Zaslal: út srpen 26 2014, 13:40 Předmět: ulomená vidlice
Patří to jinam, ale moto je i tady...
Jedu radostně po městě na horském kole, a tu na mně někdo mluví, že prý jedu v sanitce. Těžko jsem si to dával dohromady, na jedno oko nevidět a půlka obličeje nebyla citelně v dobré formě.
Sešili drobnosti a během dne a půl na JIP jsem si postupně udělal obrázek situace.
Za jízdy se mi ulomilo předníh kolo (nad vidlicí) od trubky k řiditkům. Prasklo to pod krčkem rámu, ve vlisu do části, která nese obě vidlice, mezi kterými je přední kolo.
Nestačil jsem se ani pustit řiditek a po oblouku se moje hlava dostala do střetu s vozovkou. Částečně jsem si otiskl dioptrické brýle...
Už mi to přivezli, přední kolo ve vidlicích zůstalo spojeno s rámem jen bowdenem. Jak na to koukám, i kdybych to před nehodou nakrásně měl rozdělané, prasklo to asi půl milimetru hluboko ve vlisu, pod dolním věnečkem, takže by to myslím nešlo včas odhalit.
Kolo je z druhé ruky, pak 4 roky denního ježdění, i přes obrubníky, a častý servis defektů u profíků s dílnou vedle domovních dveří.
Čtvrtina praskliny po obvodu trubky je zoxidovaná. Nedošlo k nárazu nebo střetu předního kola s čímkoliv. Překvapuje mně, že si najednou přelítne třičtvrtě trubky.
Tak si během rekonvalescence řeším, jak se podobné situaci napříště vyhnout. Odkládám závazek chodit pouze pěšky nebo si koupit auto. Lze novou trubku od řidítek k vidlicím vyztužit vylitím? Jsou pevnější výrobky? Tlumiče na vidlicích jistě zmenší namáhání v lomu.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7883 Bydliště: Brno
Zaslal: út srpen 26 2014, 13:57 Předmět:
Dobrá smůla, tak ať seš rychle v pohodě.
Ale předejít tomu? To bys musel dělat něco takového: http://www.techmagazin.cz/ke_stazeni/ndt/ndt1.pdf
A stejně tam existuje možnost totální destrukce v některém z bodů, který nepůjde zkouškami odhalit.
Co helma, měl jsi ji? Ona by asi v tomto případě nepomohla, ale čert ví. Snažím se ji v poslední době trochu využívat.
Jestli tam byla část praskliny narezlá, tak se to začalo odvíjet už dřív. Hlavně si musíš uvědomit, že tady není přímá úměra (jako že když ti praskne trubka v jedné čtvrtině, tak že 3/4 její pevnosti ještě zůstanou zachovány). _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9062 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: út srpen 26 2014, 14:06 Předmět:
Vyhnout se tomu lze tak, že koupíš kvalitní kolo. Nebo spíš teda výrazně snížit riziko. Kolo nejspíš v minulosti dostalo nějakej kopanec a naprasklo to.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: út srpen 26 2014, 14:08 Předmět:
Ano, jsou kvalitnější vidlice, obecně všechny aspoň trochu značkové, dá se říct, že i jakákoli vyloženě levná odpružená vidlice, třeba Suntour s cenou někde lehce nad 2000,- bude velmi bezpečná. Neodpružené vidlice dělají zpravidla výrobci rámů, odpružené specialisti na vidlice. U toho prasknutí vidím možnou příčinu v nárazu v minulosti, možná i výrobní chybě. Je třeba si u kola všímat takového charakteristického skřípavého povrzávání, které právě tyto nalomené trubky umí vydávat. Mě takhle za mlada uletěla za jízdy v lese v terénu vidlice na BMX, taky to bylo prima, ale došel jsem s tím domů po svých. Rozhodně bych se vyhýbal kolům supermarketové třídy, tam je prioritou nízká cena a na nic jiného se nehledí, kvalita materiálu a technologická kázeň jsou tam neznámé pojmy. Dnes mají všechna seriózní kola trubku dole zalisovanou do vidlice a nahoře sevřenou představcem, hladkou bez závitu a tudíž bez vrubů. Nevýhodou je nemožnost nastavit výšku řidítek, to jde jedině výměnou představce za jiný s jiným úhlem a než se vidlice nahoře při montáži uřízne, volbou počtu distančních kroužků.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7109 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: út srpen 26 2014, 14:10 Předmět:
A to bylo nějaké horské město, žes jel na horském kole ???
Dělat na kolo každý dva roky technickou by taky mohla být legrace... _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Je třeba si u kola všímat takového charakteristického skřípavého povrzávání, které právě tyto nalomené trubky umí vydávat.
...
Dnes mají všechna seriózní kola trubku dole zalisovanou do vidlice a nahoře sevřenou představcem, hladkou bez závitu a tudíž bez vrubů. Nevýhodou je nemožnost nastavit výšku řidítek, to jde jedině výměnou představce za jiný s jiným úhlem a než se vidlice nahoře při montáži uřízne, volbou počtu distančních kroužků.
Měl jsem z něho pár dnů nepříjemný pocit, že se rozpadne. Vzpomínám, vrzalo-li, nebo je to intuice... Je to marketový typ (do 4kKč) kola od u nás známého výrobce.
Vidlice je nalisovaná, nahoře u řiditek má trubka závit.
Habesan: Město je Praha, tedy jezděné výškové rozdíly do 100m.
Přilbu mám už řadu let doma na věšáku. V tomto konkrétním případě by neměla vliv, letěl jsem na tvář. Spíše by pomohla zlomit vaz.
Ale je také možné, že bych v přílbě jináč umístil plochu střetu a celé se to vyvynulo příznivěji. Myslím, že jí opráším...
Jak zde bylo zmíněno, kup si kvalitnější kolo. Rozhodně to bude menší šance, že bude nějaká závada. Když se přeci rozhodneš vystužit vidlici, budeš mít sakra velké štěstí, když to kolo vydrží..
Počítej s tím, že se objeví další závada, třeba na rámu. To potom ale už nemusí skončit sanitkou, ale pohřebním autem. Neriskuj, nejsi-li Harpagon, což předpokládám, že nejsi, tak investuj pár peněz do nového lepšího kola. Jednak budeš mít lepší požitek z jízdy i z kola a jednak ušetříš práci hasičům a záchrance.
Založen: Sep 21, 2008 Příspěvky: 466 Bydliště: Jižní Morava....
Zaslal: út srpen 26 2014, 15:44 Předmět:
taky bych doporučil nějake lepši kolo a ne hypersupermarketovou třidu...... a ne nadarmo se říká sportem k trvalé invaliditě....
ja už na kole neseděl ani nepamatuju od ty doby co mam babetu 210 a osobni vuz kolo netřeba ..... už 4 rokem visi na tramu na laně... asi se na něj kouknu zda ho někdo neznarodnil ....
To mi připomnělo - když jsem byl o něco mladší než teď, tak jsem se jezdíval koukat sem za plot, jak lítají éra http://goo.gl/maps/P6Bm9
(když jsem byl o něco starší, tak jsem se na čas přemístil na druhou stranu plotu
A jednou jsem přejížděl ten rigol a najednou jsem byl na zemi, naštěstí tam byl trávník, tak jsem spadl na měkké. Koukám, proč jsem spadl a ona je ulomená přední vidlice. A taky tam bylo vidět, že ten lom vznikal postupně. Tehdy jsem měl velké štěstí - zpátky to bylo s kopce a tam jsem to vždycky rozšlapal. Kdyby se mi ta vidlice dolomila tam, tak, jak se říká, strávím zbytek života v kotrmelcích. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9062 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: út srpen 26 2014, 17:29 Předmět:
kulikus napsal(a):
Je to marketový typ (do 4kKč) kola od u nás známého výrobce.
Čekal jsem nějakou hrůzu, ale ne až takovou. Chápu, že ne každej využije kolo za 50 000,-, ale málokdo si uvědomuje, jak jsou ty levný krámy nebezpečný. Stejně tak jezdit bez helmy. No nechám to na uvážení každýho, jak moc si cení svýho zdraví.
P.S. moje vidlice stála jako skoro pět těch kol dohromady a to není žádná závodní špička. Ale vím, že mi v lese ve sjezdu nepovolí a já kvůli ní nepotkám strom.
Jo měl jsem lepší, ale jednoho večera zmizelo i se zamčeným zámkem.
S určitým hořem a v nutné potřebě se přesouvat bez čekání na MHD jsem během dvou dnů koupil první kolo, co se naskytlo. Těšilo mně, že ho nemusím moc zamykat a občas to byla až hráčská vášeň tipovat, zdali i toto často nezamčené kolo je ještě na místě.
No nechali mi ho. Ať si tu hubu rozbiju sám...
Tento druh "nelásky" ke svému kolu se mi, řekl bych, "vymstil".
I když děkuju všem nahoře, že to dopadlo "jenom" takhle. Upadlo to na rovince, po rozjezdu na zelenou, tedy v malé rychlosti.
Chvíli předtím jsem frčel z kopce po kostkách a mezi auty. To bych dopadl jako Jožo Ráž.
Založen: Mar 14, 2010 Příspěvky: 112 Bydliště: Letovice, Brno
Zaslal: út srpen 26 2014, 19:54 Předmět:
Když nepraskne vidla, praskne třeba představec, nebo řetěz a deš taky na hubu. Riziko podnikání. Musíš věřit a kolo pravidelně čistit , pak vady odhalíš. Helma by ti vaz nezlomila, naopak by absorbovala ten největší náraz, řízeně by praskla ve švech a neměl bys ani ty brýle vlisovaný do obličeje. Vím co píšu, mám za sebou několik pádů. Člověk se pak nějakou dobu bojí.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.