Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 893 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: ne říjen 25 2015, 11:52 Předmět: Vrtačka ČKD EV 313D
Dobrý den, získal jsem starou vrtačku ČKD Česká Lípa, byla v žalostném stavu ale už jsem jí trochu zkulturnil.Chtěl bych si jí nechat a dát do stojanu.
Co mně trápí je vůle hřídele sklíčidla, na samotné špičce zavřeného sklíčidla se viklá asi o 1 mm.
Asi budou vytlučená ložiska hřídele sklíčidla ale nevím jak se to rozebírá. Máte s tím někdo zkušenost jak se to dělá?
Zepředu jsou pod plastovými krytkami dva šrouby a pak je tam ještě jedna velká krytka a vedle ní jeden červík nebo co to je.
Měli to zedníci kteří s tím míchali nějaké ty směsi takže se s ní nes... nepárali. Uhlíky dobré, izolační stav dobrý jen popraskaný kryt ale to jsem už slepil epoxidem a drží to.
Díky moc!
F.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: ne říjen 25 2015, 13:15 Předmět:
Už je tomu hodně let, co jsme tuhle vrtačku měli ve stojanu. Vůle vřetena byla taktéž problémem, táta tenkrát nechal někde udělat nové futro, co se v něm točí hřídel. Je tam axiální kuličové ložisko, radiální uložení je ale kluzné. Futro tenkrát udělali s přliš malou vůlí, nějakou dobu to bylo dobré a pak se nám to zadřelo Rozebírá se to celé zevnitř, demontuješ motor, zbyde převodovka a tam je tuším ségrovkou zajištěné pertinaxové kolo, sundáš ségrovku a vřeteno vytáhneš ven. Snad si to pamatuju dobře, ale může to být taky úplně jinak
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32511 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 25 2015, 13:39 Předmět:
Dyť to tady máš celý popsaný - jsou tam v podstatě 2 ložiska - axiální valivý který zachycuje tlak na sklíčidlo v ose, ale radiální uložení je jen kluzný mazaný náplní z reduktoru...:
Zaky napsal(a):
.... táta tenkrát nechal někde udělat nové futro, co se v něm točí hřídel. Je tam axiální kuličové ložisko, radiální uložení je ale kluzné. Futro tenkrát udělali s přliš malou vůlí, nějakou dobu to bylo dobré a pak se nám to zadřelo Rozebírá se to celé zevnitř, demontuješ motor, zbyde převodovka a tam je tuším ségrovkou zajištěné pertinaxové kolo, sundáš ségrovku a vřeteno vytáhneš ven. Snad si to pamatuju dobře, ale může to být taky úplně jinak
_________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32511 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 25 2015, 15:29 Předmět:
Ty 2 šrouby vyndáš a tahem směrem dopředu od motoru oddělíš "převodovku" = reduktor. Mezi černým futrálem motoru a hnilíkovou částí s reduktorem vidíš takovou "vložku" - tak ta tvoří přední stěnu motorovýho prostoru a ta zůstane na motoru. Reduktor vysuneš, z motorku zůstane dopředu trčet jen hřídel motorku = pastorek se spirálovým ozubením - do něj zapadá kolo s pertinaxovým nebo epoxidovým středem, aby bylo docílený elektrický izolace reduktoru a tím i sklíčidla od pastorku = hřídele motoru.
Pak sundáš sklíčidlo, někde je na závitu, jinde na kuželu - to si musíš zjistit a zkusit. No a ložiska se vyrážejí zvenku směrem dovnitř do skříně reduktoru, v servisech na to mívali přípravky/vytahováky, dneska už jich asi moc nezbylo, tam neporadím nic konkrétního. Obvykle to bejvala závitová tyč, na kterou se nasadily 2 nebo 3 segmenty s vnějším ozubem upravený tak, že šly i s tou tyčí uvnitř prostrčit dírou pro hřídel a ten ozub/hrana se umístila do spáry mezi ložisko a osazení v pouzdře ložiska, někdy se do díry strčily nejdřív ty segmenty a samotná tyč až po jejich ustavení na místo. Pak se mezi tu tyč a segmenty vsunula vymezovací trubka nebo kužel, tím se segmenty rozevřely a natlačily do tý drážky, poloha se zajistila z obou stran matkama - a pak už se jen tlačilo lisem nebo (v horším případě) mlátilo bác-hamrem do tý tyče, aby se ložisko/futro tažený tím ozubem na segmentech vytlačilo ven ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 893 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: ne říjen 25 2015, 15:50 Předmět:
EKKAR: Takže povolením těch šroubků se odmontuje teda jen ta hliníková část? A tam je ještě nějaká mezistěna nebo jsou hned vidět kola?
A jak je to utěsněný aby z toho nesákla vazelína, tam je nějaký O-kroužek nebo gufero?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32511 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 25 2015, 16:27 Předmět:
Ne, žádný mezistěny tam nejsou, reduktor je směrem k motoru otevřenej "kýblík" plnej koleček a vazelíny, těsnění je "labyrint" = na jedný straně drážka po obvodě, na druhý straně je "nos", kterej po celým obvodě do tý drážky zapadá. Gufero by tam dlouho nevydrželo, obvodovej gumovej "O" kroužek se dával až na modernější typy - je ale možný, že ho už tam máš i ty. V tý "vložce" mezi reduktorem a motorem jsou mosazný futýrka, do kterejch jsou zastrčený konce všech hřídelí v reduktoru a jedním prochází i hřídel motorku = "pastorek" - a všecko se maže tou vazelínovou náplní... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 14, 2004 Příspěvky: 597 Bydliště: Vysočina
Zaslal: ne říjen 25 2015, 16:59 Předmět:
Asi bych se stím netrápil a nechal vrtačku dosloužit třeba na míchadlo kde vůle vůbec nevadí. To perinax kolo bývá na pokraji životnosti, otáčky nic moc tak na 6ku vrták. Při dnešní nabídce a ceně el. nářadí.
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 893 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: ne říjen 25 2015, 19:19 Předmět:
EKKAR: To nevypadá moc složitě, někdy bych to mohl zkusit rozmontovat.
Nepamatujete se jak tam je ta sestava hřídele sklíčidla jako kde je to radiální ložisko, kde to axiální...?
Ještě než to (někdy) rozdělám, nemůže tam něco vyskočit, vypadnout ven, třeba nějaká pružinka, kulička, podložka?
Mirda: No kdyby to šlo opravit, tak mě ta vrtačka možná i přežije. Je to přece jen ještě poctivý výrobek. Vydržela 50 let, tak další padesátku by ještě mohla dát. A hlavně má sílu!
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: ne říjen 25 2015, 19:31 Předmět:
Náš kus má sklíčidlo na kuželu, stahuje se to opravdu špatně, ve vzdorných případech (nejen tento) používám trošku pracný způsob, kdy se ale na rozdíl od všelijakého otloukání nic nepoškodí. Do dna plně otevřeného sklíčidla se vyvrtá přesná díra cca 4mm, průměr záleží od průměru dříku z kvalitní! oceli, který máme k dispozici. Vrtačka se postaví sklíčidlem vzhůru, dírou se do meziprostoru mezi kuželem a sklíčidlem naleje olej, s mírným přebytkem, trochu je tedy i ve sklíčidle. Sklíčidlo se může trochu ohřát, používám PB hořák, každopádně se ale nesmí začít vařit olej. Do díry se vloží trn a udeří se na něj kladivem. Hydraulický lis zapracuje a sklíčidlo se stáhne bez poškození silou, jakou jinak prakticky nelze vyvodit. Pokud je i tento postup neúspěšný, může pomoci před stahováním po nahřátí sklíčidla hřídel nesoucí sklíčidlo postříkat mrazícím sprejem. Je to práce minimálně pro dva.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: ne říjen 25 2015, 22:45 Předmět:
Od sklíčidla by mělo být první axiální kuličkové ložisko, pak kluzné pouzdro, pak kolo. Snad by měl jít vytáhnout hřídel ven bez sundavání sklíčidla, ale nevím, jak to bude s demontáží kroužku axiálního ložiska. Ono ho ale dost možná nebude potřeba demontovat. Je třeba to rozebrat a podívat se, tohle filozofování nic nevyřeší, vrtačka je to jednoduchá, tak by neměl být problém.
Zdravím.
Na dráze se používala také elektrická vrtačka EV 123.
Mám jednu a je v hodně dobrém stavu, samozřejmě funkční.
Kdybyste o ní měl zájem, mohu poslat fotky.
Zdravím
Založen: Sep 28, 2013 Příspěvky: 893 Bydliště: Praha- východ
Zaslal: st říjen 26 2016, 18:13 Předmět:
Tak jsem se k tomu po dlouhé době dostal, v podstatě to šlo skoro rozmontovat jednou rukou sundal jsem ségrovku i další tenkou plechovou podložku co byla pod ní, ale mám problém, kolo stahovákem nestáhnu, a na hřídeli je klínek.
Kdybych hřídelku zkusil vylisovat, mohl by klínek - pokud je na hřídelce moc napevno, poškodit to kluzné pouzdro. Taky překáží červené plastové kolo. To sedí na ložisku vlisovaném v kostře převodovky. Zvenčí je zakryto černou plastovou zátkou.
Musím ho též vylisovat, nebo je na to nějaký jiný fígl?
Nepamatujete se prosím jak jste to rozdělávali?
V Narexu už bohužel k tomu nemají v archívu dokumentaci.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.