hz.
Romisek napsal(a):
...Tohle mám přímo z technické informace o tom čidle frekvenci jesem tam vyčetl nějaký 2Hz...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.