Zaslal: st červenec 22 2015, 23:04 Předmět: převod na pilový signál
Zdravím.
Pro jednu aplikaci bych potřeboval převést klasický zvukový signál ( v akustickém pásmu) na signál ve tvaru pily (se zachováním původních vlastností - frekvence). Nevíte někdo jak na to?
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st červenec 22 2015, 23:49 Předmět:
Okamžitou frekvenci (t.j. průchody nulou) lze poměrně jednoduše zachovat, ale bude se měnit amplituda pily. Jinak jedině nějaký DSP s pamětí. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19668 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červenec 23 2015, 5:08 Předmět:
Jde také o to, co míníš tím klasickým zvukovým signálem: půjde vždy jen o jediný tón, jehož základní frekvence je zpracovatelná celkem snadno a zbude otázka vytvoření pilového průběhu, nebo půjde o více tónů současně, z nichž se ten jediný potřebný pro určení frekvence pily bude obtížně vyhodnocovat, pokud to vůbec vyhodnotit půjde?
Ale no tak Zdeňku,vzpomínaje ještě na "oblíbeného" prof. Kalendovského a jeho teorii informace bych si netroufl tvrdit,že existuje nějaká okamžitá frekvence zvuku třeba symfonického orchestru a je dána průchody takového signálu nulou . Z dotazu není jasné,viz Hill,jaký signál má tazatel na mysli a co má být výsledkem snažení - nějaká delta modulace či co ?
Ideální by bylo kdyby bylo možné takto transformovat (nejlépe online) hodně širokou škálo zvuků (řeč, hudba). Signál by se měl transformovat po předzesílení a deformovaný projít koncovým zesilovačem do reproduktorů.
Založen: May 22, 2013 Příspěvky: 325 Bydliště: Psáry JN79GW
Zaslal: čt červenec 23 2015, 8:03 Předmět:
Já bych to viděl jako vhodnou úlohu pro generátor řízený DDS. Vůbec si ale nodokážu představit tu analýzu původního akustického signálu, ze které by se generovala data pro DDS. _________________ Jirka
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6137 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: čt červenec 23 2015, 9:12 Předmět:
Klasický zvukový signál je cokliv, to nemá racionální řešení aniž by jsme tazatele neusměrnili do určitých mezí, co vlastně chce ?
Pokud tu úlohu pořádně nespecifikuješ, tak jdi laskavě do zadele.
ps. nástrojových syntetizátorů pro specifický zvukový signál (třeba z kytary) jsem kdysi stavěl mraky.
Výstup byl třeba také pila z PPL, které se zachycovala na vstupní signál.
Amplitudová obálka se brala ze vstupního signálu, případně byla ještě nějak tvarovaná.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt červenec 23 2015, 13:41 Předmět:
Milan napsal(a):
Ale no tak Zdeňku,vzpomínaje ještě na "oblíbeného" prof. Kalendovského a jeho teorii informace bych si netroufl tvrdit,že existuje nějaká okamžitá frekvence zvuku třeba symfonického orchestru a je dána průchody takového signálu nulou
Nepřesné zadání je bohužel zárukou nepřesných odpovědí, a tak daleko jsem v úvahách vůbec nešel. Spíš jsem vycházel z toho, že oním zvukovým signálem je nějaký jednoduchý tón. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Když si představím signál třeba toho orchestru,bude to směs signálů různých frekvencí a fází včetně harmonických. Na osciloskopu budu vidět jakési "mrcasení " s určitou četností průchodu signálu nulou. Předřadím-li ideální filtr s nějakou měnitelnou šířkou pásma, tak když budu šířku pásma zužovat,počet průchodů signálu nulou bude klesat ,až mně tam zbude třeba jen jeden sinusový signál. Vzal-li bych původní signál a prostou detekcí průchodu nulou přepínal nabíjení a vybíjení v integrátoru,dostal bych nějaké pily s poloviční četností průchodu nulou . Omezím-li šířku pásma,dostanu signál s úplně jinou četností průchodu nulou. Jaký to ovšem bude mít zvuk a bude-li to k něčemu,to si netroufám ani předpokládat. Ona se totiž při takovém převodu ztratí podstatná informace o signálu - a tou je
amplituda. Bude-li to jen jeden nástroj,pak snad něco použitelného z toho vyleze,bude-li to orchestr,bude to jen nějaký rámus. Má-li být výstupem nějaký zvukový efekt pro hudebníky (nebo hráče ),vybral bych si něco vhodného na netu,kde je toho mraky i s ukázkami,jak to zvuk zmrší.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt červenec 23 2015, 16:49 Předmět:
V případě pily půjde spíš o nabíjení a "reset" integrátoru, jinak by vznikl trojúhelník.
Derivací (popř. detekcí průchodu nulou u jednoduchého signálu) se dá zjistit, zda integrovat (a hlavně co vlastně integrovat, střední hodnota čistého sinusu je logicky nula) či resetovat, aby zůstal zachovaný kmitočet. Ale ve výsledku je to jen jedna velká blbost. A těmto úvahám jsem se raději předem vyhnul.... _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19668 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt červenec 23 2015, 18:10 Předmět:
kolomlyn napsal(a):
Ideální by bylo kdyby bylo možné takto transformovat (nejlépe online) hodně širokou škálo zvuků (řeč, hudba). Signál by se měl transformovat po předzesílení a deformovaný projít koncovým zesilovačem do reproduktorů.
To potřebuješ stvořit nějaký nesmyslný rachot? Fyzikálně je totiž vyloučeno dostat (například z akordu v živé hudbě) na výstupu něco jiného, než pilu o nepravidelné, ale hlavně nevypočitatelně přeskakující, frekvenci. Vždy jen jednu pilu.
Nějaké řízení amplitudy pily na výstupu podle obálky vstupního signálu už nic nezachrání, jestli v kterémkoli okamžiku na vstupu nebude signál jen o jednom jediném kmitočtu.
Už jen tím, že na vstup přivedeš místo jedné frekvence dvě různé, ztratíš informaci o původním zvuku prakticky úplně. Ani "úzký" přeladitelný filtr z původní informace nic srozumitelného nevytáhne.
Věř tomu, kdysi jsem zkoušel booster ke kytaře se Schmittovým klopným obvodem na výstupu. Jen jediný tón dovolil, a ještě vždy rychle utlumit, aby nedozníval, jinak z něj lezl jen rachot ani pro heavymetal nepoužitelný.
Vysvětli účel toho tvého výtvoru, k čemu jako má sloužit.
Pokusím se svůj dotaz upřesnit.
Měl jsem - zcela laickou představu - že frekvence průchodu nulou může být základem pro generování pilového signálu.
Pokud do nějakého "hledaného" zařízení pustím sinus třeba 50Hz výstupem by byl pilový signál s frekvencí 50 Hz. Pokud bych tam pustil jiný zvuk deformoval by se podobně. Je jasné, že čím komplikovanější zvuk to bude, tím bude výsledek deformovanější.
Nejde mi o zkreslení signálu pro hudební účely a to, do jaké absurdity se původní zvuk- třeba řeč- zdeformuje, ale o to, jakým způsobem bude kmitačka reproduktoru mít schopnost rozpohybovat reproduktor.
Měl by z toho vzniknout takový interaktivní pokusný objekt.
Nejjednodušší by zřejmě byl nějaký softwarový filtr(?) ale vlastně netuším jakou funkci hledat.
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6137 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: pá červenec 24 2015, 8:52 Předmět:
kolomlyn napsal(a):
... ale o to, jakým způsobem bude kmitačka reproduktoru mít schopnost rozpohybovat reproduktor.
A proč to potřebuješ generovat podle zvukového signálu ?
A jakým způsobem se má ta schopnost rozpohybovat u pily projevit ?
A jaká by měla být amplituda té pily ? pokud by jsi generoval pilu s nějakou strmostí, tak amplituda poroste s klesající frekvencí.
Je to v podstatě experimentální záležitost takový interaktivní objekt. nemá to praktické využití.
Pokud kmitačka jde jinou rychlostí dopředu a jinou dozadu, celý reproduktor se začne pohybovat, pokud samozřejmě je vhodně umístěn.(Měl jsem umístěné na koncích otočného ramene dva asi 5 W středové reproduktory). Chtěl jsem do toho ale posílat něco jiného než předem generovaný signál. Proto hledám něco, co by online transformovalo zvuk na pilu a ten vstup mohl být různý (hudba, řeč). Je mi jasný, že při té změně na pilu se musí dít psí kusy a výsledný zvuk bude vstup připomínat velmi vzdáleně.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.