Zaslal: po říjen 27 2014, 12:41 Předmět: Světlomet simson s51
Zdravím,chci si dát na simsona světlomět s H4 halogenem ,který má příkon nějakých 55W .
Na simsonu mám 6v/35w cívku pro světlo a tu bych chtěl převinout nebo i klidně koupit na 12v.
Když se to usměrní ,tak by to dalo cca 16V a to už by asi halogen odešel .
Nemám rád když svit žárovky reaguje na přidání plynu ,tak mě napadlo co těch 12v usměrnit ,dát tam kond o nějaké vyšší kapacitě a omezovač ?
Jak tak googlim ,tak ten omezovač je v podstatě stabilizátor na 12v ,
mohl bych k tomuto zapojení použít obyčejný stabilizátor se zenerkou a výkonovým trandem nebo bude lepší jiné řešení ?
U té 6v cívky je ještě nějaké místo na kostře pro více drátu .
Vymotal jsem ji a spočítal počet závitů ,začal jsem ji motat o něco tenším drátem ,jenže já blbec to nedomotal a chtěl jsem to nechat na jindy a mezitím jsem papírek s počtem závitů ztratil
Víte někdo kolik závitů má být na 12v ? Díky
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 13:10 Předmět:
Pokud máš k dispozici výkon 35W, navíc chceš stabilní svit, je nejrozumnější cestou nechat těch 6V (nebo možná převinout silnějším drátem) a použít zvyšující měnič s tím, že ten halogen trošku podžhavíš.
Další cesta je místo halogenu výkonová ledka. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: po říjen 27 2014, 13:41 Předmět:
Už si to nepamatuji úplně přesně, ale mám pocit, že můj Simson měl v reflektoru 12V 35W halogenku a regulaci paralelním regulátorem. Problém byl, že zalitý regulátor byl z výroby nastaven tak, že na žárovce bylo cca 11.5V a svítilo to jak za dušiček. Podložil jsem regulátor tuším 5ti diodami, takže napětí bylo nějakých 14.5V a svítilo to úplně parádně. Cestou k tomu, aby to dobře svítilo, je napájet žárovku správným napětím, obávám se, že 55W žárovku alternátor neuživí. Šel bych určitě cestou paralelního regulátoru nastaveného na vhodné napětí, je to v principu výkonová zenerka, na netu se najde zapojení dost a dost. Ten oživit nějakým zdrojem. Potom navinout zkusmo cívku, jak bylo doporučeno výše, cca poloviční průřez drátu proti 6V vinutí a navinout prostě plnou drátu. Vyzkoušet, od jakých otáček už rozsvítí dostatečně žárovku, pokud by byly otáčky už nepřiajtelně vysoké, zkusit přidat závity, pokud to nepomůže, musí být žárovka s nižším příkonem. Každopádně reflektor nebude svítit naplno při volnoběhu, při nízkých provozních otáčkách by už ale měl. Regulátor musí být stále připojen, jinak si prvním přidáním plynu spálíš žárovku. Určitě nevol cestu stavby jakéhokoli měniče, na žádné motorce to tak žádný výrobce nedělá, oni vědí proč.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 14:12 Předmět:
A teď si vyber.
Mimochodem, ta životnost halogenu s napájením o 20% vyšším, než je nominální hodnota, byla určitě úžasná a s dnešníma halogenkama to bude ještě "lepší". _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 14:28 Předmět:
Mělo by tam být do 14V, něco málo udělá úbytek na drátech, takže častěji odchází ty (elektricky) blíž k altíku, a termín "jednooké auto" je velmi dobře známý.
P.S. http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,5088.0.html _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: po říjen 27 2014, 16:12 Předmět:
Žárovka asi "trochu" přežhavená byla, ale Simsona jsem měl 5 let, najel jsem na něm něco málo přes 6000 Km a žárovku neměnil ani jednou. Pokud bude tazatel regulátor bastlit a celé to úspěšně rozchodí, jako nevhodnější bych viděl nastavit regulátor tak, aby to svítilo co nejvíc při ještě rozumné životnosti žárovky. Druhá věc je ježdění přes den, kdy by bylo vhodné mít možnost přepnout na režim, aby to svítilo míň a netrápilo žárovku. To už jsou finesy. Každopádně předpokládám, že i v původním 6V provedení tam asi nějaký regulátor musel být, pokud by jen cívka napájela žárovku, musel by být výkon alternátoru naladěn tak, aby při maximálních otáčkách nepálil žárovku a při nižších otáčkách by to asi svítilo ukrutně málo. Pokud by to ale tak bylo, byl by magnetický obvod dimenzován tak málo, že by bylo jakékoli převíjení naprosto k ničemu.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 18:02 Předmět:
Já si taky myslím, že rezerva výkonu tam není (proto se snažím jít cestou minimálních ztrát při zachování stabilního svitu), navíc ten rotor je tvořen permanentním manetem, jestli se tedy nemýlím... Aby to neskončilo výměnou za neodymy poté, co se po přetížení odmagnetuje. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 19:04 Předmět:
Však to můžeš změřit - místo jedné 6V žárovky tam dej dvě paralelně a uvidíš. Klidně zkus přimotat i těch pár závitů drátu navíc. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: po říjen 27 2014, 19:12 Předmět:
Hlavně nevíme, co je to vlastně za verzi Simsona, rotor s permanentními magnety to ale bude určitě, ale různých variant bylo hodně. Skoro bych očekával, že výkon může být omezen průřezem jádra cívky a magnety budou tak nějak větší, tedy širší a většího výkonu by se dalo dosáhnout modifikací cívky na větší průřez jádra. To je ale složité. Jak jsem již psal, žárovka s výkonem 35W tam byla a dle mého názoru svítí dost, je-li na ní dostatečné napětí. Takže bych hleděl 35W zachovat, navinout cívku klidně pro 12V žárovku, tazatel stejně v této chvíli 6V cívku nemá. A k tomu vhodný paralelní regulátor. Ten by se dal případně i koupit jako náhradní díl na 12V Simsona, nebo jakýkoli jiný motocykl. Ještě taky pozor na vzduchovou mezeru mezi rotorem a statorem, nesmí být moc velká.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 19:26 Předmět:
A v čem je rozdíl mezi 6V a 12V, když pořád do té žárovky půjde jen 35W? _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: po říjen 27 2014, 19:47 Předmět:
Jen jako ispirace : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=66765 _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.