Zaslal: út červen 09 2015, 20:46 Předmět: Čidlo ABS - Škoda Roomster
Dobrý den všem.
Minulý týden jsem řešil problém s nefunkčním ABS systémem na sestřině Roomsteru. Při malých rychlostech ji ABS "tukalo" do pedálu". Diagnostika hlásila něco jako "sporadicky vadný signál z pravého předního kola". Tak jsem koupil nové čidlo, staré vyndal (bylo dost ojeté - viz obrázek) a závada zmizela. Ale po týdnu je to tady zpět, opět pravé přední kolo. Sestra s tím zajela ke kámošovi do servisu a čidlo vyndali (ještě jsem ho neviděl), údajně má na sobě nějaké známky lehkého mechanického opotřebení.
Neřešil jste někdy někdo něco s takovýmto čidlem?
Co je to za čidlo - má to 2 dráty a ohmický odpor jiný podle polarity připojeného měřícího napětí, navíc i podle rozsahu měřidla (de facto to vždy ukazuje asi poolvinu rozsahu (na 20MOhmech asi 9MOhm, na 2MOhmech asi 900kOhmů až k 600Ohmů na 2kOhmech).
Co je jako protikus na ložisku? Je to nějaký kroužek s mechanickými výčnělky nebo magnetický kroužek se střídavými magnety?
Když jsem zkušebně nasadil čidlo a zkoušel otáčet kolem, tak jsem nebyl schopen cokoli naměřit (generovaný proud/napětí, změnu odporu, frekvence, prostě nic).
není ten konec magnetickej? - třeba to může chtít zapojit do série nějaký napájení, tohle čidlo a nějaký zatěžovací odpor. Pak stačí jen kovový zubatý kolo, který těsně před tím budeš otáčet. Na zátěži by měly být impusly, podle těch zubů..
Jj, magnet by tam mohl být, viz tento odkaz, str. 8: http://www.skolahostivar.cz/DownloadPF/26.pdf a viz obrázek v příloze.
Ale trochu mi vrtá hlavou, proč by měla cívka jiný odpor podle toho, jak přiložím ss měřící šňůry.
A neměl bych v systému s perm.magnetem, cívkou a otáčejícími se zuby naměřit nějaké generované napětí (vždyť i měřák je generátor ss napětí).
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33040 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červen 09 2015, 21:27 Předmět:
Celej FTIP je v tom, že pokud se snímač chová odlišně podle připojený polarity napájecího (měřicího) napětí, pak v čidle je "Naumurův senzor" = oscilátor LC s cívkou na otevřeným magnetickým obvodu. K tomu "otevřenýmu" konci se přibližujou "zuby" na kroužku v ložisku a podle toho jestli k cívce je přiblíženej zub nebo mezera se mění magnetickej tok jádrem = a od něj je i závislej proudovej odběr LC oscilátoru. Mezní případ je takovej, že oscilace při přiblížení nadměrně masivního kusu magneticky vodivýho materiálu vysadí. Nejdůležitější na funkci je odběr proudu toho oscilátoru - s přiblížením "zubu" se zvětší - takže stačí celý čidlo napájet ze zdroje napětí se sériovým odporem a na tom pevným odporu vzniká impulsní signál s kmitočtem odpovídajícím kmitočtu přiblížení"zubu" k cívce a s amplitudou určenou tím odporem a odběrem čidla. Vyhodnocení dělá řídicí jednotka ABS a pokud to má v programu, tak podle rozdílu otáček při započetí jízdy a po určitý době jízdy umí i detekovat únik vzduchu z pneumatiky.
K poškození senzoru může dojít jeho mechanickým obroušením o příliš blízkej kroužek, anebo naopak při velký vzdálenosti může docházet k výpadkům impulsů. Jednotka ABS přitom předpokládá, že majitel auta není de.bil a na všecky kola má namontovaný stejný gumy a má je i přibližně stejně nafoukaný - potom prudší změna frekvence impulsů od jednoho kola vůči ostatním znamená smyk a pozvolná změna frekvence únik vzduchu z gumy...
Aby čidlo pracovalo jako alternátor, musel by kroužek v ložisku bejt magnetickej a ještě ke všemu by musel mít zuby zmagnetovaný ve střídavým pořadí "sever x jih". Existujou samozřejmě i takový snímače - ty jsou ale citlivý na vnější magnetický pole... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No třeba je tam magnetorezistor, aby bylo napětí nezávislé na otáčkách zubatýho kola, protože jde stejně jen o frekvenci (napětí se může pak vyhodnocovat jako kvalita snímače) a navíc řídící jednotka může poznat, zda je měřící sonda připojena, nebo přerušena ještě před tím, než bude uvedena v činnost (stojící vozidlo)
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6778 Bydliště: Praha
Zaslal: út červen 09 2015, 22:01 Předmět:
Zkontroluj, jestli ložisko kola nemá zemědělskou vůli a následkem toho se nebrousí čidlo, dále samozřejmě zkontroluj také čistotu zubatého kroužku, pokud hodně orezne, rez nabyde a může taky brousit čidlo.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6778 Bydliště: Praha
Zaslal: st červen 10 2015, 8:04 Předmět:
Prohození čidel a následné prohození přívodů k jednotce ABS v konektoru jsem z diagnostických důvodů dělal taky, bylo poškozené vedení pod autem u 3 roky starého auta, zřejmě při montáži poškodili izolaci a sůl vodič úplně přežrala, na povrchu nebylo skoro nic vidět, jen malé zvětšení průměru, vevnitř byl místo mědi zelený prášek a ABS s tím občas šlo, občas ne, prostě výborná závada, když jsem si točil koly na diagnostice, tak to samozřejmě vždy chodilo. Abych vyloučil vadnou ABS jednotku, prohodil jsem na zkušební jízdu přivody v konektoru a jel jsem s tím hodně opatrně, kdyby zabralo ABS, mohlo by taky vzhledem k brždění na opačné straně přivést auto do nepěkného smyku.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19040 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: st červen 10 2015, 8:16 Předmět:
Říká ti , Kvíčalo , něco režim nalezení závady ? Jestli to chceš objasnit , tak tímto zkouším dvě věci najednou . Jak špatné čidlo s vedením , tak jednotku-její vstup . Spolu s dignostikou , pochopitelně .
Já bych se zeptal jinak. Nedělal něco někdo s nábojem? (výměna ložiska atd.) A protože je špatně usazený tak obrousí hlavu snímače.
Jo, ložiska jsou vyměněná, ale asi před rokem. Tak jsem tomu nepřikládal takovou váhu, když to rok běhalo.
Nevěděl jsem totiž, jak vypadalo čidlo ABS před výměnou - jinými slovy zdali bylo obroušeno starým nebo novým ložiskem. Ale vzhledem k tomu, že nové čidlo ABS šlo zasunout na místo starého úplně bez problémů tak jsem měl za to, že ložisko je usazeno dobře, resp. že jeho zuby nejsou v dráze ABS čidla.
Vyměnit čidlo je sranda (pokud jde nedestruktivně vyndat - pravé šlo dobře a když jsme se chtěli zkušebně podívat na levé, tak jsme ho prostě nevyndali), ale jen tak zbůchdarma měnit ložisko se mi nechtělo, navíc není nejlevnější.
On tedy ten opravář, který měnil ložiska, je stejně doveda. Hlavní konektor do řídící jednotky ABS má tak rozehnuté kolíky od nějakých vpáčených měřících sond, že je vůbec zázrak, že to má ještě kontakt.
Na levém kole byly původně brzdové destičky s kontrolou opotřebení. Po výměně od dovedy jsou tam destičky bez kontroly a na konektor je nasunutý protikus, aby do něho nepršelo. Že by se doveda majiteli auta zmínil že tam dal jiné (asi levnější) destičky, to ne.
Prostě co si člověk neudělá sám, to dneska není tak úplně OK.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33040 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 10 2015, 10:16 Předmět:
To nebyl doveda, to bylo PRASE ....!!!! Zabít málo!!! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6814 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st červen 10 2015, 12:08 Předmět:
No,že tam není indikace opotřebení, není nic hrozného. Normální člověk se občas podívá na kolo a tím i na destičky. Pokud tohle řeší, je "nornální". Indikace je pro paka, co umí jen nastoupit a jet. Nový auta to stejně počítají-katování. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.