Zaslal: so březen 07 2015, 20:31 Předmět: Poskladanie rezistorov
Čaute,
na aute sa nám pravdepodobne pokazilo čidlo teploty chladiacej kvapaliny, ktoré stojí okolo 40€, čo je dosť a preto by som si chcel byť istý, že to je ono. Teoreticky to ešte môže byť v kabeláži a pod. Na internete som našiel referenčné hodnoty čidla pri 100C. Predstavujem si to tak, že do konektoru pripojím ten referenčný odpor a na budíku si to skontrolujem, či ukazuje 100C.
Tie referenčné hodnoty sú: 341 Ω a 148 Ω
Čiže potrebujem si "nejako" poskladať z rezistorov 341 Ω a ďalšiu skupinku rezistorov s výsledným odporom 148 Ω
Založen: Jan 20, 2008 Příspěvky: 1388 Bydliště: na vejminku
Zaslal: so březen 07 2015, 22:02 Předmět:
Požadované hodnoty si uděláš za pár korun. Stačí koupit odpory s kovovou vrstvou a hodnotou nejblíže nižší, opatrně odškrábnout lak a tvrdou gumou dogumovat požadovanou hodnotu. Takto upravené odpory jsou kupodivu docela stálé. Mám je již hromadu let např. ve voltampermetru z "pionýrských" dob.
Já jsem to v zaměstnání dělal tak, že jsem vzal ohmmetr s požadovanou přesností a krabičku odporů o hodnotě a toleranci, že ten odpor se do ní vešel. A pak už jsem jen měřil .. a měřil ... a měřil dokud jsem na odpor co jsem ho potřeboval nenarazil.
Ale amatér asi nemá po ruce tak přesný ohmmetr a krabičku odporů o přibližně požadované hodnotě. _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19766 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne březen 08 2015, 9:07 Předmět:
S tou přesností bych to nijak nepřeháněl: nevíme, o jaké auto jde, ani o které z čidel teploty chladicí kapaliny.
Třeba Japonci z let 1988 až asi 2004 mají prakticky bez výjimky čidla dvě.
Jedno slouží řídicí jednotce pro informaci, jaký režim spalování má řídit, druhé je zcela nezávislé a jen ovládá ručku teploměru.
Při přezkoušení čidla platí, že čidlo je v pořádku, jestliže
při 50°C má odpor v rozsahu 134 - 179 Ω
při 80°C má odpor v rozsahu 47,5 - 56,5 Ω a
při 100°C má odpor v rozsahu 26,2 - 29,3 Ω.
O něco užší tolerance se požadují od čidel teploty, podle nichž se řídí spalování, ale zase ne o moc, šířka tolerance bývá přibližně poloviční (například 146 až 166 Ω při 50°C). Stejně se nevyhodnocuje teplota na jednotlivé stupně, ale který práh už překročila a v jakém rozsahu teplot se pohybuje (typické hodnoty: do 5°C, 6°- 55°C, 56°- 81°C, 82°C a vyšší).
Možná, že s EURO5 je těch oken o jedno dvě víc, ale, protože se stejně počítá s ustálenou teplotou kolem 88°C, asi během té chvíle ohřívání nebude přesnost tak důležitá.
Vezmi prostě odpory 150 Ω a 330 Ω, to je pro vyzkoušení přesnost naprosto dostatečná.
Taky jsem měnil čidlo teploty chladící kapaliny, a to na Fabii 1.4 MPI. Ono to není jen tak, koupit čidlo. Až na třetí pokus auto jezdí a startuje jak má. První čidlo se chovalo tak, že studený motor po nastartování "chcípl" za 3 sekundy. Po druhém nastartování už to bylo OK.
S druhým čidlem tento problém nebyl, ale zase motor "chcípl" při vyjíždění z garáže (na rovině), když jsem nepřidal plyn.
Až třetí čidlo je OK, nechcípá, ukazuje teplotu a z garáže vyjíždím jen přes spojku.
Podobné problémy jsem měl i na pracovní Felicii 1.3. Když jsem ji od firmy kupoval, tak ještě po 150m pocukávala. Nebylo možné prostě rychle vyjet do křižovatky. Tak jsem koupil čidlo, ale to mi zase špatně ukazovala ručička na teploměru - ono pro F1.3 jsou v pouzdře asi čidla 2, jedno pro ŘJ a druhé pro budík. Až další čidlo (namísto modrého je žluté nebo naopak) funguje (skoro) jak má, pocukávání se projevuje tak 10m po nastartování studeného motoru, pak je to OK.
Píšu to jen proto, kdyby se pisateli původního příspěvku objevila po výměně čidla jiná komplikace.
- ostatným ďakujem za rady, pre Milana vysvetlím. Išlo mi o to, že aké hodnoty odporu použiť, koľko sa môžem odchýliť od tej referenčnej hodnoty, poskladať to z rezistorov alebo použiť trimer... Chodí tu kopec ľudí, ktorí majú skúsenosti aj s autoelektrikou... Napríklad to, čo písal Jodr som nevedel, tento poznatok sa mi zíde, Hill to dopodrobna vysvetlil...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.